ULO - Uføres Landsorganisasjons kamp for uføres rettigheter


Gjest

#401

2016-10-13 21:42

Fordi jeg ønsker å støtte organisasjonen for å bidra til å sette søkelyset på de uføres situasjon
Kristoffer

#402 Regjeringen må gjøre bostøtten permanent for unge uføre i henhold til uførereformen

2016-11-06 15:37

Som følge av uførereformen fikk uføretrygdede en økning i brutto inntekt som oversteg inntektsgrensen for bostøtte, men netto utbetaling er omtrent som før. Ettersom bostøtten beregnes ut fra brutto inntekt, fører dette til at mange uføre mister bostøtten til tross for at utbetalt lønn er den samme som tidligere og boligprisene stiger. Dette var en utilsiktet virkning av uførereformen, og det ble derfor innført en skjermingsordning for uføre som hadde mottatt bostøtte før 2016. Det ble samtidig varslet at regjeringen skulle komme tilbake med en permanent løsning.

Problemet er nå at en permanent løsning ikke er på plass, og regjeringen foreslår derfor i budsjettet å videreføre den eksisterende skjermingsordningen.  Mangelen på en permanent ordning rammer særlig unge uføre som skal etablere seg i eget hjem og ikke har mottatt bostøtte tidligere fordi de har bodd hos foreldrene. På grunn av uførereformen har de nå for høy bruttoinntekt til å motta bostøtte. Mange unge uføre har levd i frykt for å miste boligien sin i flere år pga dårlig arbeid av stortinget med uførereformen og bostøtten sett under ett.

Boutgiftaket må heves mer for enslige unge ufør i mellomstore byer hvor prisveksten er høy.

kristoffer

#403 Kunnskapsløst av Hadia Tajik og Arbeiderpartiet

2017-02-08 13:25

FFO mener forslaget til Ap om å redusere AAP-ordningen fra fire til to år vil få dramatiske konsekvenser for de det gjelder.

– Vi ser ingen realisme i dette forslaget. Det er kun et dårlig skjult kutt i etablerte ordninger og et forslag som mistenkeliggjør en utsatt gruppe, sier generalsekretær i Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO), Lilly Ann Elvestad.

Arbeiderpartiet foreslår å kutte AAP-ordningen (Arbeidsavklaringspenger) for alle født etter 1990 fra fire til to år. Vi er enige om at alle som kan jobbe bør komme i jobb så raskt som mulig, men det fordrer at de er klare for arbeidslivet.

I fjor fikk vi endelig gjennomslag for å senke taket for utdanning som arbeidsmarkedstiltak til 22 år. Slik kan flere yngre få gjennomføre en utdanning.

– Samtidig eliminerer en toårig ordning muligheten til å fullføre en høyere grad, sier Elvestad.

FFO mener at fremfor å kutte i AAP-ordningen, må vi heller realisere kravene til NAV om tettere oppfølging og individuelle planer for personer som er på ordningen. Elvestad påpeker at selv om ordningen varer i fire år, er det ikke nødvendigvis slik at man skal gå på AAP-ordningen i fire år.

– Hver enkelt må få tettere oppfølging fra NAV og riktige tiltak som gjør at de blir både helsemessig klar for arbeid og kvalifiserte, sier Elvestad.

Jobbgaranti uten hold

FFO ser også flere utfordringer med forslaget til Arbeiderpartiet. Etter to år vil de pålegge kommunene å skaffe tilbud om arbeidsplasser dersom den enkelte ikke har kommet i jobb i løpet av denne perioden.

– Jobbgaranti er fint på papiret, men vi er svært usikre på realismen i et slikt forslag, sier Elvestad

FFO mener forslaget til Ap om å redusere AAP-ordningen fra fire til to år vil få dramatiske konsekvenser for de det gjelder.

– Vi ser ingen realisme i dette forslaget. Det er kun et dårlig skjult kutt i etablerte ordninger og et forslag som mistenkeliggjør en utsatt gruppe, sier generalsekretær i Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO), Lilly Ann Elvestad.

Arbeiderpartiet foreslår å kutte AAP-ordningen (Arbeidsavklaringspenger) for alle født etter 1990 fra fire til to år. Vi er enige om at alle som kan jobbe bør komme i jobb så raskt som mulig, men det fordrer at de er klare for arbeidslivet.

I fjor fikk vi endelig gjennomslag for å senke taket for utdanning som arbeidsmarkedstiltak til 22 år. Slik kan flere yngre få gjennomføre en utdanning.

– Samtidig eliminerer en toårig ordning muligheten til å fullføre en høyere grad, sier Elvestad.

FFO mener at fremfor å kutte i AAP-ordningen, må vi heller realisere kravene til NAV om tettere oppfølging og individuelle planer for personer som er på ordningen. Elvestad påpeker at selv om ordningen varer i fire år, er det ikke nødvendigvis slik at man skal gå på AAP-ordningen i fire år.

– Hver enkelt må få tettere oppfølging fra NAV og riktige tiltak som gjør at de blir både helsemessig klar for arbeid og kvalifiserte, sier Elvestad.

Jobbgaranti uten hold

FFO ser også flere utfordringer med forslaget til Arbeiderpartiet. Etter to år vil de pålegge kommunene å skaffe tilbud om arbeidsplasser dersom den enkelte ikke har kommet i jobb i løpet av denne perioden.

– Jobbgaranti er fint på papiret, men vi er svært usikre på realismen i et slikt forslag, sier Elvestad

FFO mener forslaget til Ap om å redusere AAP-ordningen fra fire til to år vil få dramatiske konsekvenser for de det gjelder.

– Vi ser ingen realisme i dette forslaget. Det er kun et dårlig skjult kutt i etablerte ordninger og et forslag som mistenkeliggjør en utsatt gruppe, sier generalsekretær i Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO), Lilly Ann Elvestad.

Arbeiderpartiet foreslår å kutte AAP-ordningen (Arbeidsavklaringspenger) for alle født etter 1990 fra fire til to år. Vi er enige om at alle som kan jobbe bør komme i jobb så raskt som mulig, men det fordrer at de er klare for arbeidslivet.

I fjor fikk vi endelig gjennomslag for å senke taket for utdanning som arbeidsmarkedstiltak til 22 år. Slik kan flere yngre få gjennomføre en utdanning.

– Samtidig eliminerer en toårig ordning muligheten til å fullføre en høyere grad, sier Elvestad.

FFO mener at fremfor å kutte i AAP-ordningen, må vi heller realisere kravene til NAV om tettere oppfølging og individuelle planer for personer som er på ordningen. Elvestad påpeker at selv om ordningen varer i fire år, er det ikke nødvendigvis slik at man skal gå på AAP-ordningen i fire år.

– Hver enkelt må få tettere oppfølging fra NAV og riktige tiltak som gjør at de blir både helsemessig klar for arbeid og kvalifiserte, sier Elvestad.

Jobbgaranti uten hold

FFO ser også flere utfordringer med forslaget til Arbeiderpartiet. Etter to år vil de pålegge kommunene å skaffe tilbud om arbeidsplasser dersom den enkelte ikke har kommet i jobb i løpet av denne perioden.

– Jobbgaranti er fint på papiret, men vi er svært usikre på realismen i et slikt forslag, sier Elvestad

 

Min kommentar:

Jammen ikke lett å være ung og slite med helsa i dag. og har man en alvorlig sykdom og er uten barn er det lite hjelp og økonomisk støtte å få. Differensieringen mellom de som sliter litt og er passive til de som har alvorlige og livsvarige sykdommer viskes bort i kampen om å bli mest populær politiker som  lissom har en quick fix for en stor samfunnsutfordring. Endel unge/unge voksne går mange år uten sosial og økonomisk hjelp og endel har betydelige fysiske eller psykiske sykdommer som absulutte skulle hvert utredet av spesialister på fysiske eller psykiske sykdommer. Ledende politiske partier bør ta innover seg at vi som har alvorlige diagnoser sliter mye hver dag og har kansje mot alle odds hatt vilje til å prøve alt det gode og riktige i mange år før kroppen og sinnet går på en smell av en annen verden...

