Foreldreaksjonen: La lærerne være lærere!

Quoted post

Engasjert

#26

2014-01-21 21:49

Hvordan blir man mindre fleksible som lærer med "kontortid" 8 til 4 ? "Kontortid" betyr ikke at man skal sitte på kontoret! Man skal være tilstede på arbeidsplassen i arbeidstiden, slik som andre arbeidstakere. I skoletiden med elevene og etter skoletid på "kontoret" når elevene har gått hjem. Så langt jeg har sett utviklingen med tre barn (som nå er store) har det gått mot at alt fra foreldresamtaler, møter o.a. skal foregå i skoletiden, sjelden eller aldri har jeg opplevd de siste årene at noe av dette taes på ettermiddag/kveldstid. Hvorfor skal lærere sitte hjemme å jobbe når de heller kan gjøre det innenfor normert arbeidstid ?

Replies

Engasjert lærer

#27 Re:

2014-01-21 22:16:34

#26: Engasjert -

Fleksibiliteten i dagens system ligger i at lærerne har en normert arbeidsuke på ca. 43,5 timer. Innbakt i den tiden ligger da muligheten til å sitte på kveldstid og i helgene for å rette prøver og elevtekster når dette leveres inn. Lærere flest er avhengig av den muligheten til å få gjort unna retting, både fordi de har så mange andre arbeidsoppgaver i løpet av en vanlig skoledag at de ikke har tid da, og fordi de fysiske arbeidsforholdene på mange skoler ikke ligger til rette for utstrakt rettearbeid. Den tiden vi dermed bruker utover ‘vanlig’ arbeidsuke på 37,5 time tas ut som tvungen avspasering i sommer-, høst- og vinterferie.

KS sitt forslag innebærer at alt av lærerens arbeid skal gjøres innenfor vanlig arbeidstid, altså kl. 08 til 16. Dvs at retting må presses inn i samme tidsrom som alt det andre vi også skal gjøre, og som vi knapt har tid til i dag: Forberedelser til undervisning, gjennomføring av undervisning, evaluering av undervisning og annet etterarbeid, ulike typer samtaler med elever, faglig oppdatering, utstrakt møtevirksomhet, kontakt med foreldre pr. mail/telefon, osv. osv.

Når lærerne protesterer mot dette forslaget, er det faktisk ikke først og fremst for vår egen del - men med tanke på elevene og deres læringsutbytte. For hvor nyttig tror du det blir for eleven å få tilbake prøven eller teksten sin en måned eller to etter at den ble levert inn fordi læreren rett og slett ikke har hatt tid til å rette den mellom kl. 08 og 16 før da – fordi han har så mange andre oppgaver han må få gjort først?

 

 

Ektefelle til lærer

#44 Re: tilbakemelding til Engasjert #26

2014-01-22 08:04:49

#26: Engasjert -

Kommantar #27 svarte godt på dette:

 

Fleksibiliteten i dagens system ligger i at lærerne har en normert arbeidsuke på ca. 43,5 timer. Innbakt i den tiden ligger da muligheten til å sitte på kveldstid og i helgene for å rette prøver og elevtekster når dette leveres inn. Lærere flest er avhengig av den muligheten til å få gjort unna retting, både fordi de har så mange andre arbeidsoppgaver i løpet av en vanlig skoledag at de ikke har tid da, og fordi de fysiske arbeidsforholdene på mange skoler ikke ligger til rette for utstrakt rettearbeid. Den tiden vi dermed bruker utover ‘vanlig’ arbeidsuke på 37,5 time tas ut som tvungen avspasering i sommer-, høst- og vinterferie.

KS sitt forslag innebærer at alt av lærerens arbeid skal gjøres innenfor vanlig arbeidstid, altså kl. 08 til 16. Dvs at retting må presses inn i samme tidsrom som alt det andre vi også skal gjøre, og som vi knapt har tid til i dag: Forberedelser til undervisning, gjennomføring av undervisning, evaluering av undervisning og annet etterarbeid, ulike typer samtaler med elever, faglig oppdatering, utstrakt møtevirksomhet, kontakt med foreldre pr. mail/telefon, osv. osv.

