Foreldreaksjonen: La lærerne være lærere!

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra Foreldreaksjonen: La lærerne være lærere!-oppropet.

Engasjert

#26

2014-01-21 21:49

Hvordan blir man mindre fleksible som lærer med "kontortid" 8 til 4 ? "Kontortid" betyr ikke at man skal sitte på kontoret! Man skal være tilstede på arbeidsplassen i arbeidstiden, slik som andre arbeidstakere. I skoletiden med elevene og etter skoletid på "kontoret" når elevene har gått hjem. Så langt jeg har sett utviklingen med tre barn (som nå er store) har det gått mot at alt fra foreldresamtaler, møter o.a. skal foregå i skoletiden, sjelden eller aldri har jeg opplevd de siste årene at noe av dette taes på ettermiddag/kveldstid. Hvorfor skal lærere sitte hjemme å jobbe når de heller kan gjøre det innenfor normert arbeidstid ?
Engasjert lærer

#27 Re:

2014-01-21 22:16

#26: Engasjert -

Fleksibiliteten i dagens system ligger i at lærerne har en normert arbeidsuke på ca. 43,5 timer. Innbakt i den tiden ligger da muligheten til å sitte på kveldstid og i helgene for å rette prøver og elevtekster når dette leveres inn. Lærere flest er avhengig av den muligheten til å få gjort unna retting, både fordi de har så mange andre arbeidsoppgaver i løpet av en vanlig skoledag at de ikke har tid da, og fordi de fysiske arbeidsforholdene på mange skoler ikke ligger til rette for utstrakt rettearbeid. Den tiden vi dermed bruker utover ‘vanlig’ arbeidsuke på 37,5 time tas ut som tvungen avspasering i sommer-, høst- og vinterferie.

KS sitt forslag innebærer at alt av lærerens arbeid skal gjøres innenfor vanlig arbeidstid, altså kl. 08 til 16. Dvs at retting må presses inn i samme tidsrom som alt det andre vi også skal gjøre, og som vi knapt har tid til i dag: Forberedelser til undervisning, gjennomføring av undervisning, evaluering av undervisning og annet etterarbeid, ulike typer samtaler med elever, faglig oppdatering, utstrakt møtevirksomhet, kontakt med foreldre pr. mail/telefon, osv. osv.

Når lærerne protesterer mot dette forslaget, er det faktisk ikke først og fremst for vår egen del - men med tanke på elevene og deres læringsutbytte. For hvor nyttig tror du det blir for eleven å få tilbake prøven eller teksten sin en måned eller to etter at den ble levert inn fordi læreren rett og slett ikke har hatt tid til å rette den mellom kl. 08 og 16 før da – fordi han har så mange andre oppgaver han må få gjort først?

 

 

ma'am

#28 Lærerne vet vel best selv?

2014-01-21 22:27

At KS skal komme her og tro at de kan gjøre ting så mye bedre for lærerne, for det er jo det de sier de skal - er ikke det litt rart? Når lærerne er så innmari uenige? La lærerne ha den arbeidstida de vil, da, så lenge de gjør jobben sin, må de gjerne jobbe søndag og kvelder, hvis de mener det er best for alle parter. Vi må ha tro på lærerne! De er høyt utdanna folk, og vet sjøl best hva som funker for våre barn. Tillit til lærerne! :-) Stå på! Og KS- hør på dem det handler om!
oppgitt...

#29 Re: Tøv

2014-01-21 22:28

#11: ok - Tøv

For all del, enkelte lærere retter noen av prøvene sine i undervisningssituasjoner. De aller fleste prøver blir dog rettet i "fritimer" og på ettermiddagen. At læreren velger å rette prøver mens elevene jobber med oppgaver ser jeg for så vidt ikke problemet med så lenge læreren er oppmerksom og hjelper til ved behov. For at elevene skal lære er det faktisk viktig at de får øvd seg på å løse oppgaver også i skolen. Og dersom det da blir rom for å rette mener jeg det er rett og rimelig at læreren får mulighet til dette. 