Tidlig hjelp til å komme i god aktvitet og evt. medisinsk utredning er avgjørende, og at ungdommen blir seg bevisst hva de egentlig ønsker og kan få ut av livet med jobb og familie o.l.. Noen sliter med moderate sosioøkonomiske problemer,rus og andre hører og leser vi sjelden om i avisa eller på nyhetene da de sliter mer med helsa enn det   nyhetsjournalister eller politikere kansje makter å ta innover seg. Ja det er krig og elendighet i verden, men du skal vite at endel i Norge har sin egen usynelige  stille krig hver dag som overgår hverdagslige problemer og lettvindt kjendiskokkeri om sykdom til gangs.

Det er mye uvitenhet,fordommer,fornekting,kunnskaløshet,kynisme når det gjelder mennesker som ikke er perfekte og helt A4, og måten man behandler sine svakeste på er et kjennetegn for hvor  høy den sivilisasjonen er. Vi lever i kansje verdens beste land, men har en vei å gå når det gjelder vårt møte med alvorlige og livsvarige sykdommer og vårt ønske om at disse skal få et best mulig liv, og ikke bli fratatt rettigheter og økonomi mer ann andre som vi har sett de siste årene. Vi kan alle bli syke og vi trenger alle hverandre om vår sivilisasjon skal utvikle seg godt og riktig i fremtiden.

Alle skal med og de siste skal bli de første.

 

Denne meldingen er fjernet av forfatteren (Show details)

2017-03-15 11:20


Kristoffer

#405

2017-03-15 15:29

Påfører pensjonistene pengetap

– Blant de 35 tiltakene finner jeg ikke oppgjør med underreguleringen av folketrygden. Støtter SV fortsatt at pensjonene hvert år skal få 0,75 prosentpoeng mindre tillegg enn lønnsmottakerne?

– Vi har flere ganger foreslått å legge inn et gulv som gjør at pensjonene ikke synker i verdi, sier Audun Lysbakken til ABC Nyheter.

I det ligger forslag om at pensjonistene i de årlige trygdeoppgjørene riktignok skal trekkes 0,75 prosentpoeng, men ikke fullt ut dersom det innebærer nedgang i realinntekten, det vil si tillegg minus prisstigningen.

I fjor minket verdien av pensjonen med 1,6 prosent.

Debatten om dette blir komplisert av at noen trekker inn lønnsinntekter en del pensjonister har i tillegg til pensjonen. De som blir rammet mest av underreguleringen er imidlertid minstepensjonister som ikke ønsker eller orker å jobbe etter pensjonsavgang.

Ung ufør 100% har ikke mulighet for tillegsinntekt og burde vært skånet for underreguleringen.

Kristoffer

#406 Stortinget er kjempefornøyd med å sende enslig livsvarige og alvorlige syke under fattigdomsgrensen

2017-03-24 08:42

Ja endel som er unge uføre har moderate sydkdommer og andre mer alvorlig og livsvarig som gir rett til den spesifikke trygden ung ufør. Slik at det er stor forskjell på de medisinske og juridiske kravene for å bli tilkjent stønaden som heter "ung ufør" og det å være en ung og ufør med relativt mindre sykdom og plager, men selvasagt vil det være noen tilfeller i grenseland mellom disse to tilstandene.For å bli tilkjent trygden "ung ufør" skal man gjennomgå flere år med streng medisisnk utredning av psykologer og psykiatere,psykiatrisk undersøkelse som i mitt tilfelle.Det hadde betydd mye for meg og sikkert andre i min situasjon at politikere,journalister og andre med sterke meninger forstår ovenfornevnte forskjell og alle skjebnene bak tallene. For ordens skyld selv om jeg ble alvorlig syk som 17 åring kjempet jeg hardt med skoler,forsøk på universitet,jobbforsøk,alle navkurs osv i 20 år. For orden skyld jeg står alltid opp 0600 om mårran og liker mosjon og relativt sunne vaner.Det er selvsagt mer med min sykdomshistorie enn det som jeg skriver her.

Vel etter endel år på sosialen og uten inntekt(mor og far) ble jeg tilkjent trygden ung ufør i en alder av 34 år. Da hadde jeg fått inhalasjonsallergi mot alt jeg puster inn(pollen,støvmidd dyrehår o.s.v.), urinsyregikt(giktkuler) og matintoleranse mot egg,melk,belgfrukter sitrusfrukter.Jeg satt på gutterommet jhos mor og far i noen år med en dyp og tung depresjon som var en nfølgediagnose av min personlighetsforstyrrelse(massive negative tvangstanker). Det blir ekstremt mye stress fra min sykdom godt hjulpet av all den nagative omtalen av alle unge uføre i media. Jeg bruker ikke rusmidler eller røyker, men stress gjør nok at endel unge ufør dør 15 år før gjennomsnittet og det er et brudd på menneskerettighetene til en undersøkele jeg tidligere har skret her på ulo opprop.

PRoblemet er at politikere,journalister og andre med sterke meninger mangler kunnskap og kansje til en viss grad empati i møte med det hva ung ufør egentlig vil si og bruker begrepet skamlost og negativt om alle unge uføre uansett sykdom,bakgrunn, medisisnke og juridiske fakta. Jada de som kan jobbe litt har i noen tilfeller godt av det på riktig måte og riktig mengde, men jeg har også sett noen med diagnosen paranoid psykose blir syke av det. Vanlig folk tror tror kanjse personen som blir psykotisk blir vanskelig å ha med å gjøre og blir irritert,sint på den syke og det er til en viss grad froståelig, men tenk litt over at den syke er så syk at vedkommende er svært syk i den psykotiske tilstanden med endret virkelighetsforståelse. Jeg har sett dette på nært hold over et par år og vedkommende er som meg ung ufør. Jeg selv har stridt med massive negative tvangstanker siden jeg var 17 år og har tvangstanker om å ha tvangstanker hele livet hverdag og vet at jeg ikke blir frisk. Uansett hva Aftenposten og Nrk skriver lettvindt om tvangstanker og behandling på 4 dager vet jeg at min type tvangstanker må jeg ha hele livet ut da de er endel av min egne tanker/bevissthet. Selvsagt har jeg prøvd all behandlig, men bra for meg at jeg har erkjent og akspert min sykdom... det gir meg en form for fred i mitt sterkt plagete sinn.Jeg har en sterk vilje og tror på lyset i tunnelen, og ser håpet i hver vårstråle fra solen.

Mitt håp er at politikere og media ser og forstår oss usynelige enslige plagede sjeler på trygden 100% ung ufør som som det vi er, og ikke bare som det største problemet Norge har. Mektige samfunnsorganisasjoner og toppolitikere har et ansvar for å ta vare på oss mest psykisk syke både med sine ord og avgjørelser,  og ikke fremme negative omtale av ung ufør som sporer til hat og hatkultur mpt oss som er mesr syke hele livet.

Håper at stortinget og media tar oss mest psykisk syke på trygden 100% ung ufør uten barn på alvor og ser oss og vil ta med oss videre i fremtidens norge på en verdig og god måte.

Enslig ung ufør uten barn

 

 

Kristoffer

#407 Hate og stigma tiseringen mot ung ufør i Norge

2017-04-20 16:15

Så har landsmøte i Arbeiderpartiet i dag bestemt å ta trygden fra ung ufør som etter loven er mest og lengst syke i Norge med sin innføring av diktatorisk arbeidsplikt uansett hvor syk og fattig og jævlig ditt liv har vært og er.