Når lærerne protesterer mot dette forslaget, er det faktisk ikke først og fremst for vår egen del - men med tanke på elevene og deres læringsutbytte. For hvor nyttig tror du det blir for eleven å få tilbake prøven eller teksten sin en måned eller to etter at den ble levert inn fordi læreren rett og slett ikke har hatt tid til å rette den mellom kl. 08 og 16 før da – fordi han har så mange andre oppgaver han må få gjort først?

WOW

#63 Re:

2014-01-22 17:04:17

#26: Engasjert - Jaja.... Jeg klarer IKKE å få gjort alt jeg skal, må og er pålagt å gjøre mellom undervisn.30....ingsslutt (14.10) til 15.30... Du skjønner, vi får ikke sitte ved kontorpulten vår og forberede/evaluere/rette prøver i denne tiden slik det er i dag, heller!!! Denne tida blir i min kommune benyttet til ulike utviklingsarbeid, fellesmøter.... Arbeid rettet mot den enkelte elev, gjøres hjemme, etter at ungene har lagt seg. Sånn normalt mellom 21 og 23.30. Hver dag.

 

milleline

#67 Re:

2014-01-22 19:02:29

#26: Engasjert -

Lærere har trange arbeidsplasser, ofte dårlig lys og ventilasjon. De fleste har også bundet arbeidstid i dag, men man er uansett ikke ferdig med rettearbeidet klokken fire. Kan jo ta 8-16 og ikke inspeksjon i lunsjpausen (ungene klarer seg sikkrt uten tilsyn.....), da man har krav på fri på lik linje med andre.. og deretter la all for-etterarbeid ligge til 8 dagen etter... og etter det, og etter det... vil ta flere mnd før elever får tilbake en tentamen etc. Og timer som ikke er forberedt vil det bli flere av..... overtidsbetaling og fleksibel avspasering må innføres, siden alle andre yrkesgrupper har varianter av dette....

Overyter

#81 Re:

2014-01-23 08:08:30

#26: Engasjert -

Det kan du lure på ja . Etter 20 år i skole ( og ja jeg har prøvd annet også - både byråkrat og leder) så vil jeg bare si følgende. Den som tror at vi jobber stor sett  hver kveld etter barna har lagt seg og ofte lørdag formiddag og hver søndag kveld for vårt eget beste tror feil. Vi gjør dette fordi det er slik det må fungere med intenst arbeid med å motivere ungdom på skolen,undervisning fra 4 t - 8 økter ,  konfliktmøter , møter med foresatte, elever , ledere, fagmøter, prosjektmøter ,planlegging av tverrfaglighet så er tiden der når jeg må dra til barnehagen for å hente barn. Jeg ser lærere levere først og hente sist - hver dag .. ) Kvelds/ helgejobbing hvor jeg får ta ut avspasering når elevene har fri er også greit men jammen har jeg mange ganger hatt lyst til å ta ferie i den mørkeste årstiden eller ei langhelg utenfor ferie/ høytider hvor jeg faktiskt kunne hatt råd til å reise.

Det du kommenterer om møter / samtaler osv er pålagt fra arbeidsgiver. De fleste skoler har bunnen tid fra 09.- 1500 pr i dag.Før var det slik at vi kunne gå etter undervisningsslutt eller møte til første egen time men det er lenge siden gitt.

Fleksibiliten i de andre jobbene jeg har hatt har vært langt større en jeg har i dag.

Det er mange ledige lærerstillinger og vil bli flere i framtiden og med gulerota all avspasering om sommeren blir det enda flere ledige jobber...


Gjest

#123 Re:

2014-03-01 17:04:26