ULO - Uføres Landsorganisasjons kamp for uføres rettigheter


Gjest

#376

2015-09-12 09:30

Jeg er så lei av å leve på et minimum uten hjelp kommer jeg ikke ut i noe arbeid til å få inn litt mer penger, og jeg får stadig avslag på bostøtten av nordre land kommune hvilket hadde gjort mye for min økonomi selv om det bare er snakk om noen hundrelapper. NAV er lite behjelpelige når det kommer til å finne en liten jobb som kunne passe og på egenhånd er det svært vanskelig med en gammel, utdatert og hullete CV.

Gjest

#377

2015-09-13 19:14

Er selv ufør

Gjest

#378

2015-09-15 02:07

Syns rettighetene de uføre har ,meg inkludert er en skam .En evig kamp .,som fortes mulig vil gjøre de litt bedre.Smertene som mange av oss sliter med er en ting .men mange har ikke råd til medesiner ,,eller andre ting som kunne hjelpe i hverdagen ..GREIT MED Å ØKE PENSJONEN NÅR DEN BLIR SKATTELAGT ,DET ER MEST TIL OG LE AV ,MANGE FÅR MYE MINDRE ,SÅ ØKNING HE H HE..
Kristoffer

#379 Livsvarig og alvorlig psykisk syk ung ufør

2015-09-21 09:39

Hei

Jeg leste på Nrk at psykisk syke med tvangstanker blir friske på 4 dager og det er bra for de det gjelder, men gir alle andre med  tvangstanker som ikke kan bli friske mer negative følelser og mer følelse av utilstrekkelighet med mer skyldfølelse for å ikke bli frisk i en fei. Jeg har negative tvangstanker hver dag(siste 30 årene) og har også negative tvangstanker om å ha negative tvangstanker hele livet..., og det oppleves svært vanskelig hver dag. Medisiner gjorde meg sykere, men jeg ble forstått av mine psykiatere/psykologer og ble såkalt ung ufør etter å ha prøvd skoler,arbeid,kurs os.v. i over 20 år. Som følge av mine tvangstanker har jeg lange depresjoner og sosial angst i tillegg. Jeg handler mat og går turer og lever et isolert liv, men besøker mine gamle foreldre. Min psykiske sykdom synes ikke utenpå og er vanskelig å forstå for andre og det hersker mye uvitenhet og fordommer mot slike som meg.

Måten ny uførreform har blitt gjennomført på med kutt på 1000 kr i netto for min del( ung ufør) og stor usikkerhet omkring bostøtten burde vi alvorlig og livsvarige psykisk syke blitt skånet for, men stortinget ville plage oss mer og gjøre oss mer fattig og mer stigmatisert.Jeg lever etter ny uførestønad fra 01.012015 under fattigdomsgrensen i 10 av 12 måneder etter husbankens modell etter opplysning fra mitt Nav-kontor og frykter at jeg mister bostøtten snart også p.g.a. uførereformen.Jeg bor i en nøktern borettslagsleighet og har igjen 600000 kroner av mitt startlån som med ny uførreform/skattereform bli mye dyrere å betjene neste 22 årene. Jeg lurer på hvorfor norske politikere med stortinget i spissen ikke kan ta bedre vare på vi som er beviselig alvorlig og livsvarige syke på en bedre måte med forutsigbarhet og ikke mye usikkerhet og utrygghet ?

Det er ikke vi unge uføre som skal skamme oss for å være syke og uføre, men heller stortingspolitikerne som skaper mer fattigdom og mer utrygghet hos en gruppe mennesker som er beviselig alvorlig syke og som er stigmatisert mer enn nok fra før og det gjelder for mange enslige som ikke har barn også som få står opp for...Jammen ikke rart at statistikken viser at psykisk syke dør 20 år før gjennomsnittet....

 

 


Gjest

#380

2015-10-11 18:46

På tide vi har noen som kan tale vår sak og få resten til å forstå at d er ingen fordel å være uføretrygdet!!!!

Gjest

#381

2015-10-13 09:11

Er selv i en situasjon hvor jeg beveger meg mot ufør. Møtet med enkelte instanser føles motløst og vanskelig.

Gjest

#382

2015-10-13 15:20

Uføre sliter gjerne mer enn friske folk, ikke nok med smerter og vanskeligheter, de skal slite med økonomien også.

Gjest

#383

2015-10-13 18:45

Fordi jeg er på tur dit og skjønner att jeg da får litt av en jobb..skremmende..

Gjest

#384

2015-10-13 20:09

Vil ikke leve i et samfunn der fattige blir mer fattige, og rike får mer!
me

#385 Re: Livsvarig og alvorlig psykisk syk ung ufør

2015-10-13 20:11


Gjest

#386

2015-10-14 17:45

Arbeidsevne og god helse har jeg ingen garanti for i fremtiden.

