Nei til bom i Solveien

Finn Øystein Bergh

/ #23 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hvem tjener dette best ?

2014-11-09 12:38

#22: Sæter - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hvem tjener dette best ? 

Nå er ikke dette noe introduksjonskurs i logikk, men "vet bedre enn alle andre" ... ? Hvis du mener noe annet enn jeg, må du pr. definisjon mene at du vet bedre enn jeg - ellers hadde du jo sagt deg enig. Og omvendt.

Jeg synes det er fint vi har et samfunn hvor det er lov å lufte sin uenighet - også om det er mange man er uenig med. Tror til og med Ibsen hadde stilt seg bak det synspunktet. Han ville sikkert heller ikke diskvalifisert et synspunkt bare fordi det gikk på tvers av et politisk vedtak som ifølge en FB-side om gjennomgangstrafikken er fattet etter press.

Tror også at mange har vært passive og ikke fulgt med i den politiske dokument-pingpong som har bølget frem og tilbake. Så har bommen vært satt på agendaen for alvor - dvs. gjennomføringen har rykket så mye nærmere at det er blitt åpenbart også for den passive hop - og så har mange våknet.

Men her er altså flere mulige tiltak - mange av dem sannsynligvis (og du er sikkert uenig) langt bedre enn bom i Solveien. Noen er nevnt her allerede, noen er nevnt i linkene på en FB-side om dette - der jeg morer meg over å se at hensynet til trafikken på E6 og E18 (!) har vært brukt som argument mot en bom i syd.

Det argumentet hadde neppe vunnet gjenklang i dag - eller tålt mye mer offentlighet.

Kanskje tiden er mer moden for en tunell nå? Senketunellen under operaen har vist seg å være en teknologisk og økonomisk suksess, og erfaringen man på denne måten har vunnet kunne vært kapitalisert på i form av en senketunell fra Fiskevollbukta, rundt øyene og inn mot byen. Mye billigere enn å bore Mosseveien inn i fjellet og mye mer miljøvennlig enn å bygge "tak" over deler av veien. Med forbehold for at her er tekniske utfordringer jeg ikke kjenner til - er ikke utgangspunktet et helt annet nå, etter byggingen av Opera-tunellen?