Skremmende menneskefiendlige holdninger og populistisk forslag fra Norges største og mest bedytningsfulle politiske parti etter krigen.

Måten Norge behandler de mest psykisk syke på ung ufør trygd i dag er et brudd på menneskerettighetene med dårlig helse og tidlig død. Med ovenfornevnte utspill synes arbeiderpartiet at det er fornuftig å angripe denne gruppen fordi de og andre partier har feilet med å ta vare på en generasjon med unge menn som står utenfor arbeidslivet i dag.Arbeiderpartiet og SV ønsker ikke å økonomisk hjelpe ung ufør jamnfør partiprogrammene, men heller ta fra oss våre jurdiske rettigheterog liv på fattigdomsgrensen og sende oss UTENFOR utenforskapet i

Mange som er  ung ufør som står helt utenfor arbeidslivet(og livet for øvrig..) har betdylige fysiske og/eller psykiske sykdommer med overbevisende medisisnk og juridisk dokumentasjon. Det er skremmende at arbeiderpartiet som Norges største politiske parti ikke kan hjelpe de relativt frisk unge menneskene på en god måte UTEN å ødelegge liv til oss andre alvorlig og livsvarige syke spm etter beste evne har forsøkt en samfunnsinnsats.

Arbeiderpartiet har jeg stemt på før, men etter dette kyniske og retorisk stygge forslaget et det siste spikeren i kista for Arbeiderpartiet for min del. Utenforskapet og antiglobalistene strømmer til senterpartiet og spørs om de klarer å innfir om de går i regjering med arbeiderpartiet.

Det virker som om de mørke skyene fra Europa er på vei mor Norge.

Du skal få en dag i mårra....kansje..

Takk for meg her !

 

Kristoffer

#408 Stortinget må gjøre bostøtten permanent som lovet så ingen taper mye urettmessig på uførereformen

2017-10-13 08:23

Når de politiske partiene skrev under på uførereformen på stortinget la de til grunn hovedprinsippet om at ingen skulle tape på uførereformen. Mange unge uføre taper  langt mer enn hva ordlyden i avtalen om at alle skulle komme nogenlunde likt ut økonomisk ved bortfall av bostøtten. 

Det er også et svik av stortinget og ikke gjøre overgangsordningene for bostøtten varige slik de lovte og slik regjeringen Solberg har stadig lovt og urettmessig utsatt over lang tid.

Det har gått hardest utover unge uføre som og mange lever nå under fattigdomsgrensen i stor uro. Enslige unge uføre har blitt svært ignorert og  stigmatisert av storsamfunnet over lang tid.

Mange av oss som er på stønaden ung ufør 100% har svært alvorlige sykdommer og min synes ikke utenpå. Jeg er ikke min sykdom, men min sykdom ødelegger mitt liv så mye at fikk denne ytelsen. Bil,egen famile helseturer o.l.er et annet univers for meg mange mange lysår fre der jeg er. 

"Bostøtten står på stedet hvil og forblir uendret i størrelse fra 2017 til 2018. Samtidig videreføres kompensasjonsordningen for uføre som falt utenfor bostøtteordningen etter uførereformen. Videreføringen er i praksis en forlengelse av kompensasjonstiltaket, noe som betyr at regjeringen i praksis ikke har brukt tid på å lage en permanent løsning for de uføre slik som de varslet at de skulle. Dette skaper usikkerhet omkring uføres bosituasjon, og er uhensiktsmessig belastning som de som er omfattet av ordningen vil måtte bære år etter år.
Vi ønsker oss et løft for inntekts- og boutgiftstakene som er i tråd med dagens reelle utgifter"

"Det foreslås ingen bedring av bostøtteordningen i statsbudsjettet. FFO er skuffet.
- Her hadde FFO forventet at regjeringen hadde kommet med en permanent løsning for uføre, sier fagpolitisk leder Berit Therese Larsen. - Dette rammer mange med trang økonomi hardt"

Boutgiftstaket for enslig ung ufør 100% uten barn  må økes mer, fratrekk for ligningverdi på bolig økes så ikke man ikke mister bostøtten og leiligheten om man plutselig for noen få tusen i netto formue som følge av å kun å eie en nøktern leilighet,

Håper noen ser oss og vil ta med oss videre  sv ?  Krf..?  Høyre...?...Venstre...?...Frp....Arbeiderpartiet,,,?... .. .?

 

Kristoffer

#409 Bostøtten har stått stille i 15 år for enslig , barnløs ung ufør 100% i mellomstor by nær Oslo

2017-11-23 14:24

"Regjeringen bør lese Husbankens årsmeldinger og følge opp det som der påpekes; oppjustere inntektsgrensene og favne de uføretrygdede som er falt ut, sier SV-nestoren.
NAV-rapport
Hun mener svekkelsen av bostøtten er en av de viktigste årsaken til at forskjellene i Norge øker.
- Den er ikke regulert i forhold til boligutgiftene og inntektene til folk, gapet blir større og større, sier Karin Andersen.
NAV publiserte i forrige uke rapporten «Fattigdom og levekår i Norge». Den dokumenterer at andelen fattige økte fra 7,7 prosent til 9,3 prosent i perioden 2011-15, definert ut fra EUs fattigdomsgrense på husholdninger som tjener mindre enn 60 prosent av medianinntekten.
16.000 færre
Statistikk fra Husbanken viser at 16.000 færre husstander fikk bostøtte i 2016 enn i 2011. Samtidig økte gjennomsnittlige årlige boutgifter med 18.000 kr, mens gjennomsnittsinntekten sank med 7000 kr.
- Mest alvorlig er det at andelen med boutgifter over boutgiftstaket øker dramatisk. I 2011 var det 55 prosent som hadde høyere boutgifter enn de fikk kompensert for. I fjor var andelen steget til 76 prosent. Det betyr at de som få bostøtte får dekket mye mindre av boutgiftene og at mange fattige ikke får ei krone. Dette må endres, sier Karin Andersen.


Boutgiftene Eksploderer
SV vil etablere en permanent ordning for folk på uføretrygd, slik at de får bostøtte på lik linje med det de fikk før omleggingen av uføretrygden.
- Dessuten må vi ta igjen mange år med manglende regulering av inntektsgrensene og boutgiftstaket. Utviklingen viser at bostøtten som sosialpolitisk virkemiddel har krympet voldsomt mens boutgiftene eksploderer, sier hun."

 

Kloke og gode ord som alle bør merke seg, og spesielt de som bestemmer på stortinget.

Mine felleskostnader økte med ekstra 3000 kr i måneden da borettslaget rehabiliterte blokkene. Har startlån i tillegg så faste boutgiften blir ca 10000 kr i mnd. Boutgiftstaket er økt mindre enn lovet og må oppreguleres til dagens og virkelige nivå for enslige. Ligningverdien o.l på nøktern leilighet må ikke bli slik at man mister bostøtte og leilighet kun ved å eie en leilighet og ikke ha noe formue utover verdien i en enkel og nøktern borettslagsleilighet kjøpt i samråd med kommunen med startlån. Har ikke inntekt utover uførestønaden.

Livsvarig og alvorlig psykisk syk enslig barnløs 100% ung ufør.

 

 

 

 

 

Kristoffer

#410 Høyre fratar retten til stønad til tannbehandling ved livsvarig alvorlig psykiske lidelser fra 2018

2018-01-25 14:32

Bent Høye og Høyre fratar oss mest psykisk syke retten til tannlegestønad med et overaskende kynisk og lite gjennomtenkt vedtak som allerede gjelder.

