Foreldreaksjonen: La lærerne være lærere!

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra Foreldreaksjonen: La lærerne være lærere!-oppropet.


Gjest

#51 Re: Re: Re: tilbakemelding til Engasjert #26

2014-01-22 09:47

#49: - Re: Re: tilbakemelding til Engasjert #26

Det er ikke mange av lærernes oppgaver som uten videre kan flyttes til elevenes ferie. Planlegging og vurdering er ferskvare og må gjøres fortløpende gjennom skoleåret. Med KS sitt forslag vil det ikke bli tid til å planlegge god undervisning, ei heller å rette og gi tilbakemelding på prøver til rimelig tid. Bare for å presisere: KS ønsker at lærerne skal jobbe mindre når elevene er på skole. Forstå det den som kan.

Emblemsgutta

#52 Re:

2014-01-22 09:48

#45: -

Meget gode poenger her!


Gjest

#53

2014-01-22 10:10

Selv om sikkert en del synes en skole uten elever høres rolig og komfortabelt ut, er det vel mest effektivt at lærerne jobber når elevene er på skolen? Eller hva?

Gjest

#54

2014-01-22 11:09

Vi vil ha best mulig læring for barna våre!

Gjest

#55

2014-01-22 11:24

Lærerne trenger ikke klassiske arbeidstider. Er de der for barna mine når de er der, kan de gjøre resten når det passer dem.

Gjest

#56

2014-01-22 11:44

De har innført dette i Danmark, og starter nå til høsten om jeg ikke husker feil. Se det ann og se om det funker der før man i det hele tatt tenker på å innføre det i Norge.

Gjest

#57

2014-01-22 12:44

KS har åpenbart ingen innsikt i det å være lærer. Man må være dynamisk, nytenkende, kunne være kreativ og gjøre ting på strak arm. Denne kreativiteten kan ikke defineres i et tidsrom. I tillegg kan heller ikke for og etterarbeid gjøres på kun sommeren. Elevgruppene varierer fra år til år og skal man kunne tilrettelegge og fremme TIO (tilpasset opplæring) kan man ikke legge opp statiske og ufravikende planer.
De såkalte feriene ila skoleåret, brukes som regel til etterarbeid, arbeidsplaner og div planlegging som må kunne gjøres ila skoleåret og ikke før.

Gjest

#58 Re:

2014-01-22 12:47

#56: - resultater har vist at lærere jobber i smug, utenfor fastsatt arbeidstid. Dette var påtvunget politikerene og ikke noe lærerne sa seg enig eller villig til. Jeg tror på ingen måte at dette fremmer god læring, dynamikk og nytekning. Heller det motsatte.

 

Lærer i Oslo.

#59 Re: Tøv

2014-01-22 16:16

#11: ok - Tøv

Velkommen til å bli med meg, eller en av mine kollegaer en arbeidsdag. Tror du har en misoppfatning av hva som foregår i skolen...


Gjest

#60

2014-01-22 16:17

Dette er en viktig sak - vi ønsker engaserte og motiverte lærere for våre barn.
WOW

#61 Re: Re: Tøv

2014-01-22 16:58

#15: lektor - Re: Tøv Jeg er så enig!!!! Man retter bare ikke prøver og innlevering i samme rom som 30 ungdomsskole-elever, som skal lese et kapittel!?!?!? Men, uvitenhet er jo som kjent roten til alt ondt....

 

Dorte

#62 Re:

2014-01-22 17:02

#6: -

Det er vel like greit at de retter leksene på skolen i stedet for i fritiden deres?? Da er det bedre at de er på skolen hele dagen og har kveldene fri og like mye ferie som andre har.

WOW

#63 Re:

2014-01-22 17:04

#26: Engasjert - Jaja.... Jeg klarer IKKE å få gjort alt jeg skal, må og er pålagt å gjøre mellom undervisn.30....ingsslutt (14.10) til 15.30... Du skjønner, vi får ikke sitte ved kontorpulten vår og forberede/evaluere/rette prøver i denne tiden slik det er i dag, heller!!! Denne tida blir i min kommune benyttet til ulike utviklingsarbeid, fellesmøter.... Arbeid rettet mot den enkelte elev, gjøres hjemme, etter at ungene har lagt seg. Sånn normalt mellom 21 og 23.30. Hver dag.

 


Gjest

#64

2014-01-22 17:43

Det er viktig at vi tar vare på de lærerressursene vi har. Ja, barna mine skal tilbake til norsk skole etter opphold i utlandet. Jeg er opptatt av at alle barn skal ha de beste mulighetene for læring. Lærere i Norsk skole gjør en god jobb. La de gjøre jobben sin!

Denne meldingen er fjernet av forfatteren (Show details)

2014-01-22 18:46


Tøv?

