ULO - Uføres Landsorganisasjons kamp for uføres rettigheter


Gjest

/ #419 Høyre og Frp tar bostøtten fra de sykeste på ung ufør stønad

2018-08-23 12:58

Det er svært kynisk og uforståelig at bostøtten ikke har fulgt prisutviklingen siste 15 år og at mange med alvorlige og livsvarige sykdommer enten har mistet den eller mottar 20% av det den egentlig skulle vært med vanlig prisutvikling. Ung ufør har mistet mange rettigheter på juridisk og økonomisk, men at stortinget ikke har klart å ta med oss videre med trygghet i den boligien man kjøpte i god tro med sin kommune er uforståelig og uakseptabelt. Mitt håp er at våre folkevalgte kan gi oss på ung ufør stønad ca. 2000kr i mnd og ikke misbruke etterbetaling av G i trygdeoppgjøret som inntekt slik at vi mister bostøtten med overgangsordning igjen.

Jeg kan ikke forstå at å ta fra oss bostøtten er en god ting eller nødvendig, eller gjøre oss mest/lengst alvorlige syke friske av det, selvfølgelig tvert i mot man blir sykere. Myndighetene sparker oss mest syke når vi ligger nede og ingen gidder å bry seg lenger. Skremmende utvikling og veldig vondt for oss som blir rammet av det.

SV stiller dette sprsm.

"En person med uføretrygd har hatt bostøtte etter overgangsordningen fra 2009. Etter trygdeoppgjøret i vår fikk vedkommende etterbetalt en sum som gjorde at hun kom over inntektsgrensen for juni. Så fikk hun beskjed fra Husbanken etter henvendelse via kommunen at hun falt permanent ut av overgangsordningen fordi inntektene den ene måneden da etterbetalingen kom inn, hadde for høy inntekt. Er dette korrekt praktisering av regelverket og er det i så fall regjeringen syn at det skal være slik? "

Høyre og Frp lagde plutselig et stort hull i sitt berømte sosiale sikkerhetsnett i Juli og sendte mange på ung ufør stønad  inn i en  utrygg tilværelse i fattigdom med tap eller svært redusert bostøtte. 

Jeg kan ikke forstå at stortinget ønske dette for oss og håper at vi får en bostøtte som er oppjustert og følger prisutviklingen i nærmeste fremtid.