Hvorfor forstår ikke helseministeren at oss mest psykisk syke bedre og repekterer oss mer ?

Det virker nesten helt absurd kynisk å anripe oss mest psykisk syke på denne måten og spesielt når seriøs forskning viser at mennesker med alvorlige psykiske lidelser dør 20 år før gjennomsnittet.

Høyre har gått høyt på banen for oss psykisk syke, men å frata oss stønad ved tannbehandling er både feil og svært uverdig overfor en svak og sårbar gruppe mennesker som få står opp får.

At helsenorge og stortinget akseptere dette er svært vanskelig å forstå.

Det er nok lett å tråkke på de som allerede ligger nede,ja.

Måten oss mest psykisk syke blir behandlet på er et brudd på menneskerettighetene og og helseminister Bent Hlye og høyre bidrar med ette vet å nekte oss mest psykisk syke støtte ved tannbehandling.

 

Tannlegeforeningen

"Mot rådene fra et samlet fagmiljø vedtok Stortinget i går å begrense reglene for innslagspunkt 14 i folketrygdens stønadsordning for tannbehandling. Kuttet på 30 millioner begrunnes med overforbruk. NTF kommer til å arbeide for at vedtaket reverseres.
Hva begrensningen innebærer er fortsatt ikke helt klart. Men de signaler NTF har mottatt, peker mot at pasienter med psykiske lidelser ikke lenger skal kunne søke refusjon for tannbehandling hos HELFO ved sterkt nedsatt evne til egenomsorg (punkt 14). Kuttet på 30 millioner begrunnes med overforbruk.
NB: Regelverket er nå offentliggjort og slik NTF tolker det vil det være ytterst få pasienter som nå vil ha rettigheter etter innslagspunkt 14.
- Vedtaket legger til rette for et usosialt, lite treffsikkert kutt som kan føre til at de problemene pasienter med psykiske lidelser allerede har forsterkes. Terskelen for å få tannbehandling heves når pasienten må stå for hele regningen. At flertallet argumenterer med overforbruk, altså at ordningen er mye brukt, er ikke et argument for å kutte i ordningen, men tvert imot for å styrke den, sier NTFs president Camilla Hansen Steinum.
Helt siden kuttforslaget ble lansert av regjeringen i statsbudsjettet 12. oktober har NTF vært engasjert i denne saken. Både i budsjetthøringen 26. oktober, og ved kontinuerlig dialog med Helse- og omsorgskomiteen har NTF og fagmiljøene advart mot endringen.
- Vi har jobbet hardt med å snu Stortinget i denne saken, og har fått støtte både hos Arbeiderpartiet og Senterpartiet. Flertallet landet likevel på å støtte regjeringens kuttforslag. Det er særlig skuffende at en regjering som peker på psykisk helse som et av sine satsingsområder, fronter dette kuttet, påpeker Steinum.
Regjeringen ved statsråd Bent Høie begrunner begrensningene med at ordningen er misbrukt. Dette gjentok i Høie i tirsdagens Dagsnytt 18. Høie sa der at «tannlegene har brukt ordningen langt over intensjonen».
- Høie stempler her en hel profesjon som uærlige, uten at han fremlegger noe som helst dokumentasjon. Det kan ikke stå uimotsagt fordi det rett og slett ikke er riktig. Vi kommer til å ta kontakt med statsråden og be om et møte for å rydde opp i dette. Her tar statsråden rett og slett feil, fastslår presidenten."

 

Jeg håper noen ser oss og vil hjelpe oss 

Kristoffer

#411 Utilsiktet virking av uførereformen at 100% ung ufør mistet bostøtten

2018-03-06 14:40

FFO 

"Bostøtte Regjeringen viderefører kompensasjonsordningen for uførereformen i bostøtten ut 2018 for de som mottok bostøtte og uførepensjon før 2015. Den midlertidig kompensasjonsordningen ble innført som en skjerming for utilsiktet virkning av uførereformen for bostøtten. Den er bra for dem som kommer inn under den, men svært krevende økonomisk for de som ikke gjør det. I budsjettet for 2018 vises det til at 14 500 uføre er omfattet av om kompensasjonsordningen, og at det totalt er 17 200 uføre bostøttemottakere. I disse tallene er det ikke tatt hensyn til at mange nye uføre etter 2015 ikke har rett på bostøtte på grunn av for høy inntekt. Mange av disse har et inntektsnivå som etter tidligere uførepensjonsregelverk ville gitt lavere bruttoinntekt og rett til bostøtte. Regjeringen varslet samtidig med innføringen av den midlertidige kompensasjonsordningen at de skulle komme tilbake med en permanent løsning. Dette lar vente på seg, og det kommer stadig nye uføre til som ikke får bostøtte. Særlig rammer dette unge uføre. Husbankens hovedtall for utbetaling av bostøtte for januar måned 2015-2017 viste at antall husstander som fikk innvilget bostøtte med ung ufør bostøttemottakere er gått ned med hele 53 prosent i perioden. FFO viser til merknad og forslag fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti jfr. Innst. 16 S (2017-2018), hvor mindretallet viser til at regjeringen ikke har lagt fram forslag til permanent løsning som sikrer at uføre ikke mister rett til bostøtte de ville fått etter tidligere ordninger. Disse medlemmer fremmet følgende forslag:


«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag til en permanent løsning som sikrer at uføre ikke mister retten til, eller får mindre bostøtte som følge av uførereformen."

 

100% Ung ufør har mistet mange rettigheter,ordninger og fått underegulert bostøtten i 15 år og taket for boutgifter for enslig uten barn ble økt betydelig mindre enn det som var meningen og reelt i samsvar med generell prisoppgang på å bo alene. 

 

FFO skriver også at bilstønad kan bryte en isolert tilværelse om man har en alvorlig psykisk sykdom, Jeg tok førerkortet  1986, men tok fase 2 noen uker for sent i 1987.

De siste 30 årene har jeg drømt en biltur på fjellet med telt og fiskestang.

Bil bryter nok en isolert tilværelse ja. 

Ord blir fattige.

 

 


Gjest

#412

2018-03-12 08:36

Fordi jeg ser og opplever hvordan de uføre stadig får en forverret situasjon
Kristoffer

#413 Uakseptabelt at uføretrygden undereguleres og at bostøtten ikke har fulgt prisutviklingen på 15 år

2018-05-08 08:49

 

FFO ber regjeringen sikrer inntektsgrensen slik at uføre som lever på ytelsen ung ufør uten inntekter utover friinntektsgrensen, får rett til bostøtte. 

FFO ber regjeringen etablere en permanent særordning med egne inntektsgrenser i bostøtteordningen for uføretrygdede.

 

Totalt uakseptabelt at uføretrygden siste årene og spesielt bostøtten ikke har fulgt prisutviklingen siste 10 år, og det rammer hardest oss på ung ufør som ikke har noen annen form for inntekt ut livet. Enslig uten barn har boutgiftstaket økt mindre enn lovet  og det etter mange år uten at bostøtten ble økt 5 øre.

Svært kritkkverdig at det det ikke er permanente ordninger på bostøtte som er oppjustert for ung ufør og deretter som minimum følger generell prisutvikling som i dag. Overgangsordningene med bostøtte må gjøre permanent

Det vil aldri bli akseptabelt at trygder og pensjoner undereguleres som i dag, og IKKE som minimum følger generell prisutvikling i enkelte år.

Det snakkes om fra pensjonistforbundets sin side at tallmateriale i beregning av ny 1 G for 2018 ikke er riktig. Svært mange uføre og pensjonister frykter at årets trygdeoppgjør blir mindre enn prisveksten som i de siste årene. 

Omleggingen til ny uføretrygd i henhold til uførereformen har som hovedprinsipp at ingen skulle komme dårligere ut med ny ordning... 