Gjest

#387

2015-10-26 16:09

Fordi jeg er er ufør og enig i d meste som står der!
Frankieboy
Gjest

#388

2015-10-30 22:26

Fordi de uføre blir bare fattigere og fattigere, iallefall om man er alene. Mens politikere gjemmer unna aksjeposter verdt millioner for skatteunndragelse og de rike er 0 skatteytere. Mye vil ha mer og faan vil ha flere. Fordel godene bedre her i Norge, ikke underbygge og tilgodese de aller rikeste bare mere og mere.  Dessuten er jeg 47 år nå og må enda bo/leie  hjemme pga den elendige økonomien min og fordi boligprisene og utleieprisene er helt horrible. Iallefall som enslig.

100 % Uføretrygdet.

#389

2015-11-05 13:09

Mistet Særfradrag for høye sykdomsutgifter og helseutgifter ( som må være over nesten 10.000 kr årlig for at du skal få dette ) Tapte vel 15.000 , Bostøtte 2000 ( som burde vært oppjustert til dagens priser og samme hvor vi bor  og det burde vært tatt med ufør, strøm, helseutgifter og etc...  ) , Økningen merket jeg lite til...den skal også skattes for... (mistet mer i bostøtte ) Og er vel ikke etter dagens.  Frikort 2 er øket til 2680...og  6- mnd regel gjør dette nesten umulig. Tar tid  å få fakturert ut og få kvitteringer. For å kunne sende inn.  Over Kr :  4000 kr ble til 229,- i refusjon... Skal ennå ut med ca : 7000,- kr i restregninger ( frikort 2 burde vare i 4- 6 mnd når du får det. ikke ut kalenderåret. ) , Har faktisk godtatt at jeg ikke kan eie bolig ( men ønsker å leie bolig av normal størrelse og standard. Og uten tidsbegrensning.  Rekkehus/ enebolig med 3 soverom, normal størrelse og frimerkehage ). Mistet hjelpemidler ( de som tilbyes er nesten umulig å få ( må søkes , kan ikke skrives ut lenger )og unødvendige stigmatiserende. Og hadde jeg ikke blitt franranet det jeg ble franranet, hadde jeg nok klart å få kjøpt noe av dette selv...som spesialist foreslo pga den unødvendige stigmatiseringen og utseendet av hjelpemiddelet.  som jeg skulle bruke i dagliglivet. Å ligne Uføretrygd før skatt er ikke riktig. Vi burde fortsatt blitt lignet etter skatt.  Beløpene som settes opp er uten fordyrende som sykdom, helseutgifter og etc medfører. 


Gjest

#390

2015-12-06 23:11

Jeg har selv hatt en 16 år lang kamp med NAV om uføretrygd
Jeg har fått livet ødelagt pga NAV og min familie har gjennomgått helvete for dette
Helt utrolig at jeg er ferdig med dem nå.... Kommer til å ta mange år før jeg kommer over alle traumene de utsatte meg og mine barn for

Gjest

#391

2016-01-12 21:21

Vil ha tilbake særfradrag og nedsettelse av skatt pga liten skatteevne! !!!!!!!!!

Gjest

#392 Re:

2016-01-13 17:20

#1: -  

 Har akkurat samme problem..  Utrolig frustrerende å gå ned 1000 kr i mnd når en har så lite fra før av 


Gjest

#393

2016-01-26 15:34

Hei
Jeg signerte dette oppropet fordi fra i fjor til jan i år,mistet jeg
42000 kr pr år pga den nye reformen.
Og i tillegg er jeg blitt personlig konkurs pga min sykdom og 100% ufregrad og mye mye mindre utbatalt.
Solgte også en eiendom med enormt tap,dermed ble jeg gjeldsoffer og fikk heldigvis bet.ordning.Men jeg blir alikevel flådd i skatt....29% fra januar.Har mindre enn 3000 å leve for pr mnd,så må lve på venner og fam.Snakk om et verdig liv for en mann som har jobbet hardt i nesten 40 år!!!!
Mvh 100% ufør

Kristoffer

#394 Enslig ung ufør med alvorlig og livsvarig psykisk sykdom

2016-02-11 09:30

- Tidlig død blant psykisk syke er brudd på menneskerettighetene (British Journal of Psychiatry )

  1. Svenske forskere har undersøkt forventet levealder hos personer som har vært sykehusinnlagt på grunn av psykiske lidelser i Danmark, Finland og Sverige i årene 1987 til 2006. Studien viser at psykisk syke som tidligere har to til tre ganger høyere dødelighet sammenlignet med den øvrige befolkningen, i alle de tre landene.

Studien viser at gapet  i forventet levealder mellom psykisk syke og befolkningen forøvrig er stort sett uendret de siste 20 årene, på tross av bedre tjenester på psykisk helse-feltet og forbedringer i den offentlige helsetjenesten.