Når det gjelder de såkalte planleggingsdagene er nok navnet misvisende. De aller fleste "planleggingsdagene" er obligatoriske kursdager for lærerne. Angående det å bruke kontortiden til å planlegge så hadde nok mange lærere vært takknemlige dersom de faktisk hadde nok kontortid til å planlegge. Veldig mange lærere, sannsynligvis flertallet, bruker langt mer enn oppsatt tid til å planlegge både skoleår og timer. En planleggingsdag i ny å ne hadde nok derfor vært å foretrekke for mange lærere, men som nevnt, da sitter de fleste lærerne på kurs som har varierende grad av relevans i forhold til livet som lærer. 

Det siste punktet vet jeg ikke om er verdt å svare på en gang, men jeg gir et forsøk allikevel. Du begynner jo selv argumentet med at det er snakk om enkelte skoler... Fortsatt er det slik at de aller fleste skolene gjennomfører foreldremøtene når det passer foreldrene og ikke når det passer for lærerne. Dersom de nye reglene går igjennom vil dette måtte gjelde alle skoler.  Slik jeg forstår deg så sier du at siden noen gir dårlig service så skal vi tvinge alle andre til å gjøre det samme. I mitt hode gir ikke det mye mening. 

For all del, det er sikkert mange ting som kan diskuteres rundt læreres arbeidstid, men forslaget fra KS virker særdeles lite gjennomtenk, og argumentene dine like så.

ers

#30 Re: Tøv

2014-01-21 22:38

#11: ok - Tøv

Alle jeg kjenner som er lærere sitter og retter prøver langt utover nettene i helger og på kvelder i ukene, så ikke vet jeg hva slags skole du har erfaring med.

ers

#31

2014-01-21 22:43

Hvis KS mener at det arbeidet lærerne gjør utenom den tiden vi andre har på jobb, tilsvarer 6 uker i året, må jeg virkelig si at jeg beundrer lærerne for at de orker å være i den stillingen. DVS at de jobber "overtid" 6 uker i løpet av et år, for å få lenger sommerferie. Hva er egentlig problemet??? Det er jo flott at de får en god ferie etter å ha gjort en innsats for barna våre! Dette lukter bare misunnelse og lite forståelse for hva det er å jobbe med barn og ungdom. Jeg vil gjerne at mine barn skal få svar på prøvene sine fortløpende, og ikke midt på sommeren!
Engasjert

#32 Re: Re:

2014-01-21 22:55

#27: Engasjert lærer - Re:

Personlig ville jeg heller, som lærer/fagforening, kjempet for normert arbeidstid 8-16, høyere lønn og flere ansatte. Dette vil ta lang tid ja, men er dere ikke villig til å kjempe for fremtidens løsninger istedet for at alt skal tilpassers dagens løsninger? Litt forenklet sagt : Å kjempe for en løsning som gir arbeid på kveldstid synes for meg svært merkelig. Enhver annen arbeidstaker/arbeidsgiver ville synes det var å kjempe kampen i feil retning. Har selv bodd i utlandet i flere omganger og der er det ikke vanlig med kveldsarbeid for å opparbeide seg fri i skoleferiene. Vanlig arbeidstid 8-4 samt vanlig ferie som alle andre. Altså ikke nødvendighvis fri når eleve har fri. Noen nevner etterutdanning/kursing, dette kan utmerket taes i deler av dagens lange sommerferie istedet for på planleggingsdager i løpet av året. I norsk skole opplever jeg dessuten ofte at lærere er borte pga kurs/etterutdanning utove planleggingsdagene. Jobber selv som ringevikar på skole og blir ofte innkalt når det er slike dager.


Gjest

#33

2014-01-21 23:07

Dette er ikke noe som vil hjelpe nåværende eller kommende lærere å bli bedre i sin jobb som profesjonell utøver. Derfor bør det ikke innføres. Så enkelt er det faktisk.
Engasjert

#34 Re:

2014-01-21 23:13

#33: -

På hvilken grunnlag kan du fastlå det ? Regner med at en slik uttalelse kan underbygges av  data som viser at du har rett?

