Foreldreaksjonen: La lærerne være lærere!

Quoted post

Engasjert

#39 Re: Re: Re: Re:

2014-01-22 00:11

#35: Engasjert lærer - Re: Re: Re:

Avklaring : Ofte betyr ikke at alle lærer gjør det ofte, det betyr at jeg ofte er vikar når en lærer er på kurs.

Ville du ikke heller kjempet for at du kunne fått gjort det du skulle innenfor normert arbeidstid og fått  betalt overtid når det var påkrevd? Da krever det helt andre tiltak enn å opprettholde dagens ordning. Det virker som om mange lærere, etter at denne saken ble fremmet, plutselig er så fornøyd med slik de har det. Istedet for å si høyt nei til nye løsninger - hvordan vil dere lærere det skal gjøres for å få/opprettholde en god skole? Det er vel bred enighet om at noe burde gjøres med den norske skolen (som etter min mening fikk store skudd for baugen etter reform 97, en reform som ødela for nesten en hel generasjon elever OG lærere)

Har selv jobbet innen IT i alle år, full stilling, og har dessverre aldri opplevd å få ta kurs i arbeidstiden. Det måtte legges til helger eller kvelder, uten overtidsbetaling. Men jeg gjorde da det, jeg ville jo være best mulig i jobben min. Slik er det stort sett innen andre arbeidsgrupper også. Vi hadde også budsjetter å følge som ikke ga rom for overtidsbetaling eller utstrakt etterutdanning,  usikkerhet i forhold til om jobben vår var trygg (lærere har vel "norges sikreste jobb"), press for at alt skulle være gjort innenfor gitte tidsrammer og at man tok ut ferie i skolens ferier eller betale ekstra barnepass.  Det dere lærere opplever er ikke noe anderledes enn stort sett alle andre yrkesgrupper opplever.

Replies

Engasjert lærer

#42 Re: Re: Re: Re: Re:

2014-01-22 00:47:50

#39: Engasjert - Re: Re: Re: Re:

«Ville du ikke heller kjempet for at du kunne fått gjort det du skulle innenfor normert arbeidstid og fått  betalt overtid når det var påkrevd?»

Jo, i en ideell verden hadde det vært en flott ordning. Men virkeligheten vår ser nå en gang ikke slik ut, og å tro at sulteforede kommuner skal begynne å ta seg råd til å betale ut overtid til lærere som fortsatt må rette på kveldstid for å bli ferdig, er å tro på julenissen.

En løsning kan selvsagt være å få andre yrkesgrupper inn i skolen som kan ta over noen av de mange arbeidsoppgavene lærerne har nå som ikke er direkte knyttet til elevene (rapportskriving, skjemavelde etc.). Kanskje det er slik hos de lærerne i utlandet du referte til tidligere? Med færre arbeidsoppgaver kan vi bruke mer tid på det som er viktig, nemlig undervisning og elevoppfølging. Det såkalte tidstyvutvalget gjorde en jobb her, men det har dessverre ikke blitt fulgt godt nok opp i ettertid.

«Det virker som om mange lærere, etter at denne saken ble fremmet, plutselig er så fornøyd med slik de har det. Istedet for å si høyt nei til nye løsninger - hvordan vil dere lærere det skal gjøres for å få/opprettholde en god skole?»

Dagens ordning er ikke ideell, men KS’  alternativ er absolutt ingen ‘løsning’ – tvert imot går den i gal retning. Spør du lærere flest, vil de sannsynligvis si at det å få flere dyktige lærere inn i skolen – slik at gjennomsnittsantallet elever pr. lærer går ned og hver hver enkelt lærer kan få bedre tid til å følge opp den enkelte elev – er det viktigste. Samtidig bør vi få bruke mer tid på hovedoppgaven vår: Forberedelse, gjennomføring og evaluering av undervisningen.

Du kan for øvrig lese mer om Utdanningsforbundets krav i de pågående forhandlingene her, om du ønsker å sette deg inn i det.

http://www.utdanningsforbundet.no/Hovedmeny/Arbeidstid/Arbeidstid-i-skolen/Arbeidstid-skole-Nytt-og-forverret-KS-forslag/