ULO - Uføres Landsorganisasjons kamp for uføres rettigheter


Gjest

/ #424 Det var aldri meningen at ung ufør skulle miste bostøtten som følge av uførereformen

2019-01-16 17:00

I henhold til uførereformen skulle alle komme nesten helt likt ut økonomisk og ikke tape mye økonomisk og alle utilsiktede konsekvense som tap av bostøtte skulle vært rettet opp allerede. Meningen med uførereformen var at de som var syke skulle kunne jobbe når helsen tilsa det uten frykt for å å miste rettigheter og det var ALDRI meningen at alvorlig og livsvarige syke skulle miste eller få vesentlig mindre i bostøtte. Dette må stortinget rydde opp i og gjøre bostøtten permanent.

Husbanken er til for at de mest syke på bl.a. ung ufør stønad skal kjøpe en nøktern bolig kunne bo i den.

Alle politiske partier ment at alle uføre skulle beholde sin bostøtte etter uførereformen og det er dypt sjokkerende og ikke til å fatte at verken stortinget eller regjeringen ordner opp i dette i henhold ovenfornevnte avtaler. Tror flrere enn meg er sjokkert og dypt skuffet over hvordan myndighetene tar fra alvorlig syke med livsvarig sykdom bostøtten på en slik ussel måte ved å skylde på økt brutto inntekt o.s.v.  når det reelle tapet er stort økonomisk. Slike utilsiketede konsekvenser skulle vært ryddet opp senest i fjor slik intensjonen var og bostøtten være minst det den var i 2014 så uføre kommer likt ut etter uførereformen.

Et tap av bostøtten er et reelt inntektstap på 10% i året når trygden er medbergnet for min del og i samme periode har fellesutgiftene økt med 3500kr i måneden i mitt borettslag. Boutgiftstaket er ikke økt heller for enslig ung ufør i samsvar med økning av boutgifter.

Vi som er livsvarig og alvorlig syke trenger bostøtten.. ,og i henhold til uførereformen og uføreforliket var det aldri meningen at uføre skulle miste bostøtten som er en klar utilsiktet økonomisk konsekvens.

Bostøtten må gjøres permanent som meningen er og var på stortinget og prisreguleres i det minste, og reguleres på en måte så man IKKE mister bostøtten når man ikke har formue og KUN lever på ung ufør trygd.