Engasjert lærer

#35 Re: Re: Re:

2014-01-21 23:38

#32: Engasjert - Re: Re:

Hvis ‘fremtidens løsninger’ er at jeg som lærer skal gå rundt med konstant dårlig samvittighet for alt arbeidet jeg ikke rakk mellom kl. 08 og 16, så takker jeg høflig nei. Jeg gjentar, det er ikke mulig, i hvert fall ikke om du jobber på ungdomstrinnet eller høyere, å få tilstrekkelig tid til retting i dette tidsrommet – så da hoper bunkene seg raskt opp etter hvert. Da tar jeg, og mine kolleger med meg, heller ekstrasjauene på kvelder og i helger mot å få den tiden avspasert i sommer-, høst- og vinterferie. Det er en ordning som er godt innarbeidet og fungerer både for lærere og elever.

Når det gjelder de øvrige punktene du nevner, så er det ganske vanlig å ha plandager i sommerferien allerede – selv har vi fire dager planlegging uken før elevene kommer, og de to siste ligger fordelt på ettermiddager utover året. Min erfaring fra ungdomstrinnet i en stor kommune er at dette er gjengs praksis, og at det er særdeles få av elevenes skoledager i løpet av året som rammes av slikt. At lærere ‘ofte’ får gå på kurs eller ta etterutdanning er også ganske fremmed for meg – tvert imot er det beinhard prioritering fra ledelsens side om hvem som skal få dra på de ulike kursene, og mange ganger får man nei fordi skolen ikke har råd til vikar.

 

 


Gjest

#36

2014-01-21 23:54

Dette er et forslag som vil komme ingen til gode! Det vi risikerer er at flere av de dyktige lærerene vi har i det offentlige søker seg til den private sektoren, noe som videre kan risikere redusert kvalitet i den allerede utsatte offentlige skolen. Sats heller på bedre skole-ledelse, mer mulighet for etterutdanning og kursing for lærere, bedre samarbeid med ppt,bupp og barnevern.
Fjern det som ikke fungerer, behold det som er bra. Nytt er ikke nødvendigvis bra!
gjest

#37 Re: Tøv

2014-01-21 23:57

#11: ok - Tøv

Du kjenner ikke til en lærers hverdag, og det er forsåvidt greit. Men de punktene du her lister opp er ganske enkelt feil.

gjest

#38 Leselekse

2014-01-22 00:03

Så ikke at det var linket til denne noe sted, og syns det er en tekst som godt oppsummerer denne saken: http://livetlykkenogkjaerligheten.blogspot.no/2014/01/lrernes-motstand-mot-en-bedre-skole.html?m=1
Engasjert

#39 Re: Re: Re: Re:

2014-01-22 00:11

#35: Engasjert lærer - Re: Re: Re:

Avklaring : Ofte betyr ikke at alle lærer gjør det ofte, det betyr at jeg ofte er vikar når en lærer er på kurs.

Ville du ikke heller kjempet for at du kunne fått gjort det du skulle innenfor normert arbeidstid og fått  betalt overtid når det var påkrevd? Da krever det helt andre tiltak enn å opprettholde dagens ordning. Det virker som om mange lærere, etter at denne saken ble fremmet, plutselig er så fornøyd med slik de har det. Istedet for å si høyt nei til nye løsninger - hvordan vil dere lærere det skal gjøres for å få/opprettholde en god skole? Det er vel bred enighet om at noe burde gjøres med den norske skolen (som etter min mening fikk store skudd for baugen etter reform 97, en reform som ødela for nesten en hel generasjon elever OG lærere)

Har selv jobbet innen IT i alle år, full stilling, og har dessverre aldri opplevd å få ta kurs i arbeidstiden. Det måtte legges til helger eller kvelder, uten overtidsbetaling. Men jeg gjorde da det, jeg ville jo være best mulig i jobben min. Slik er det stort sett innen andre arbeidsgrupper også. Vi hadde også budsjetter å følge som ikke ga rom for overtidsbetaling eller utstrakt etterutdanning,  usikkerhet i forhold til om jobben vår var trygg (lærere har vel "norges sikreste jobb"), press for at alt skulle være gjort innenfor gitte tidsrammer og at man tok ut ferie i skolens ferier eller betale ekstra barnepass.  Det dere lærere opplever er ikke noe anderledes enn stort sett alle andre yrkesgrupper opplever.

Tulla

#40 Re: Leselekse

2014-01-22 00:15

#38: gjest - Leselekse

Ja, både for og imot om man tar seg tid til å lese alle svarene...


