ULO - Uføres Landsorganisasjons kamp for uføres rettigheter


Gjest

/ #421 Mistet varig overgangsordningen av 2009 med bostøtte for ung ufør pga av etterbatling av G for Mai

2018-09-18 09:25

Husbanken

Endinger i vedatk for juni 2018:

"Etterbetaling av trygd/pensjon i juni
Satsene for pensjon og trygd ble justert i mai som følge av trygdeoppgjøret. Økningen i trygd/pensjon gjelder fra mai, og mottakere vil i juni få en etterbetaling for mai. Det gjør at inntekten i juni blir noe høyere enn normalt, og det får betydning for bostøtten for juni. Får du avslag på grunn av for høy inntekt, trenger du ikke å søke på nytt. Vi overfører automatisk saken din til neste måned."

 

Denne beregningen av bostøtte for oss i overgangsordningen av 2009 fremstår svært tvilsom som korrekt i forhold til intensjonen med denne overgangsordningen overordnede mål.

Regjerigen sa at denne overgangsordningen skulle også gjelde for 2018. Det kun den plutselig og kalde notisen fra husbakens hjemmeside som hadde sin egen forklaring på hvorfor overgangsordningen/bostøtten ikke ble utbetalt i juni. Sjokket ble stort da å miste bostøtten for en måned resulterte i varig tap av overgangsordningen  ene og alene pga av etterbetalingen av G fra Mai.

Jeg bor i en nøktern borettslagsleilighet som jeg kjøpte i samråd med min kommune.

I dag er min borettslagsleilighet blitt en fattigdomsfelle godt reggisert av regjeringen og husbaken strenge regelregime.

En av hovedfrormålene med husbanken er at folk skal kunne beholde sin nøkterne bolig.

HUsbanken bryter sitt eget formål blindt og uten selvransakelse og uten kritikk mot ansvarlige myndigheter.

 

Hovedprinsippet med uførereformen var at man skulle komme omtrent likt ut etter uførereformen.

Etter det svært overraskende og uforståelige tapet av overgangsorningen av 2009 bostøtte taper jeg nå direkte 1600kr i måneden, da min bostøtte er så vidt over hva husbanken gir i bostøtte omtrent 400 kr.

Jeg mener at varig tap av overgangsordningen bostøtte av 2009 er gjort på feil og kansje lovstridig grunnlag isolert sett og også sett fra et større politisk perspektiv.

 

Jeg har alltid levet kun på ung ufør stønad og bostøtte slik at et pluteselig tap på 1600 kr i måneden ved varig tap av overgangsordningen utgjør et vesentlig økonomisk tap for meg og er IKKe et omtrentlig likt slik ordlyden i iførereformen slår fast.

 

Ovenfornevte økonomiske tap er åpenbart en utilsiktet konsekvens av uførereformen da ung ufør stønad og bostøtte er så sterkt knyttet til hverandre og helt nødvending for de aller fleste av oss på ung ufør stønad.