 

 


Gjest

#414 Underreguleringen av trygd og pensjon slår alffor hardt i dårlige år og må fjernes

2018-05-14 06:25

"pensjonistforbundet"

"Over fireårsperioden fra 2015 til og med 2018 vil en pensjonsinntekt som var 250 000 kroner i 2014 ha fått redusert sin kjøpekraft med 7 384 kroner årlig, da pensjonen har økt mindre enn prisveksten. Det meste av nedgangen kom i 2016 da kjøpekraftsnedgangen var på hele 1,8 prosent. Reduksjonen av kjøpekraft i 2015 var 0,35 prosent, i 2017 var nedgangen på 1,2 prosent, og anslagene viser altså en oppgang på 0,6 prosent for 2018.
Regjeringen har i budsjettet et anslag på kostnaden til oppregulering av alderspensjon ved trygdeoppgjøret 2018 på fem milliarder kroner.
En pensjon som var 250 000 kroner i 2014 ville ha vokst til 274 312 kroner i 2018 dersom pensjonen hadde fulgt prisveksten. Men pensjonen har blitt regulert lavere enn dette, og vil være 266 982 kroner i 2018, som er hele 7 384 kroner lavere årlig pensjon. Samlet gir dette 22 834 kroner mindre utbetalt pensjon i perioden 2015 til og med 2018, enn dersom pensjonen hadde fulgt prisutviklingen".

 

Undereguleringen av trygder og pensjoner er et dårlig økonomisk styringsprinsipp med håpløst dårlige økonomiske uår, og om også tallene som brukes i beregningene kan "manipuleres"(jamnfør pensjonistforbundet) for å "svekke trygder og pensjoner ytterligere er det et alvorlig brudd på tilliten til våre folkevalgte og en rask forvitring av velferdssaten.

Kan ikke har trygdeoppgjør som er lavere enn prisveksten

 


Gjest

#415 Ung ufør

2018-06-27 09:05

Medisinske fremskritt er en av de viktigste årsakene til at det har vært en dobling i unge uføretrygdede de siste ti årene.
I tillegg skyldes økningen at flere får avklaring på om de kan forsørge seg selv tidligere. Dette skyldes endringer i regelverket.
Det viser en fersk analyse fra Arbeids- og velferdsdirektoratet. Den største økningen i unge uføretrygdede har skjedd blant 18-åringer.
«Psykisk utviklingshemming, medfødte misdannelser og kromosomavvik er de viktigste medisinske årsakene til at uføretrygd innvilges før fylte 20 år», står det i rapporten. Særlig trekkes det frem en sterk vekst i alvorlige psykiske lidelser som autisme og Aspergers syndrom. 
– Vi ser en veldig sterk vekst i personer som fyller 18 år og har betydelige funksjonshemninger. Vi så dette i analyser tidligere, men den nye rapporten viser trenden mye klarere, sier Yngvar Åsholt, kunnskapsdirektør i NAV til VG. 

Unge uføretrygdede utgjør en minimal andel av befolkningen. Andelen er 1,7 prosent. Dette tallet hadde vært enda lavere, 1,4 prosent, dersom tilgangen av 18-åringer ikke hadde økt etter 2000.
Dette settes i sammenheng med medisinske fremskritt som har ført til at flere overlever for tidlige fødsler, og flere lever lenger for eksempel med kromosomavvik.
Begge tilstandene kan føre til kognitive begrensninger og en økt forekomst av alvorlige psykiske lidelser, ifølge rapporten.

– Slik det kommer frem i de nye tallene fra NAV er det ganske tydelig at det ikke er latskap og sløvhet som ligger bak økningen i antall unge uføre, sier Berit Therese Larsen, interessepolitisk leder ved Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon.
Det ser ikke ut til å være grunn til å mistenkeliggjøre denne gruppen, slik vi har sett i debatten de siste årene, sier Larsen.

Man kan spørre seg hvorfor norsk media og mektige organisasjonspersoner har angripet og stigmatisert denne gruppen unge mennesker siste 15 årene (UNG UFØR) som har et lite helve.. fra før med sin sykdom og allerede belastende stigmatisering. Et mer sannferdig og nyansert bilde av unge uføre inkludert ung ufør er alle tjent med. 

Her har toppolitikere og media et spesielt ansvar  og må klare å skille mellom skoletrøtt ungdom og mennesker som sliter med stor fysisk og psyksie plager hele livet. 

En seriøs rapport (forskning.no) viser at alvorlig og livsvarig psykisk syke i skandinavia lever i gjennomsnitt 15 år kortere enn gjennomsnitsmenneske, og hadde dette faktum rammet en annen gruppe mennesker i samfunnet hadde det blitt ramaskrik. Faktisk er innholdet i denner rapprorten så alvorlig at den peker på brudd på menneskerettighetene og det er noe tenke på neste gang redaktører og politikere omtaler alle unge uføre som late, en byrde, og en fæl kostnad i budsjettet.

 

Kristoffer

#416 Mister Bostøtten

2018-07-25 09:58

Jeg ung ufør og har ingen nedringer i inntekt eller formue og har kun levd av trygd siste20 årene.

Jeg har overgangsordning fra 2009 og også rett til overgangsordning fra 2014?.

Jeg fikk derfor sjokk når det står i vedtaket fra husbamken at jeg mister min bostøtte.

Det virker som om stortinget endreede ordly om rett bostøtte og siste årets justering av uførstønaden ung ufør var planlagt for at mennesker med de mest alvorlig og livsvarige sykdommene mister sin bostøtte.

 

Dette absolutt uakseptabelt og jeg kan virkelig ikke forstå dette frekke og slemme vedtaket konstruert fra staten. Begrunnelsen om å måste bostøtten for etterbetalt oppjusering av trygd fra Mai og virker kynisk og beregnende fra staten.

Bostøtten har ikke økt siste 15 årene og nå fjerner de bostøtten for oss alvorlige syke hele livet, selv vi som har overgangsordning fra 2009 og 2011 rammes altfor hardt.

Herregud vi har startlån og i mitt borettslag har fellesutgiftene økte fra 2900kr til 6200kr siste 8 årene.

Stortinget skulle se på bostøtten og hjelpe oss jamnfør evalueringen av bostøøten juni 2018 i stede ødelegger de livet vårt ennå mer og sender oss under fattigdomsgrensen.

Jeg synes hardkjøret mot ufør har gått for langt og er svært overrasket over at stortinget synes dette er greit for å si det svært mildt.

Jeg trodde at bostøtten skulle sikres og være forutsigbare, men dette er fatalt og kynisk dårlig arbeid av regjeringen og stortinget-

Dette kommer aldri til å bli akseptert.

Håper virkelig at disse maktmenneskene har hjerte og tar til vettet snart.

Til slutt håper jeg at noen der ute som forstår oss på ung ufør stønad og vil ta kampen for oss  mot dette kyniske og urettferdige vedtaket.

God sommer ?


Gjest

#417 Regjeringen tar bostøtten til ung ufør og stortinget vender blikket bort...

2018-07-25 11:27

Husbanken:

Etterbetaling av trygd/pensjon i juni
Satsene for pensjon og trygd ble justert i mai som følge av trygdeoppgjøret. Økningen i trygd/pensjon gjelder fra mai, og mottakere vil i juni få en etterbetaling for mai. Det gjør at inntekten i juni blir noe høyere enn normalt, og det får betydning for bostøtten for juni. Får du avslag på grunn av for høy inntekt, trenger du ikke å søke på nytt. Vi overfører automatisk saken din til neste måned.