Gjest

#41

2014-01-22 00:21

Ikke rot til læreryrket.
Engasjert lærer

#42 Re: Re: Re: Re: Re:

2014-01-22 00:47

#39: Engasjert - Re: Re: Re: Re:

«Ville du ikke heller kjempet for at du kunne fått gjort det du skulle innenfor normert arbeidstid og fått  betalt overtid når det var påkrevd?»

Jo, i en ideell verden hadde det vært en flott ordning. Men virkeligheten vår ser nå en gang ikke slik ut, og å tro at sulteforede kommuner skal begynne å ta seg råd til å betale ut overtid til lærere som fortsatt må rette på kveldstid for å bli ferdig, er å tro på julenissen.

En løsning kan selvsagt være å få andre yrkesgrupper inn i skolen som kan ta over noen av de mange arbeidsoppgavene lærerne har nå som ikke er direkte knyttet til elevene (rapportskriving, skjemavelde etc.). Kanskje det er slik hos de lærerne i utlandet du referte til tidligere? Med færre arbeidsoppgaver kan vi bruke mer tid på det som er viktig, nemlig undervisning og elevoppfølging. Det såkalte tidstyvutvalget gjorde en jobb her, men det har dessverre ikke blitt fulgt godt nok opp i ettertid.

«Det virker som om mange lærere, etter at denne saken ble fremmet, plutselig er så fornøyd med slik de har det. Istedet for å si høyt nei til nye løsninger - hvordan vil dere lærere det skal gjøres for å få/opprettholde en god skole?»

Dagens ordning er ikke ideell, men KS’  alternativ er absolutt ingen ‘løsning’ – tvert imot går den i gal retning. Spør du lærere flest, vil de sannsynligvis si at det å få flere dyktige lærere inn i skolen – slik at gjennomsnittsantallet elever pr. lærer går ned og hver hver enkelt lærer kan få bedre tid til å følge opp den enkelte elev – er det viktigste. Samtidig bør vi få bruke mer tid på hovedoppgaven vår: Forberedelse, gjennomføring og evaluering av undervisningen.

Du kan for øvrig lese mer om Utdanningsforbundets krav i de pågående forhandlingene her, om du ønsker å sette deg inn i det.

http://www.utdanningsforbundet.no/Hovedmeny/Arbeidstid/Arbeidstid-i-skolen/Arbeidstid-skole-Nytt-og-forverret-KS-forslag/

 


Gjest

#43

2014-01-22 07:41

Mer og mer kontortid for alle yrkesgrupper som har med mennesker å gjøre. Ser det samme over hele fjøla. Tar bort tid som kunne vært brukt på en så mye bedre måte, tid sammen med elever (og pasienter for min del). Dette samfunnet som krever mer og mer ofte totalt unødvendig dokumentasjon må reverseres slik at de som jobber med mennesker får gjort det de utdannet seg til.
Ektefelle til lærer

#44 Re: tilbakemelding til Engasjert #26

2014-01-22 08:04

#26: Engasjert -

Kommantar #27 svarte godt på dette:

 

Fleksibiliteten i dagens system ligger i at lærerne har en normert arbeidsuke på ca. 43,5 timer. Innbakt i den tiden ligger da muligheten til å sitte på kveldstid og i helgene for å rette prøver og elevtekster når dette leveres inn. Lærere flest er avhengig av den muligheten til å få gjort unna retting, både fordi de har så mange andre arbeidsoppgaver i løpet av en vanlig skoledag at de ikke har tid da, og fordi de fysiske arbeidsforholdene på mange skoler ikke ligger til rette for utstrakt rettearbeid. Den tiden vi dermed bruker utover ‘vanlig’ arbeidsuke på 37,5 time tas ut som tvungen avspasering i sommer-, høst- og vinterferie.

KS sitt forslag innebærer at alt av lærerens arbeid skal gjøres innenfor vanlig arbeidstid, altså kl. 08 til 16. Dvs at retting må presses inn i samme tidsrom som alt det andre vi også skal gjøre, og som vi knapt har tid til i dag: Forberedelser til undervisning, gjennomføring av undervisning, evaluering av undervisning og annet etterarbeid, ulike typer samtaler med elever, faglig oppdatering, utstrakt møtevirksomhet, kontakt med foreldre pr. mail/telefon, osv. osv.