#66 Re: Tøv

2014-01-22 18:48

#11: ok - Tøv

Det var da utrolig til kjennskap du har både til hvordan vi retter mens vi underviser og våre herlige planleggingsdager med to timer kaffedrikking før vi tar kveld. Det blir ikke farlig å jobbe i vinerferien hvis det er sånn det skal være. Hvor mange skoledager elevenes skoleår skal ha er fast, uavhengig avhvordan røddager på flyt plasserer seg i kalenderåret. Det er dette som bestemmer om elevene skal ha forkortede uker innimellom. Hvilke dager skolen velger å bruke til de 5 avtalte planleggings/kursdagene, bestemmes av rektor. Det er altså ikke skolen, men kommunen som lager disse ufrivillige fridagene dine. Men det er heldigvis ikke mange årene at ungene er så små at de trenger å ha en voksen hjemme sammen med seg om de har fri. Oppfordrer deg uansett til å ta deg ei uke der du jobbskygger en lærer, for hullene i din kunnskap er åpenbart for store i forhold til ditt behov for å uttale deg. Velg gjerne en norsklærer i tentamenstida, de har 60 hovedmålsoppgaver og 60 sidemålsoppgaver å vurdere i tillegg til full timeplan.

milleline

#67 Re:

2014-01-22 19:02

#26: Engasjert -

Lærere har trange arbeidsplasser, ofte dårlig lys og ventilasjon. De fleste har også bundet arbeidstid i dag, men man er uansett ikke ferdig med rettearbeidet klokken fire. Kan jo ta 8-16 og ikke inspeksjon i lunsjpausen (ungene klarer seg sikkrt uten tilsyn.....), da man har krav på fri på lik linje med andre.. og deretter la all for-etterarbeid ligge til 8 dagen etter... og etter det, og etter det... vil ta flere mnd før elever får tilbake en tentamen etc. Og timer som ikke er forberedt vil det bli flere av..... overtidsbetaling og fleksibel avspasering må innføres, siden alle andre yrkesgrupper har varianter av dette....

marianne

#68

2014-01-22 19:08

Blir ''imponert'' når jeg leser her at flere mener det må være bedre å rette arbeider etc mens elevene er på skolen... ja, da vil man virkelig at barna skal få god undervisning... kan ikke undervise og rette en stil samtidig..... og den bundne tiden til 15.30 man har i dag brukes til møter, samtaler, kurs etc.. deretter kan man ta med forarbeid og retting hjem..
Skolegutten

#69 Re: Tøv

2014-01-22 19:13

#11: ok - Tøv

Jeg støtter deg fullt ut på denne. Som musikk i mine ører. Har selv jobber på to skoler (i administrasjonen) og er forelder ved 3 andre skoler..det du skriver er slik det i hovedsak er.


Gjest

#70

2014-01-22 20:08

Hvis dette går gjennom blir jeg ikke lenge i denne jobben.
Lærer i vgs

#71 Re: Tøv

2014-01-22 20:47

#11: ok - Tøv

Jeg vet ikke om du har vært inne i et klasserom siden du var elev; det høres ikke sånn ut. Om man tester ut opplegget ditt for retting, vil man fort oppdage at man ikke rekker å få rettet så mye allikevel. Både Per, Kari og Astrid trenger hjelp, og Hilde blir plaget av Kaja osv. Alle skoler har forøvrig SFO, slik at du slipper å ta deg fri når lærerne skal planlegge. Synes du det er ofte å planlegge annenhver måned når man har undervisning 5 dager i uka? Ønsker du at dine barn skal oppleve noe annet enn at læreren ber dem lese side 20-22 og gjøre oppgavene på s. 23? I vår kommune har de forøvrig ikke planleggingsdager oftere enn 2 ganger i året. Jeg har aldri opplevd å få fri kl. 10 på en planleggingsdag - skal innrømme at det hadde vært deilig, men det gjenspeiler ikke virkeligheten. Sannheten er vel at du er misunnelig på at vi har fri 7 uker om sommeren? Det skjønner jeg godt! Jeg er nemlig misunnelig på de som har en frihelg (uten rettebunker/forberedelser/rapportskriving) en gang i blant. Utenom avspaseringen til høst og jul (da jeg jobbet halvparten av dagene), har jeg nemlig ikke hatt fri to dager sammenhengende siden i august.


Gjest

#72

2014-01-22 21:08

Når har KS tenkt det skal være foreldremøter og underveissamtaler? Mellom 14 og 16? På formiddagen?

Gjest

#73

2014-01-22 21:11

Lærere bør få fleksitid, så de kan tilpasse arbeidstiden for elevenes beste. Lang sommerferie er dem vel fortjent.

Gjest

#74 Re: Tøv

2014-01-22 22:13

#11: ok - Tøv

Auda, hvilke skole tilhører du og dine barn? Jeg har aldri hatt mulighet til å rette oppgaver/lekser i undervisningstid. Selv om elevene jobber bra med oppgaver eller lignende er det alltid noen som trenger min hjelp. Når det gjelder planleggingsdager er det alltid et program som skal følges. Noen ganger har vi avspasert den dagen fordi vi da har vært på fordrag på kveldstid ( uten overtids betaling) arrangert av kommunen.Så kjære OK, hvis dette du skriver er riktig vil jeg påstå at da er den skolen et stort unntak av normalen.

 

Denne meldingen er fjernet av forfatteren (Show details)

2014-01-22 23:19