 

Helt ubeskrivelig tris at regjeringen og stortinget legger til rette for å ta bostøtten fra oss alvorlig og livsvarige psykisk sykepå stønaden ung ufør. Dette er helt uforståelig hjerterått og må være feil på alle måter.

Daværende statsråd sanner skrøt av at Regjerinegn Solberg hadde gjort bostøtten bedre og mer forutsigbar for noen måneder siden og spesielt for oss som trenger den mest på ung ufør som har de tyngste diagnosene og selvsagt et vanskelig liv fra før ?!!!

Det verste er at bortfallet av bostøtten virker planlagt som følge av ny forskrift i bostøtten samt den tekniske grensen om øvre "innteksgrense". Dette virker kynisk og i strid med intensjonen om at ung ufør trenger og skal ha en trygg og forutsigbar bostøtte.

Herregud skjerp dere!!! vi har høye startlån og alle utgifter i livet øker mer og mer hvert år.

 

 

kristoffer

#418 Mister overgangsordningen i bostøtte fra 2009 for alltid

2018-07-28 06:41

Som følge av lie økt boutgiftstak,ikke tilgodesees for å bo i middels stor by,den teknisk hardtslående øvre inntektsgrense og etterbetling av G etter trygdeoppgjøret mister vi som er ung ufør denne overgangsordningen for godt i følge reglene til husbanken.

Siden den lvre inntektsgresen bli brudt med etterbtaling av G etter trygde oppgjøret for juni medfører det at bostøtten bli borte for alltid.

Regjerineg har sagt de tar alvorlige psykisk syke på alvor og vil hjelpe oss og stortinget har fastsøått at tap av bostøtten er en utilsiketet feil ved uførereformen.

Vi som lever på ung ufør stønad har alvorlige diagnoser og ikke mulighet for å arbeide ved siden av selv om et fåtall prøver seg i blant.

Nå er det vanskelig å si noe objektivt og sakelig om tapet av bostøtten derfor velger jeg å avslutte her

 


Gjest

#419 Høyre og Frp tar bostøtten fra de sykeste på ung ufør stønad

2018-08-23 12:58

Det er svært kynisk og uforståelig at bostøtten ikke har fulgt prisutviklingen siste 15 år og at mange med alvorlige og livsvarige sykdommer enten har mistet den eller mottar 20% av det den egentlig skulle vært med vanlig prisutvikling. Ung ufør har mistet mange rettigheter på juridisk og økonomisk, men at stortinget ikke har klart å ta med oss videre med trygghet i den boligien man kjøpte i god tro med sin kommune er uforståelig og uakseptabelt. Mitt håp er at våre folkevalgte kan gi oss på ung ufør stønad ca. 2000kr i mnd og ikke misbruke etterbetaling av G i trygdeoppgjøret som inntekt slik at vi mister bostøtten med overgangsordning igjen.

Jeg kan ikke forstå at å ta fra oss bostøtten er en god ting eller nødvendig, eller gjøre oss mest/lengst alvorlige syke friske av det, selvfølgelig tvert i mot man blir sykere. Myndighetene sparker oss mest syke når vi ligger nede og ingen gidder å bry seg lenger. Skremmende utvikling og veldig vondt for oss som blir rammet av det.

SV stiller dette sprsm.

"En person med uføretrygd har hatt bostøtte etter overgangsordningen fra 2009. Etter trygdeoppgjøret i vår fikk vedkommende etterbetalt en sum som gjorde at hun kom over inntektsgrensen for juni. Så fikk hun beskjed fra Husbanken etter henvendelse via kommunen at hun falt permanent ut av overgangsordningen fordi inntektene den ene måneden da etterbetalingen kom inn, hadde for høy inntekt. Er dette korrekt praktisering av regelverket og er det i så fall regjeringen syn at det skal være slik? "

Høyre og Frp lagde plutselig et stort hull i sitt berømte sosiale sikkerhetsnett i Juli og sendte mange på ung ufør stønad  inn i en  utrygg tilværelse i fattigdom med tap eller svært redusert bostøtte. 

Jeg kan ikke forstå at stortinget ønske dette for oss og håper at vi får en bostøtte som er oppjustert og følger prisutviklingen i nærmeste fremtid. 

 


Gjest

#420 Store kutt i bostøtten og tap av overgangsordninger er i strid med reglene og uførereformen

2018-08-24 07:28

SVs leder i Stortingets kommunalkomite viser til at staten betaler ut mindre til bostøtte i dag enn for ti år siden.
- Til tross for at befolkningen har økt med flere hundre tusen, mange flere er fattige, boligutgiftene øker og lavinntektsgruppenes lønn går ned. Dette er en oppskrift for fattigdom, sier Karin Andersen.
- Regjeringen bør lese Husbankens årsmeldinger og følge opp det som der påpekes; oppjustere inntektsgrensene og favne de uføretrygdede som er falt ut, sier SV-nestoren.
NAV-rapport
Hun mener svekkelsen av bostøtten er en av de viktigste årsaken til at forskjellene i Norge øker.
- Den er ikke regulert i forhold til boligutgiftene og inntektene til folk, gapet blir større og større, sier Karin Andersen.
NAV publiserte i forrige uke rapporten «Fattigdom og levekår i Norge». Den dokumenterer at andelen fattige økte fra 7,7 prosent til 9,3 prosent i perioden 2011-15, definert ut fra EUs fattigdomsgrense på husholdninger som tjener mindre enn 60 prosent av medianinntekten.
16.000 færre
Statistikk fra Husbanken viser at 16.000 færre husstander fikk bostøtte i 2016 enn i 2011. Samtidig økte gjennomsnittlige årlige boutgifter med 18.000 kr, mens gjennomsnittsinntekten sank med 7000 kr.
- Mest alvorlig er det at andelen med boutgifter over boutgiftstaket øker dramatisk. I 2011 var det 55 prosent som hadde høyere boutgifter enn de fikk kompensert for. I fjor var andelen steget til 76 prosent. Det betyr at de som få bostøtte får dekket mye mindre av boutgiftene og at mange fattige ikke får ei krone. Dette må endres, sier Karin Andersen.
Artikkelen fortsetter under annonsen

 


Eksploderer
SV vil etablere en permanent ordning for folk på uføretrygd, slik at de får bostøtte på lik linje med det de fikk før omleggingen av uføretrygden.
- Dessuten må vi ta igjen mange år med manglende regulering av inntektsgrensene og boutgiftstaket. Utviklingen viser at bostøtten som sosialpolitisk virkemiddel har krympet voldsomt mens boutgiftene eksploderer, sier hun.
SV legger foreløpig inn 250 millioner kroner ekstra i sitt alternative statsbudsjett.
- Fordi det er regelstyrte ordninger er det liten hjelp i å legge inn så mye mer. Vi foreslår at regjeringen må komme tilbake i revidert med et nytt system for bostøtten.
- Dette haster for mange mennesker som kan risikere å miste hus og hjem, sier Karin Andersen.
Klare seg selv

Erlend Wiborg (Frp), leder av Stortingets arbeids- og sosialkomité, mener regjeringen har tatt flere grep for å gjøre folk selvforsørgende. Foto: Henning Lillegård / Dagbladet .
Erlend Wiborg, Frp’s leder av Stortingets arbeids- og sosialkomite, hevder at SVs inngangsvinkel er feil.
- Karin Andersen ser utelukkende på ytelser fra det offentlige, at det skal løse alle fattigdomsutfordringer. Jeg mener vi i større grad må se på hva som skal til for at flere kan klare seg uten hjelp fra det offentlige.
- Det beste middelet mot fattigdom er å sørge for at flere folk kommer i jobb. Der har regjeringen gjort mye, arbeidsledigheten er på full fart ned, sier Erlend Wiborg.
Forlenget overgang
Han peker på at regjeringen har etablert en overgangsordning i forbindelse med uførereformen.
- Slik at alle uføre som hadde bostøtte i desember 2014 skulle få den videreført ut i 2017. I statsbudsjettet har regjeringen foreslått å utvide overgangsordningen til også å gjelde i 2018, sier Wiborg.
Han mener regjeringen har tatt flere grep for å gjøre folk selvforsørgende.
- Ved å fjerne unødvendige krav til nye boliger bidrar vi til at det kan bygges billigere. Vi har innført begrensninger på utlån som har bidratt til å stagge boligprisveksten, sier Erlend Wiborg.
karin andersenhusbankenfattigdomerlend wibo

Frp lovte i sitt partiprogram og hjelpe oss på ung ufør stønad, men viser nå sitt sanne jeg i form av Wiborgs kalde holdning til alle uføre, uansett hvor alvorlig syk eller skadet man er.