Når lærerne protesterer mot dette forslaget, er det faktisk ikke først og fremst for vår egen del - men med tanke på elevene og deres læringsutbytte. For hvor nyttig tror du det blir for eleven å få tilbake prøven eller teksten sin en måned eller to etter at den ble levert inn fordi læreren rett og slett ikke har hatt tid til å rette den mellom kl. 08 og 16 før da – fordi han har så mange andre oppgaver han må få gjort først?


Gjest

#45

2014-01-22 08:14

¨Det er fantastisk å se hvor mange utrolig idelistiske og uselviske lærere vi har i Norge! Det er ingen som motsetter seg det nye forslaget til KS fordi de mister sine egne lange ferier, eller ser for seg muligheten til å kunne ta rolige uker innimellom prøveperiodene. Viljen til å fortsette som tidligere er utelukkende basert på ønsket om at foreldre skal kunne kontakte dem på kveldstid, samt det brennende engasjementet for at elevene skal få prøvene raskt tilbakelevert. Utrolig at omsorgen for elevene alene kan utløse et så brennende engasjement! (Ps. Jeg vet dere jobber mye i perioder, særlig inn mot jul og sommerferie. Men har venner som er lærere, og jeg har IKKE følelsen av at de knapt har en frikveld/helg sånn på jevne.) Og jeg har ikke noe imot at dere har lange ferier. Men man trenger da ikke gi et så helgenaktig inntrykk. Man kan heller si at jeg synes jobben er så slitsom så jeg er glad jeg har en lang ferie å se fram til. Dette er jo det viktigste her. Ikke bekymringen for at man ikke er tilgjengelig på kveldstid osv. Det er veldig mange arb.takere som er tilgjengelige på kveldstid, selv med normal arb.uke. Man avspaserer da ikke for å ta etpar telefoner utenom arb.tid. Dette virker bare dumt og mot sin hensikt. Kall en spade for en spade.

Gjest

#46 Re: Tøv

2014-01-22 08:15

#11: ok - Tøv

Tror nok det er lenge siden du har gått på skolen... I den tiden elevene "undervises" som du kaller det, skal det gjennomføres fagsamtaler og gis fremovermeldinger. Jeg har tre fag og 19 elever pr fag. Hvert halvår skal jeg gjennomføre en elevsamtale à 20 min pr elev pluss to fagsamtaler med fremovermeldinger... De tar kanskje 15 min hver. Relativt heftig hvor mye tid som brukes til pålagte samtaler! Dette må nødvendigvis gjøres når eleven er på skolen. Retting må derfor gjøres hjemme, etter arbeidstid. Jeg har vært lærer i over 20 år og har aldri hatt så dårlig tid til for og etterarbeid som nå...

Ektefelle til lærer

#47 God blogg om temaet som jeg gjerne deler igjen

2014-01-22 08:18


Gjest

#48

2014-01-22 08:32

Gi lærerne mer handlefrihet på sin ubundne arbeidstid og ikke lur inn mere administrative oppgaver ved å binde de til arbeidsplassen.

Gjest

#49 Re: Re: tilbakemelding til Engasjert #26

2014-01-22 08:40

#44: Ektefelle til lærer - Re: tilbakemelding til Engasjert #26

Skjønner problemstillingen, men vil det ikke være slik at endel av disse oppgavene nå kan legges til elevenes ferie? For elevene har jo fri selv om lærerne er på jobb. Tenker da på alt du nevner som nå må presses inn i arb.dagen, faglig oppdatering, utstrakt møtevirksomhet osv. Da blir det kanskje igjen noe tid til retting innenfor 8-16 likevel. ? Er vel ikke meningen at dere skal gjøre det samme til samme tider med den nye planen, noe skal man da bruke de ekstra arb.ukene på også... Ikke vet jeg. Spør fordi jeg lurer, ikke fordi jeg har noe imot at dere har lange ferier.

 


Gjest

#50

2014-01-22 09:26

Jeg støtter fullt ut Foreldreaksjonen: La lærere være lærere!