Vi som ikke ønsker et Nav som gjør syke mennesker enda sykere

Kommentarer

#1605

Det er viktig for alle de som IKKE får den hjelpen de burde få. Dessuten er det sløsing med samfunnets viktigste ressurs - INNBYGGERNE.

(Rygge, 2018-07-25)

#1608

Nav har ødelagt mitt liv, utdannelsen min boycuta de, ga meg ingen mulighet for å komme tilbake i noe jobb og etter 5 år uten jobb / krav til ytelse har jeg endt opp som nærvevrak . Juni 2018 fikk jeg kr 369,- i livsopphold ... Ett hån ! Hvem kan leve på et så lavt beløp pr. Måned ?????

(Sauland , 2018-07-25)

#1611

Dagens Nav er en fiasko .

(Sandvika, 2018-07-25)

#1612

Jeg er kronisk syk.

(Oslo, 2018-07-25)

#1615

Ikke egne erfaringer, men etter å ha lest mye og hørt fra folk somer i systemet:
- Systemet korresponderer ikke til et stadig mer fleksibelt arbeidsmarked, der fleksibilitet settes mye høyere enn sikkerhet. Etterhvert kommer vi også mest sannsynlig til å få mer zero-hours kontrakter, og plattform-økonomien kommer til å øke, hva da?
- Systemet er nå preget av en utrolig mistro til enkeltmennesket; ingen skal få noe gratis og man skal føle seg mindreverdig som bruker. Man får et stigma som henger med person videre både psykisk og når man skal søke ny jobb.
- Hva med studenter? Når vi er ferdig utdannet har vi ikke jobb, og må ofte ta gratis praksisplasser mens vi søker. Vi kan jobbe midlertid på en irrelevant arbeidsplass, og oppta en stilling som kunne gått til noen andre, samt at vi mister tid og kompetansen får en knekk. Kunnskap er ferskvare, og den må holdes ved like.
- Jeg opplever at folk bare blir sykere, og at det blir en heldagsjobb å være i systemet.
- Det er passiviserende. Hvis man ønsker å gjøre tiltak for å bedre situasjonen eller gjøre seg mer attraktiv (praksis, deltidsjobb, ekstra fag osv) står man i fare for å miste dagpengene og er lite oppmuntrende til at folk skal tørre å ta tak.
- Borgerlønn er et mye bedre alternativ, både for effektivisering, aktivisering, og helsemessig. Før eller senere kommer mest sannsynlig mange jobber til å forsvinne, så et alternativ som borgerlønn eller deling av stillinger osv vil bli nødvendig, det er det økende internasjonal enighet om. Derfor er det ingen vits å holde fast ved et passiviserende system som ikke henger med i disse raske endringene.

(Oslo, 2018-07-25)

#1618

Jeg signerer fordi jeg er enig i alle punktene over og fordi Nav gjentatte ganger har blitt utredet av Fylkesmannen med konklusjoner om at kulturen og regelverket i NAV ikke følges opp slik det er tenkt. Det er også urimelig mye makt som gis enkeltpersoner som jobber i NAV til å stoppe utbetalinger ut fra deres oppfatning basert på tilfeldigheter. Det er dessverre også slik at NAV ikke har et system for å holde noen ansvarlig for disse vedtakene, som opprettholder en maktkultur uten korrektiv internt. Mange med jobb og god inntekt i Norge er i den tro at om de blir syke, ufør eller mister jobben så vil NAV ivareta dem. Det er sånn sett et sjokk for de fleste å møte det apparatet som er satt til denne oppgaven nå. Regelverket er også mer et hinder for å ivareta mennesker i en vanskelig situasjon eller som midlertidig er arbeidsledig enn til hjelp. Håper denne kampanjen bidrar til en strukturell og grundig gjennomgang av NAV.

(Oslo, 2018-07-25)

#1620

Jeg er lei kampen med Nav

(Tyristrand , 2018-07-25)

#1621

Nav ødelegger folk

(Leirsund , 2018-07-25)

#1622

Alle har rett til å overleve, folk koster å holde i live, enten de kan jobbe eller ikke, så fortjener alle å føle at de fortjener å leve. Nav må slutte å etterprøve folks behov for trygghet og stabilitet, og vi bør reformere systemet til å likne mer på en borgerlønn - fordi ingen mennesker er verdt mer enn andre. Det handler om respekt for livet, uansett hvem du er så har du en verdi!

