ULO - Uføres Landsorganisasjons kamp for uføres rettigheter


Gjest

/ #423 KRF sender de mest psykisk syke på ung ufør stønad til varig fattigdomsfelle ved å fjerne bostøtten

2018-10-13 16:12

Først sikret KrF flertall for regjeringens kutt i 15 ulike velferdsordninger. Så forhindret de SVs forslag om å undersøke konsekvensene for de uføre, syke og fattige som ble rammet.
– Jeg er skuffet over at KrF forhindret dette. Jeg tror mange av de usosiale kuttene som har rammet folk med lite makt og rikdom, folk som er fattige og syke, er kutt som KrF egentlig er imot.
Det sier SV-leder Audun Lysbakken til ABC Nyheter, om en oppsiktsvekkende opptreden fra KrFs side i Stortinget.
I ly av budsjettdebatt og intern KrF-debatt har saken gått offentligheten hus forbi.


Uvisst om KrF vil vite hva de har vært med på mot de svakeste

Vil ikke vite
I forbindelse med trontaledebatten forrige uke foreslo SV at Stortinget skal be regjeringen undersøke konsekvensene for de som ble rammet av kutt regjeringen med hjelp fra KrF har gjennomført i 15 ulike velferdsordninger.
Torsdag i forrige uke stemte KrF for å forhindre Stortinget fra å få greie på virkningene av samtlige 15 kutt:
Kutt i bostøtte, uføretrygd, uføres barnetillegg, kjøpekraft for alderspensjonister, rettshjelpstiltak, overgangsstønad og andre ordninger.
Aktuelt: KrF vil stemme ned alle andres forslag i Stortinget inntil videre
KrF var selv med på å vedta velferdskuttene gjennom sitt samarbeid med Solberg-regjeringen.
Under voteringen 4. oktober viste det seg at de også var uenig i at virkningen av disse kuttene skal fram i lyset.

 

Ingen skulle tape på uførereformen i henhold til stortingsvedtaket, men mange alvorlig og varig syke på ung ufør stønad har mistet sin bostøtte eller blitt svært redusert.

Overgangsordningen fra 2009 ble fjernet ved å endre på reglen for denne bostøtteordningen og alle mistet den i Juni ene og alene pga av etterbetaling av trygdeoppgjøret.

Jeg mottar nå 430 kr i bostøtte og det er ca 1600kr mindre bostøtte hver måned.

Mitt borettslag har totalrehabilitert blokkene her slik at fellesutgiftene har økt fra 2700kr til 6400 kr siste årene.Jeg har også startlån.

Regjeringe skryter av å foreslå ordningen jeg er i nå varig med sitt forslag i statsbudsjett.

Dette gjøres for å gjøre tryggheten i egen bolig trygg og forutsigbar sikker.

En nedgang i 1600kr i bostøtte hver måned er heller en godt regisert fattigdomsfelle  Høyre med KRF sin velsignelse.Det må gjøre vondt i KRFsjela å tråkke på de varige og alvorlig syke og prøve å feie oss under stortingsteppe.

Fordi boutgiftstaket ikke har økt i samsvar med boutgiftene og at inntektgrensen ikke blir regulert ansvarlig av myndighetene for enslige på ung ufør vil også denne foreslåtte varige bostøtteordningen til høyre frp forsvinne kansje allerede neste år.

 

Hovedponget mitt og det som var hovedprinsippet i uførereformen var at ingen skulle komme dårligere ut økonomisk.

Bortfall eller stort tap av bostøtten er et stort økonomisk tap som følge av uførereformen. og en klar utilsiktet konsekvens av uførereformen og spesielt for oss enslige som lever kun på ung ufør stønad.