Professor Graham Thornicroft kommenterer funnene i lederen i samme utgave av the British Journal of Psychiatry:

“Dersom en slik vesensforskjell i forventet levealder hadde rammet en mindre stigmatisert gruppe av befolkningen, hadde det blitt ramaskrik. Studien viser, i grelle tall, hvor mye mindre verdi psykisk syke blir gitt i samfunnet vårt. Dette kan anses som et brudd på artikkel 12 i Menneskerettighetene.”

Resultatene fra studien ble publisert i desember-utgaven av British Journal of Psychiatry.

Jeg fant denne artikkelen på forskning.no og den viser hvor lite verdt de mest psykisk syke er i Norden, og måten unge uføre omtales i media av politikere og mektige organisasjoner er lite verdig og sannsynligvis ulovlig etter norsk lov da det er krenkende mot de menneskene som sliter aller mest hele livet. Det at et fåtall av unge uføre som har moderate/lett plager eller at noen mener at antall unge uføre er økende, rettferdiggjør ikke et samlet angrep fra mektige samfunnsaktører mot alle unge uføre. Vi som er unge uføre sliter mye hver dag uten håp om å bli frisk, det handler om å få dagene til gå, men det er lite lyspunkter i finne i norsk media og støtte av styresmaktene.  Styresmaktene ønsker å frata de mest psykisk syke våre rettigheter og sagte men sikkert underregulere trygden selv om mange allerede lever på fattigdomsgrensen. Bostøtten har ikke økt siste 10 år og trygden underreguleres og alderpensjonen for uføre blir enda verre med levealderjustering selv om ovenfor nevnte beviser at psykisk syke dør mange år(10-15) før gjennomsnittet. Det er bra at de som kan arbeide litt kan gjøre det med gode,trygge og forutsigbare rammer, men den massive negative omtalen av de fleste psykisk syke på ung ufør stønad er krenkende etter norsk lov og måten Norge behandler alvorlig psykisk syke på er er en gryende og betydelig negativ ukultur som også er brudd på menneskerettighetene.

ULO betyr mye for enslige unge uføre med alvorlig og livsvarig psykisk sykdom i kampen for et trygt og godt liv


Gjest

#395

2016-03-01 07:36

Fordi de uføre i Norge blir sett på som late og lite arbeidsvillige, noe som IKKE er tilfelle. Mange uføre har fått økt bruttoinntekten, med det resultat at de mister bostøtte, ikke kan få økonomisk støtte fra Sosialtjenesten og Staten tar tilbake med meget høyt skattetrekk. Det er en SKAM i dette såkalte velferds-Norge/verdens rikeste land.

Gjest

#396

2016-03-14 14:01

Fordi jeg er uføretrygdet og mistet ca 1500 kr da den "nye" ordningen startet for ett år siden. Da jeg har mye gjeld mistet jeg mer enn en uten gjeld. Vi er den nye tids "spedalske"

Gjest

#397

2016-04-11 18:32

Kommentar er unødvendig. Det er noe som heter snakke for døve ører
Kristoffer

#398 Det er svært viktig at de uføre har en stemme i den offentlige debatten

2016-06-06 09:10

ULO har etablert seg som et seriøst og tydelig talerør for psykisk og/eller fysisk syke som er uføre.

ULO kom på rett tid og i rett form, da vi stadig opplever kyniske kutt og undereguleringer fra  lovgiverene.

Det er flere gode krefter i landskapet som  f.eks. FFO, men en organisasjon av og for oss uføre har vært fraværende.

Mange uføre er nok ikke så gode på nett og facebook o.s.v. og vil helst leve i fred og ro..., men et lavterskeltilbud som ULO der de vet at deres rettigheter blir tatt på alvor og videreført opp mot relevante organisasjoner og politiske miljøer har vært savnet.

Dette vil bli mer og mer viktig for fremtiden,  og det er viktig å starte nå så vi uføre ikke mister grunnleggende rettigheter og økonomi til å leve et anstendig liv.

Et punkt er helt uakseptabelt av stortinger og det er undereguleringen av uførstønaden og mange vil tape mye penger på det hvert år. Stortingspolikerne prøvde og hoppe bukk over uføredebatten på stortinget i år, men tok til vettet i 12 time.

Dette er et av mange punkt som viser at vi uføre og pensjoniste for øvrig må kjempe for våre rettigheter med en klar og sterk stemme om vi skal bevare et verdig liv for fremtiden.

 

 

 

 

 

 

 


Gjest

#399

2016-06-09 08:49

Uføre har mistet alt for mye, f.eks at maks utbetalingen ble redusert. Uføre har vært blant salderingspostene til de siste regjeringspostene siden de er svake og ikke blir hørt. Når de fattigste og svakeste skal finansiere skattekutt til de rikeste så er noe veldig feil.

Gjest

#400

2016-07-06 07:18

Fordi det er på høy tid at vi som gruppe blir tatt på alvor.