(Stabekk, 2018-07-25)

#1625

Jeg har blitt trakassert av Nav over lengre tid, til slutt gir man opp da man ikke har energi og penger til å fortsette!

(Hølen , 2018-07-25)

#1626

ønsker ikke og oppgi grunnen. Veldig personlig.

(Fredrikstad, 2018-07-25)

#1628

Nok er nok

(Engavågen, 2018-07-25)

#1629

Fordi man som pårørende (og aleneforsørger) ikke orker å kjempe mot forvaltningens flytskjema behandling av enhver søknad om støtte eller hjelp. Sentraliseringen til ett forvaltningskontor har ødelagt NAV og fjerning av saksbehandlere sammen med å stenge dørene for publikum på kontorene (Østlandet)er et hån mot velferdsstaten og skattebetalerne sin innsats for samfunnet...

(Bærum, 2018-07-25)

#1630

Jeg begynte på "tiltak" i 1986, og var på "tiltak" til i 2011. Innimellom jobbet jeg, men kunne ikke få fast jobb. Dere ville aldri gå inn med lønnstilskudd. Som kvinne fikk jeg ikke hjelp til sertifikat, og i nord utelukket det meg fra arbeidsmarkedet. Jeg havnet utenfor systemet, takket være stivsinn og stolthet fra saksbehandlerre. På slutten av 90-tallet ønsket jeg utdannelse i økonomi, tanken var å kunne greie meg selv - jeg fikk beskjed om at det var umulig, jeg måtte ta en yrkesrettet utdanning, og økonomi "lå ikke for meg". Jeg hadde da gjennomført på egenhånd første år på bedriftsøkonomi fjernstudie på NHH med toppkarakter, men hadde ikke råd til å ta utdannelsen selv - ikke uten hjelp. Det største problemet med NAV i mitt tilfelle er problematisering av ting som ikke er så veldig relevante - mens de mest presserende problemene blir oversett. Jeg har lært jeg ikke er spesiell i NAV-sammenheng. Da jeg til slutt hørte på NAV og "uføretrygdet meg" hadde jeg et tiår tidligere blitt alvorlig mishandlet. Min saksbehandler var frampå og tolket: jeg måtte være for redd menn etter det som hendte til å fungere i jobbsammenheng ettersom det er menn overalt i arbeidslivet. Hun valgte å overse at jeg på egenhånd aktiviserte meg med radioarbeide, med konsertproduksjon og teaterproduksjon (NAV regnet det ikke som arbeid - men det er det) og at alle disse er mannsdominerte yrker. Jeg var ikke redd noen, med unntak av NAV. Dere ødelegger mennesker. Dere holder mennesker i tiltak til de økonomiske rettighetene er minimerte dithen at dere ikke bare produserer utenforskap, men også fattigdom. Jeg skulle ønske dere tok lærdom av eksempelvis Nederland, der man har en automatisk rett på visse ytelser i visse situasjoner. Oppfyller man kriteriene, så utløser det støtte om man ønsker det. Om man trenger å snakke med en veileder, er dette noe man tar initiativ til selv. Man sykeliggjøres ikke, man fortolkes ikke inn i et annets menneskes begrepsapparat og man fornedres ikke. Man gjøres aldri mindre enn man er, slik Norge elsker å møte folk. For meg fungerer dagens NAV mer som et sysselsettingstiltak for sosionomer enn et reellt hjelpetiltak for folk som ønsker arbeide. Og så fungerer det ofte som en test på gruppesamarbeid, tverrfaglig samarbeid og fortolkningsevne. Midt oppi alt virvaret dere på NAV setter igang forsvinner klientenes/brukernes identitet og mennesklighet. Jeg ønsker dere lykke til med å finne en fungerende form, og jeg mener dere trenger det.

(Karlstad, 2018-07-25)

#1634

Jeg har dessverre lang erfaring med NAV og måten de følger opp langtidssykemeldte. Viktig å få inn riktig kompetanse, dvs. bl.a. flere sosionomer!

