Foreldreaksjonen: La lærerne være lærere!

Quoted post

Engasjert lærer

#35 Re: Re: Re:

2014-01-21 23:38

#32: Engasjert - Re: Re:

Hvis ‘fremtidens løsninger’ er at jeg som lærer skal gå rundt med konstant dårlig samvittighet for alt arbeidet jeg ikke rakk mellom kl. 08 og 16, så takker jeg høflig nei. Jeg gjentar, det er ikke mulig, i hvert fall ikke om du jobber på ungdomstrinnet eller høyere, å få tilstrekkelig tid til retting i dette tidsrommet – så da hoper bunkene seg raskt opp etter hvert. Da tar jeg, og mine kolleger med meg, heller ekstrasjauene på kvelder og i helger mot å få den tiden avspasert i sommer-, høst- og vinterferie. Det er en ordning som er godt innarbeidet og fungerer både for lærere og elever.

Når det gjelder de øvrige punktene du nevner, så er det ganske vanlig å ha plandager i sommerferien allerede – selv har vi fire dager planlegging uken før elevene kommer, og de to siste ligger fordelt på ettermiddager utover året. Min erfaring fra ungdomstrinnet i en stor kommune er at dette er gjengs praksis, og at det er særdeles få av elevenes skoledager i løpet av året som rammes av slikt. At lærere ‘ofte’ får gå på kurs eller ta etterutdanning er også ganske fremmed for meg – tvert imot er det beinhard prioritering fra ledelsens side om hvem som skal få dra på de ulike kursene, og mange ganger får man nei fordi skolen ikke har råd til vikar.

 

 

Replies

Engasjert

#39 Re: Re: Re: Re:

2014-01-22 00:11:15

#35: Engasjert lærer - Re: Re: Re:

Avklaring : Ofte betyr ikke at alle lærer gjør det ofte, det betyr at jeg ofte er vikar når en lærer er på kurs.

Ville du ikke heller kjempet for at du kunne fått gjort det du skulle innenfor normert arbeidstid og fått  betalt overtid når det var påkrevd? Da krever det helt andre tiltak enn å opprettholde dagens ordning. Det virker som om mange lærere, etter at denne saken ble fremmet, plutselig er så fornøyd med slik de har det. Istedet for å si høyt nei til nye løsninger - hvordan vil dere lærere det skal gjøres for å få/opprettholde en god skole? Det er vel bred enighet om at noe burde gjøres med den norske skolen (som etter min mening fikk store skudd for baugen etter reform 97, en reform som ødela for nesten en hel generasjon elever OG lærere)

Har selv jobbet innen IT i alle år, full stilling, og har dessverre aldri opplevd å få ta kurs i arbeidstiden. Det måtte legges til helger eller kvelder, uten overtidsbetaling. Men jeg gjorde da det, jeg ville jo være best mulig i jobben min. Slik er det stort sett innen andre arbeidsgrupper også. Vi hadde også budsjetter å følge som ikke ga rom for overtidsbetaling eller utstrakt etterutdanning,  usikkerhet i forhold til om jobben vår var trygg (lærere har vel "norges sikreste jobb"), press for at alt skulle være gjort innenfor gitte tidsrammer og at man tok ut ferie i skolens ferier eller betale ekstra barnepass.  Det dere lærere opplever er ikke noe anderledes enn stort sett alle andre yrkesgrupper opplever.