Nei til bom i Solveien

Quoted post

Sæter

#22 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hvem tjener dette best ?

2014-11-09 09:43

#21: Finn Øystein Bergh - Re: Re: Re: Re: Re: Hvem tjener dette best ? 

Du er en fornuftig mann, men du mister poenget med min kritikk av denne aksjonen.

Du avslutter med "la oss starte der" - men vi Nordstrandsbeboere har jo holdt på med dette i 40 år, uten resultater.

Mosseveien i tunell: vant, men tapte lell

Beboere Ekebergveien syd: tapte

Beboere Solveien: tapte

Utallige andre trafikkaksjoner fra foreldre ved Bekkelaget og Nordstrand - uten resultater.

Så kommer Bydel Nordstrand i 2010 med byens første helhetlige trafikkplan som legges frem i Bystyret. Den har forøvrig en haug med ønskede tiltak for alle skolebarna. Bystyret oversender flere punkter til Byrådet for vurdering av tiltak, inkludert bom i Hauketokrysset. (den skuffen er veldig dyp!)

Bystyrets vedtak ber om at forsøk med boligsoner gjennomføres. (16.05.2011 punkt 8) Området Solveien mm, er Bydelens valgte boligsone.

Det er foretatt en rekke trafikktellinger, den siste i mai av Bymiljøetetaten. Eks: 80% er gjennomfart, ettermiddag. Forsøket forutsetter nye trafikktellinger etter nytt kjøremønster. 

 

Min kritikk er basert på at oppropet og aksjonen er basert på helt feil grunnlag. Valg og årsak til plassering av bom fremstilles feilaktig. De er tydeligvis ikke kjent med boligsonen. I realiteten samler de underskrifter på feil grunnlag. De motarbeider det eneste mulige trafikktiltak i bydelen på 40år. De vil ikke en gang se resultatet av et 1årig forsøk, for de vet bedre enn alle andre, Bydel Nordstrand og Oslo Bystyre inkludert. 

Sukk .... og amen :-)

 

Replies

Finn Øystein Bergh

#23 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hvem tjener dette best ?

2014-11-09 12:38:03

#22: Sæter - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hvem tjener dette best ? 

Nå er ikke dette noe introduksjonskurs i logikk, men "vet bedre enn alle andre" ... ? Hvis du mener noe annet enn jeg, må du pr. definisjon mene at du vet bedre enn jeg - ellers hadde du jo sagt deg enig. Og omvendt.

Jeg synes det er fint vi har et samfunn hvor det er lov å lufte sin uenighet - også om det er mange man er uenig med. Tror til og med Ibsen hadde stilt seg bak det synspunktet. Han ville sikkert heller ikke diskvalifisert et synspunkt bare fordi det gikk på tvers av et politisk vedtak som ifølge en FB-side om gjennomgangstrafikken er fattet etter press.

Tror også at mange har vært passive og ikke fulgt med i den politiske dokument-pingpong som har bølget frem og tilbake. Så har bommen vært satt på agendaen for alvor - dvs. gjennomføringen har rykket så mye nærmere at det er blitt åpenbart også for den passive hop - og så har mange våknet.

Men her er altså flere mulige tiltak - mange av dem sannsynligvis (og du er sikkert uenig) langt bedre enn bom i Solveien. Noen er nevnt her allerede, noen er nevnt i linkene på en FB-side om dette - der jeg morer meg over å se at hensynet til trafikken på E6 og E18 (!) har vært brukt som argument mot en bom i syd.

Det argumentet hadde neppe vunnet gjenklang i dag - eller tålt mye mer offentlighet.

Kanskje tiden er mer moden for en tunell nå? Senketunellen under operaen har vist seg å være en teknologisk og økonomisk suksess, og erfaringen man på denne måten har vunnet kunne vært kapitalisert på i form av en senketunell fra Fiskevollbukta, rundt øyene og inn mot byen. Mye billigere enn å bore Mosseveien inn i fjellet og mye mer miljøvennlig enn å bygge "tak" over deler av veien. Med forbehold for at her er tekniske utfordringer jeg ikke kjenner til - er ikke utgangspunktet et helt annet nå, etter byggingen av Opera-tunellen?