Stopp kuttene i oppvekstsektoren i Kragerø!

Utdanningsforbundet Kragerø oppfordrer alle til å si tydelig ifra om at Oppvekstsektoren i Kragerø ikke har mer å kutte. Det er stor kamp om ressursene i kommunen, og kommunedirektøren gjentar stadig at vi bruker «for mye penger» på oppvekstsektoren. Sannheten er at vi er på et minimum av ressurser, og at dersom vi må kutte mer vil det gå ut over kvalitet og forsvarlighet.

Kutt i oppvekstsektoren betyr kutt i skoler, kutt i barnehager, kutt i barnevernet, kutt i helsestasjonen, kutt i voksenopplæring, kutt i PPT. Vi vet hva som ofres når det nå kuttes: alle ikke lovpålagte oppgaver- eller sagt på en annen måte: det forebyggende arbeidet. Det MÅ satses på forebygging for å unngå store kostnader på sikt. Kutt i oppvekstsektoren fører til at mange barn, elever og flyktninger må vente lenge på hjelp, noe som gjør at problemene får god tid til å vokse seg store. Konsekvensene er store både for individet og for samfunnet.

Oppveksten vår har mye å si for hvordan vi håndterer voksenlivet, og forskning (OECD, 2018) viser at grunnskolepoengene du har med deg ut av videregående skole er den faktoren som har størst betydning når man skal forutse unges utvikling. Å satse på oppvekst er å forebygge utenforskap.

At Kragerø står midt i en eldrebølge kan ikke gå på bekostning av barn, unge og elever! Samfunnet vårt kommer til å trenge hver eneste hånd og hvert eneste hode i årene som kommer, og det er dagens unge som skal stå for den arbeidskrafta. Vi har ikke råd til å miste noen til utenforskap.

Signer oppropet og vis din støtte!

Kaia Hogner, Utdanningsforbundet Kragerø    Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Ved å signere gir jeg Kaia Hogner, Utdanningsforbundet Kragerø fullmakt til å overlevere informasjonen som jeg gir på dette skjemaet til de som har mulighet til å gjøre noe med denne saken.