Foreldreaksjonen: La lærerne være lærere!

oppgitt...

/ #29 Re: Tøv

2014-01-21 22:28

#11: ok - Tøv

For all del, enkelte lærere retter noen av prøvene sine i undervisningssituasjoner. De aller fleste prøver blir dog rettet i "fritimer" og på ettermiddagen. At læreren velger å rette prøver mens elevene jobber med oppgaver ser jeg for så vidt ikke problemet med så lenge læreren er oppmerksom og hjelper til ved behov. For at elevene skal lære er det faktisk viktig at de får øvd seg på å løse oppgaver også i skolen. Og dersom det da blir rom for å rette mener jeg det er rett og rimelig at læreren får mulighet til dette. 

Når det gjelder de såkalte planleggingsdagene er nok navnet misvisende. De aller fleste "planleggingsdagene" er obligatoriske kursdager for lærerne. Angående det å bruke kontortiden til å planlegge så hadde nok mange lærere vært takknemlige dersom de faktisk hadde nok kontortid til å planlegge. Veldig mange lærere, sannsynligvis flertallet, bruker langt mer enn oppsatt tid til å planlegge både skoleår og timer. En planleggingsdag i ny å ne hadde nok derfor vært å foretrekke for mange lærere, men som nevnt, da sitter de fleste lærerne på kurs som har varierende grad av relevans i forhold til livet som lærer. 

Det siste punktet vet jeg ikke om er verdt å svare på en gang, men jeg gir et forsøk allikevel. Du begynner jo selv argumentet med at det er snakk om enkelte skoler... Fortsatt er det slik at de aller fleste skolene gjennomfører foreldremøtene når det passer foreldrene og ikke når det passer for lærerne. Dersom de nye reglene går igjennom vil dette måtte gjelde alle skoler.  Slik jeg forstår deg så sier du at siden noen gir dårlig service så skal vi tvinge alle andre til å gjøre det samme. I mitt hode gir ikke det mye mening. 

For all del, det er sikkert mange ting som kan diskuteres rundt læreres arbeidstid, men forslaget fra KS virker særdeles lite gjennomtenk, og argumentene dine like så.