(Holmsbu, 2018-07-25)

#1636

Lukkede dører ikke hjelper noen. Manglende kunnskap hos bruker og saksbehandler er et paradoks. Vanskelig kontakt gjør det umulig.

(Røyse, 2018-07-25)

#1641

Jeg signerer fordi jeg nå har fått så mange hårreisende historier fra venner og families møte med NAV i forskjellige livssituasjoner. Dette systemet fungerer åpenbart ikke og tiltakene bærer preg av lagring av mennesker fremfor realistisk hjelp til å kommr i jobb.

(Bergen, 2018-07-25)

#1644

Vi er tilnyttet NAV av ulike årsaker, jeg pga en alvorlig ulykke i 2010 som reduserte min kapasitet betraktelig. Jeg er likevel en ressurs, som mange andre, men trenger å finne en ny vei. Det å bli tatt seriøst i et system som NAV er essensielt for å nå nye mål. Selv hadde jeg en tydelig sak, der oppfølgingen, som med litt press har vært god. Hadde dog, som et eksempel av mange, et møte med en økonomisk rådgiver tilknyttet NAV, som endte opp koste meg 60000 kr i en allerede sårbar situasjon. Bedre samarbeid med feks NAV og Lånekassen er ønskelig, den ene statlige etaten ga meg penger, den andre gjorde meg til gjeldsslave. Kunne skrevet en avhandling her, men gir meg i denne omgang. Utbedring må på plass!

(Oslo, 2018-07-25)

#1646

Vi är alla en del av samhället, därav så borde alla bli behandlade med respekt och ömhet!

(Oslo, 2018-07-25)

#1647

Artikkelen var spot on!

(Aukta, 2018-07-25)

#1648

...er blitt satt i en kulp av dødvann. NAV oppførerer seg som bevere, de tetter igjen så man ikke får komme seg videre...

(Fyllingsdalen, 2018-07-25)

#1649

Håpløse oppmøte- og rapporteringskrav (CV-kurs, jobbklubb osv) til høyt utdannede og høy-kompetente som har mistet jobben pga f.eks. markedsvingninger. Disse trenger ikke en mindre kompetent barnepasser, men tid og rom (samt ha det økonomiske sikret) for å ordne sin egen omstilling.

(Bergen, 2018-07-25)

#1651

Finner at NAV fungerer dårligere og dårligere for en rekke brukere

(Bergen , 2018-07-25)

#1652

Dette er veldig viktig

(Ålesund, 2018-07-25)

#1658

Kvaliteten på NAV er trist. Har selv som syk vært igjennom mange tiltak og arbeidspraksiser i årevis før jeg ble ufør og endelig kunne begynne å jobbe med å forbedre helsen og livskvaliteten min.

(Borgenhaugen, 2018-07-25)

#1659

Er selv på nav.er skuffet over systemet.

(Hønefoss, 2018-07-25)