Det er uforståelig smålig og kynisk av Høyre og Frp og fjerne bostøtten (med overgangsordninger) eller redusere den til en brøkdel av hva prisutviklingen tilsier. 

Vesentlig reduksjon i bostøtten er en utilsiketet konsekvens av uførereformen.Bostøtten for enslig uten barn på ung ufør stønad må oppjusres og følge prisutviklingen slik intensjonen var.

Regjeringen lovte at overgangsordningen av 2009 for bostøtte for oss på ung ufør stønad skulle gjelde for 2018. Det å plutselig endre reglen for å motta ovenfornevnte overgangsordning rett før trygdeoppgjøret og gjøre etterbetaling av G i Mai som tillegg til bruttoinntekt som gjør at man som ung ufør for for høy inntekt en måned(juni) og dermed mister overgangsordningen varig virker feil etter intensjonen eller i verste fall kynisk beregnende av regjeringen. Er slik beregning lovlig eller etter intensjonen til stortinget angående bostøtte, og hvorfor skape flere fattige i Norge etter FN sin hrd dom mot fattigdomsutviklingen i Norge.

Håper virkelig stortinget unner oss(ung ufør stønad) den nøkterne leiligheten vi kjøpte i samråd med vår kommune med startlån og kan redde oss fra boligfellen som regjeringen har regisert til en plutselig fattigdomsfelle slik det er i dag. 

Høyre og Frp stemte mot å øke bostøtten.

 

Ser ut til at det blit SV ved neste valg, men en gang nå være første gangen.


Gjest

#421 Mistet varig overgangsordningen av 2009 med bostøtte for ung ufør pga av etterbatling av G for Mai

2018-09-18 09:25

Husbanken

Endinger i vedatk for juni 2018:

"Etterbetaling av trygd/pensjon i juni
Satsene for pensjon og trygd ble justert i mai som følge av trygdeoppgjøret. Økningen i trygd/pensjon gjelder fra mai, og mottakere vil i juni få en etterbetaling for mai. Det gjør at inntekten i juni blir noe høyere enn normalt, og det får betydning for bostøtten for juni. Får du avslag på grunn av for høy inntekt, trenger du ikke å søke på nytt. Vi overfører automatisk saken din til neste måned."

 

Denne beregningen av bostøtte for oss i overgangsordningen av 2009 fremstår svært tvilsom som korrekt i forhold til intensjonen med denne overgangsordningen overordnede mål.

Regjerigen sa at denne overgangsordningen skulle også gjelde for 2018. Det kun den plutselig og kalde notisen fra husbakens hjemmeside som hadde sin egen forklaring på hvorfor overgangsordningen/bostøtten ikke ble utbetalt i juni. Sjokket ble stort da å miste bostøtten for en måned resulterte i varig tap av overgangsordningen  ene og alene pga av etterbetalingen av G fra Mai.

Jeg bor i en nøktern borettslagsleilighet som jeg kjøpte i samråd med min kommune.

I dag er min borettslagsleilighet blitt en fattigdomsfelle godt reggisert av regjeringen og husbaken strenge regelregime.

En av hovedfrormålene med husbanken er at folk skal kunne beholde sin nøkterne bolig.

HUsbanken bryter sitt eget formål blindt og uten selvransakelse og uten kritikk mot ansvarlige myndigheter.

 

Hovedprinsippet med uførereformen var at man skulle komme omtrent likt ut etter uførereformen.

Etter det svært overraskende og uforståelige tapet av overgangsorningen av 2009 bostøtte taper jeg nå direkte 1600kr i måneden, da min bostøtte er så vidt over hva husbanken gir i bostøtte omtrent 400 kr.

Jeg mener at varig tap av overgangsordningen bostøtte av 2009 er gjort på feil og kansje lovstridig grunnlag isolert sett og også sett fra et større politisk perspektiv.

 

Jeg har alltid levet kun på ung ufør stønad og bostøtte slik at et pluteselig tap på 1600 kr i måneden ved varig tap av overgangsordningen utgjør et vesentlig økonomisk tap for meg og er IKKe et omtrentlig likt slik ordlyden i iførereformen slår fast.

 

Ovenfornevte økonomiske tap er åpenbart en utilsiktet konsekvens av uførereformen da ung ufør stønad og bostøtte er så sterkt knyttet til hverandre og helt nødvending for de aller fleste av oss på ung ufør stønad.

 

 

 


Gjest

#422 Bostøtte ung ufør

2018-10-09 08:39

FFO ber regjeringen sikre inntektsgrensen slik at uføre som lever på ytelsen ung ufør uten inntekter utover friinntektsgrensen, får rett til bostøtte

 

 

 


Gjest

#423 KRF sender de mest psykisk syke på ung ufør stønad til varig fattigdomsfelle ved å fjerne bostøtten

2018-10-13 16:12

Først sikret KrF flertall for regjeringens kutt i 15 ulike velferdsordninger. Så forhindret de SVs forslag om å undersøke konsekvensene for de uføre, syke og fattige som ble rammet.
– Jeg er skuffet over at KrF forhindret dette. Jeg tror mange av de usosiale kuttene som har rammet folk med lite makt og rikdom, folk som er fattige og syke, er kutt som KrF egentlig er imot.
Det sier SV-leder Audun Lysbakken til ABC Nyheter, om en oppsiktsvekkende opptreden fra KrFs side i Stortinget.
I ly av budsjettdebatt og intern KrF-debatt har saken gått offentligheten hus forbi.


Uvisst om KrF vil vite hva de har vært med på mot de svakeste

Vil ikke vite
I forbindelse med trontaledebatten forrige uke foreslo SV at Stortinget skal be regjeringen undersøke konsekvensene for de som ble rammet av kutt regjeringen med hjelp fra KrF har gjennomført i 15 ulike velferdsordninger.
Torsdag i forrige uke stemte KrF for å forhindre Stortinget fra å få greie på virkningene av samtlige 15 kutt:
Kutt i bostøtte, uføretrygd, uføres barnetillegg, kjøpekraft for alderspensjonister, rettshjelpstiltak, overgangsstønad og andre ordninger.
Aktuelt: KrF vil stemme ned alle andres forslag i Stortinget inntil videre
KrF var selv med på å vedta velferdskuttene gjennom sitt samarbeid med Solberg-regjeringen.
Under voteringen 4. oktober viste det seg at de også var uenig i at virkningen av disse kuttene skal fram i lyset.

 

Ingen skulle tape på uførereformen i henhold til stortingsvedtaket, men mange alvorlig og varig syke på ung ufør stønad har mistet sin bostøtte eller blitt svært redusert.

Overgangsordningen fra 2009 ble fjernet ved å endre på reglen for denne bostøtteordningen og alle mistet den i Juni ene og alene pga av etterbetaling av trygdeoppgjøret.

Jeg mottar nå 430 kr i bostøtte og det er ca 1600kr mindre bostøtte hver måned.