#1661

Jeg signerer fordi både meg og sønnen min har blitt behandlet dårlig i Nav systemet.Og jeg er så enig i at Nav er med på at vi brukere blir sykere i dette systemet.Sønnen min fikk avslag på Aap med 4 diagnoser (adhd,ptsd,angst og tourette syndrom).Han måtte til advokat og Nav måtte bare gi seg for de hadde gjort feil.Da han søkte Aap i utgangspunktet søkte jeg samtidig og da klarte de å feilregistrere søknadene våre.Da sønnen min skulle flytte til nabokommunen var det Nav i den kommunen han oppholdt seg i som skulle hjelpe han med depositumgaranti og etableringstønad.Dette var en hastesak og de gjorde alt feil.Skulle ordne det på under en uke og brukte 2 og en halv uke på det .Da han endelig skulle få flytte inn hadde de møte på det og kom frem til at det ikke var Nav i den kommunnen han oppholdt seg i som skulle ta saken.Endte med at vi på tampen av dagen måtte kjøre med papirer til kommunen han skulle flytte til og lederen der sa at det var kommunen han oppholdt seg i som skulle ta saken.Måtte kjøre bort på det lokale Nav kontoret dagen etter og de nektet og ta saken hans .Endte med å måtte ringe både advokat og fylkesmann og rydde opp i rotet og da ble det ordnet neste dag.Skal ikke være nødvendig å måtte blande inn sivilombudsmann,fylkesmenn og advokater for systemet ikke virker.De nektet meg også Aap når jeg søkte men fant ut at jeg hadde krav på det etter et halvt år på sosialstønad.Har også opplevd å sittet 50 min i tlf for å kåmme til kontaktsenter og så har de bare lagt på røret.Utrolig mange arrogante og frekke folk som sitter rundt på kontaktsentrene.Heldivis mange fantastiske også❤Har også ved flere anledninger ringt og de skal ringe opp om 2 dager og det skjer ikke,ender med å ringe opp på nytt og får beskjed om å vente 2 nye dager..Saksbehandlingstid på f.eks uførestønad burde vært mye kortere..Nå når så mange har fått stoppet Aap en sin og fått avslag på uføren blir man veldig redd for hva som skjer me min uføresøknad..Har en inne nå og har fått klarsignal å søkt..lagt ved spesialisterklæringer osv men det viser seg og ikke holde nå i disse tider.Sliter med mye angst og den blir verre nå når jeg må gå å vente 8 mnd på hva som blir skjebnen min i framtida.Må jeg leve på minstesatser resten av livet og ligge etter med regninger og aldri kåmme meg ovenpå?Går mye utover nattesøvnen som jeg sliter med i utgangspunktet.Kunne skrevet bok om mine opplevelser i Nav systemet.Så håper virkelig noen kan rydde opp i et allerede rotete system❤

(Karmøy, 2018-07-25)

#1672

Jeg har gått på aap i 10år å det har bare gjort meg sykere å sykere for hvert år.

(Bergen, 2018-07-25)

#1675

Fordi jeg har opplevd for mye byråkrati og alt for lite empati fra NAV i rehabiliterings perioden etter et hjerteinfarkt...

(Oslo, 2018-07-25)

#1677

NAV jobber ikke for syke mennesker, men for å spare staten for penger.

(Stokke, 2018-07-25)

#1681

Dette tyranniet må ta slutt

(Drammen , 2018-07-25)

#1682

Jeg hvet hvordan det kan påvirke den som må spørre Nav om hjelp, hvor slitsomt det kan være..

(Eidsvoll, 2018-07-25)

#1690

Jeg erfarer i min praksis som psykolog i spesialisthelsetjenesten altfor mange som blir nedbrutte og ytterligere får psykiske vansker av selve oppfølgingen - eller manglende sådan - hos Nav

(Kolsås, 2018-07-25)

#1698

Det er ekstremt å overleve på nav bistand AAP. Og det er vanskelig å få supplerende

(Oslo, 2018-07-26)

#1699

Jeg signerer fordi nav bruker altfor lang saksbehandlingstid. Og den digitale løsningen de skal ha frem virker fortsatt ikke slik den skal og er mer til bry enn til hjelp. Og de ansatte, skulle tro de betalte fra egen lomme. Som syk må jeg bare si at en skal være meget frisk for å overleve nav sine systemer.

(Bergen, 2018-07-26)

#1702

Tragisk hvordan nav behandler brukerne. De er tross alt service instans.

(Ratchaburi, 2018-07-26)

#1703

Jeg sliter selv med nav som mener jeg bare kan ta meg sammen med litt egeninnsats ..

(Gressvik, 2018-07-26)

#1705

Vet mange står fast i årevis i et tunggrodd system. Har selv også møtt saksbehandlere med en ovenfra og ned holdning mot min helsesituasjon (senskader etter kreft)

(KROKELVDALEN, 2018-07-26)

#1706

Dagens Nav system er sykt

(Haugesund, 2018-07-26)

#1707

Respekt, fornuft og tilgjengelighet bør være et must i en etat som nav, et stort grep må tas for for å få et nav som fungerer godt for de som har reelt behov for hjelp, og for å sile ut misbruk av den samme etaten/systemet !