Mitt borettslag har totalrehabilitert blokkene her slik at fellesutgiftene har økt fra 2700kr til 6400 kr siste årene.Jeg har også startlån.

Regjeringe skryter av å foreslå ordningen jeg er i nå varig med sitt forslag i statsbudsjett.

Dette gjøres for å gjøre tryggheten i egen bolig trygg og forutsigbar sikker.

En nedgang i 1600kr i bostøtte hver måned er heller en godt regisert fattigdomsfelle  Høyre med KRF sin velsignelse.Det må gjøre vondt i KRFsjela å tråkke på de varige og alvorlig syke og prøve å feie oss under stortingsteppe.

Fordi boutgiftstaket ikke har økt i samsvar med boutgiftene og at inntektgrensen ikke blir regulert ansvarlig av myndighetene for enslige på ung ufør vil også denne foreslåtte varige bostøtteordningen til høyre frp forsvinne kansje allerede neste år.

 

Hovedponget mitt og det som var hovedprinsippet i uførereformen var at ingen skulle komme dårligere ut økonomisk.

Bortfall eller stort tap av bostøtten er et stort økonomisk tap som følge av uførereformen. og en klar utilsiktet konsekvens av uførereformen og spesielt for oss enslige som lever kun på ung ufør stønad.

 

 

 

 

 

 


Gjest

#424 Det var aldri meningen at ung ufør skulle miste bostøtten som følge av uførereformen

2019-01-16 17:00

I henhold til uførereformen skulle alle komme nesten helt likt ut økonomisk og ikke tape mye økonomisk og alle utilsiktede konsekvense som tap av bostøtte skulle vært rettet opp allerede. Meningen med uførereformen var at de som var syke skulle kunne jobbe når helsen tilsa det uten frykt for å å miste rettigheter og det var ALDRI meningen at alvorlig og livsvarige syke skulle miste eller få vesentlig mindre i bostøtte. Dette må stortinget rydde opp i og gjøre bostøtten permanent.

Husbanken er til for at de mest syke på bl.a. ung ufør stønad skal kjøpe en nøktern bolig kunne bo i den.

Alle politiske partier ment at alle uføre skulle beholde sin bostøtte etter uførereformen og det er dypt sjokkerende og ikke til å fatte at verken stortinget eller regjeringen ordner opp i dette i henhold ovenfornevnte avtaler. Tror flrere enn meg er sjokkert og dypt skuffet over hvordan myndighetene tar fra alvorlig syke med livsvarig sykdom bostøtten på en slik ussel måte ved å skylde på økt brutto inntekt o.s.v.  når det reelle tapet er stort økonomisk. Slike utilsiketede konsekvenser skulle vært ryddet opp senest i fjor slik intensjonen var og bostøtten være minst det den var i 2014 så uføre kommer likt ut etter uførereformen.

Et tap av bostøtten er et reelt inntektstap på 10% i året når trygden er medbergnet for min del og i samme periode har fellesutgiftene økt med 3500kr i måneden i mitt borettslag. Boutgiftstaket er ikke økt heller for enslig ung ufør i samsvar med økning av boutgifter.

Vi som er livsvarig og alvorlig syke trenger bostøtten.. ,og i henhold til uførereformen og uføreforliket var det aldri meningen at uføre skulle miste bostøtten som er en klar utilsiktet økonomisk konsekvens.

Bostøtten må gjøres permanent som meningen er og var på stortinget og prisreguleres i det minste, og reguleres på en måte så man IKKE mister bostøtten når man ikke har formue og KUN lever på ung ufør trygd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Gjest

#425 Regjeringen Solberg har tatt bostøtten fra de mest psykisk syke i Norge og nå skal de ta trygden

2019-04-07 15:02

Høyring. Rettar opp utilsikta følgjer av nye uførereglar.
Me vil fyrst visa til at Mental Helse ikkje er på høyringslista til denne høyringa. Mental Helse Hordaland vil likevel senda høyringsbrev. Dette avdi me meiner at denne høyringa gjeld mange i vår målgruppe, jfr. det som og står i høyringsbr
I fjerde avsnitt der nivået på ung uføretrygd er omtala er det skrive at summen for ung ufør som er gift er kr. 390 469 og for einsleg 427 166. Dette er svært misvisande og kan lett oppfattast av lesar som den reelle summen på ung ufør. Det burde heilt klart stått kva summar som er gjeldande, nemleg kr. 257 708 for gifte og kr. 281 929 for einsleg. Dette bør rettast opp før saka går til politisk handsaming.
Vidare i dette kapittelet vert det vist til at talet på unge uføre har auka over tid, særleg på grunn av psykisk sjukdom. Det er ikkje drøfta om dette kan ha ein samanheng med Samhandlingsreforma, NAVreforma og at rusavhengige fekk pasientrettar. Alt dette etter innstrammingane i 1998 då ung ufør galdt frå fylte 24 år. Samhandlingsreforma peika på «rett yting» og mange som over år hadde sosialhjelp som einaste inntektskjelde, fekk no innvilga uførepensjon, truleg mange av desse og ung ufør. Ei rett utvikling for vårt velferdsamfunn.
Departementet er bekymra for auken i talet på unge uføre, og viser til at omgjeringsprosenten frå Trygderetten i 2015 var 48%. Det vert peika på at dette er problematisk for folketrygda sine utgifter. Sintef peikar og på at Trygderetten har eit anna syn på praktiseringa av regelverket enn det NAV har. Me meiner at NAV må retta opp i si sakshandsaming ut frå Trygderetten sin standard heller enn å laga nytt regelverk.
Det kan verka som departementet meiner at fleire unge vert uføre på grunn av ung ufør tillegget. Me vil hevda at unge vert uføre på grunn av dårleg helse.
Me ser for tida ei mistenkeleggjering av uføre som medfører at mange vert redde for å ta del i samfunnslivet. Dette kan hindra betring på sikt. Å bli sett ned på, mistenkeleggjort og mobba på sosiale medier, gjer ikkje sjuke folk friskare, men meir sjuke. Uføre skal ikkje stå med huva i handa og skamma seg for å ta imot ei rettmessig yting. I velferdsstaten skal ein yta etter evne og få ved behov. Sosialhistoria er full av døme og forteljingar om tidlegare tider då fattigfolk som vart avhenige av storsamfunnet «ikkje måtte koma for lett til bistand». Dei måtte «plagast» før dei kunne få hjelp. Denne høyringa minner mykje om tidlegare historie på området. Me meiner at dette lovforslaget og denne høyringa seier at ein «ikkje må koma for lett til det». Dei føreslegne endringane kan medføra ei ytterlegare nedbygging av velferdsstaten

Rikstrygdeverkets retningslinjer
Rikstrygdeverket har gitt en liste over sykdommer som anses alvorlige nok til å kunne gi rett til ung ufør:

Nedsatt funksjon som følge av alvorlige sykdommer i nervesystem eller muskelsystem, for eksempel alvorlig epilepsi, alvorlig cerebral parese eller lammelser
Nedsatt hjertefunksjon, for eksempel på grunn av medfødt uttalt hjertefeil
Respirasjonsfunksjon, for eksempel på grunn av cystisk fibrose
Alvorlig og utbredt hudsykdom, for eksempel sklerodermi
Alvorlig leddsykdom, for eksempel alvorlig leddgikt
Betydelig sansetap, for eksempel blindhet eller døvhet
Kronisk alvorlig sinnslidelse, for eksempel schizofreni
Massive angst-, tvangs- og depressive lidelser
Alvorlige psykosenære personlighetsforstyrrelser
Autisme
Alvorlig grad av Aspergers syndrom
De alvorligste tilfellene av ADHD
Listen er ikke uttømende.