(Bodø, 2018-07-26)

#1710

Enig har selv blitt "sykere" av alt stress man må igjenom uten beskjed eller mulig få tak i saksbehandler. Må være heldig med saksbehandler noen få er imøtekommende, men fort "ødelagt" de og bryr seg ikke før sende klage viktig så ikke slipper unna med "ulovelige" krav selv opplevd flere ganger måtte sende klage for få mat på bordet for mange lite! Helpsome de fleste, føles som kriminell og egen lommebok saksbehandlere tar fra så mye dritt opplevelser fikk vell en sparket for klager for møkkabehandlet hatt eget firma så gå på jobb søker kurs når hatt ansatte og handel og kontotr ingen!!! Vits vell bruker så mye på de som frisk nok til kreve sin rett. Når syk abselutt ikke bedre av alt tull Årstad nav kontor verste plass jeg vært ødelegger mer enn hjelper for få sosial kr når ufør søkt om, men etter 10 år i systemet jeg hater og ha med og gjøre, men ingen valg dessverre, håper blir ryddet opp i "system" som ikke fungerer!, men tviler strekt på det stå på klag hviss ikke behandles på skikkelig måte eneste måte bli kvitt dårlige saksbehandlere mvh Trond Gjerde

(Bergen, 2018-07-26)

#1711

Jeg har opplevd hvordan en ærlig og arbeidsom kollega gjennom et par år har fått sin livskvalitet betydelig redusert pga rot og feilbehandling hos Nav

(Harstad, 2018-07-26)

#1715

Jeg har diagnosene ms og chrons , har blitt spyttet på og dradd langs søla av Nav systemet og er et Levende bevis for hvor mye Navs ukompetente saksbehandlere får gjort iløpet av 4 år. vi trenger oppvask , skifte i Nav organet

(Asker, 2018-07-26)

#1719

Jeg signerer for jeg ønsker et NAV som gjør folk friske

(Oslo, 2018-07-26)

#1724

Syke mennesker blir sykere av NAV, sendes hit og dit, og egne ønsker blir ikke tatt hennsyn til.

(Frogner, 2018-07-26)

#1726

Det nåværende NAV begrenser brukernes evne til selvbestemmelse, livskvalitet og gjør at mennesker som enten er syke og har det vanskelig blir sykere eller gjør de friske syke med sin fremferd i et særdeles rigide NAV system.

(Fjell, 2018-07-26)

#1727

Jeg er så hjertens enig. Og fordi jeg står midt oppi dette selv. Etter to store hodeoperasjoner på 8 mnd forventer nav at jeg skal fungere som vanlig. Jeg har vært så "heldig" å få en selvmordshodepine som gjør noen dager uutholdelige selv etter operasjoner. Alt jeg ønsker er mat på bordet og fred til rehabilitering. Ikke redsel og stress da dette gjør hodepinen værre. Jeg tror ikke oppropet vil føre frem, men det er verdt et forsøk.

(Trøgstad , 2018-07-26)

#1733

Fordi mennesker i NAV er ødeleggende. Skal en jobbe med mennesker MÅ en forstå og ha et snev av empati

(Sarpsborg , 2018-07-26)

#1735

Mange medarbeidere i nav misbruker sin makt

(Bærums verk, 2018-07-26)

#1740

Jeg er i NAV systemet som syk, og føler litt på det.

(Hurum , 2018-07-26)

#1749

Nav ikke ser hva de gjør med mennesker. Lurer på om de får pluss i boka for hett individ de klarer å ødelegge.

(Halden , 2018-07-26)

#1756

Det er bare profitt skjult som miljøsatsing!!!!!

(Sandnes , 2018-07-26)

#1757

Blir rævpult av denne gjengen

(Haga, 2018-07-26)

#1759

Jeg har i mange år vært inn og ut av NAV sine systemer, alle av forskjellige grunner. Arbeidsledig i noen mnd. Rehablitering. Aleneforsørger. Sykefravær. Mamma permisjon og igjen sykefravær.
80 % missfornøyd 20 % meget fornøyd.

Jeg var som 18 åring en uforstått ungdom med psykiske problemer fra barndommen, noe som medførte mye søvnløse netter. Som videre førte til at jeg startet å røyke hasj for å slippe å tenke på det og klare å sove hver natt. Da jeg ble gravid ble jeg da sett på som rusmissbruker og meg og barnefar dro på rehablitering. Der fikk han innvilget APP og jeg sosialstønad. Vi begge måtte innfri krav om å vær ute av stand til å kunne jobbe. For å fullføre rehablitering måtte vi være med på alle dags program. Ute av stand til å kunne jobbe. Klaget flere ganger på tiltaket sosialstønad. Med skriv fra både lege og rehabliteringen. Uten lykke. Jeg var i stand til å kunne jobbe, så jeg fikk ikke APP sånn som ALLE andre på avdelingen fikk.

Når jeg ble alene forsørger, hadde jeg deltidsjobb og fikk obergangsstønad. Men på grunn av problemer med å få sendt inn meldekort via nett. Og saksbehandler møtte ikke kravene mine om å kunne sende de inn via post. Bedte jeg om et møte. Jeg tok med min mamma, for jeg grudde meg til å sitte alene i møtet med saksbehandler. Under møtet blir jeg møtt av to damer som nekter for at jeg har bedt om å få sende via post, de hånflirer av meg da jeg forklarer at jeg har kraftig dysleksi og har problemer med å få med meg alt som står i brevene. De sitter også som to konger på haugen og inndirekte mener de er bedre enn meg og behandler meg som mindre verdt. Mamma var helt i sjokk etter møtet. At to damer som jobber på en sånn plass kan oppføre seg som om de gikk på ungdomskolen enda, er helt utrolig. Og snakket om å sende inn klage på de. Men der hadde bare blitt ord mot ord.

Ellers har jeg hatt 3 saksbehandlere som faktisk gjør jobben sin. Møter deg med respekt og hjelper meg på best mulig måte. Så vi kan ikke ta alle under en kam. Men opprydding trengs virkelig. Unner ingen et sånt møte jeg opplevde sammen med mamma. Jeg holdt selv på å eksplodere inne i møtet. Noe så respektløst har jeg aldri opplevd maken til. Mobbere. Føler meg mindre verdt og mister selvtillitt hvertfall.

Stå på å få bort mobbere!
Få inn de som har respekt for andre!

(Ålesund, 2018-07-26)

#1765

På tide med slike endringer som skissert for en mer human og konstruktiv NAV forvaltning for å fremme menneskelig livskvalitet, vekst og trivsel

(Bergen, 2018-07-27)

#1766

Går på AAP og gruer meg til jeg når Max tid.
Har ikke møtt min nye veileder, har nå gått snart 1 år.
Hun svarer heller ikke alltid på meldinger i aktivitetsplanen min.

(Stavanger , 2018-07-27)

#1773

Opplevd dette selv i 32 år

(Heimdal, 2018-07-27)

#1774

Og være en verdig trengende er et slit

(Lærdsl, 2018-07-27)

#1775

Håper på et mer menneske vennlig nav. Tilbake til et nav som kan ha faste kontakter som faktisk kan hjelpe mennesker i krise og sårbare livs situasjoner.

(Bergen, 2018-07-27)

#1777

Nav har en holdning til folk som er veldig usunn. Folk i en vanskelig situasjon gjøres små og hjelpesløse

(Fotlandsvåg, 2018-07-27)

#1779

Fordi det er altfor krevende å få hjelp i dette systemet, når vi allerede ligger nede. Vi må vere frisk og ressurssterke og stolte for ikke å bli sykere når vi trenger hjelp fra Nav. Det er ikke fordi personal gjør noe feil, men fordi systemet er for dårleg i forhold til den som trenger hjelp.

(Lindås, 2018-07-27)

#1780

Har opplevd hvordan Nav fungerer, både på det beste og på det verste. Heldigvis kom jeg meg ut av Nav før jeg drukna i det.

(Tønsberg, 2018-07-27)

#1782

Det trengs STORE ENDRINGER og MEDMENNESKELIGHET

(Spydeberg, 2018-07-27)

#1787

Har en datter og barnebarn som har hatt mye styr med Nav.Håper på endring

(Karmøy, 2018-07-27)

#1788

Fordi jeg syntes dette systemet tar altfor lite hensyn til den enkelte. One shoe do not fit all.. enkeltmenneske blir ikke sett.

(Fyllingsdalen, 2018-07-27)

#1795

Nav er blitt helt på tryne

(Tistedal, 2018-07-28)

#1797

Det er viktig sak for meg.

(Mo i Rana , 2018-07-28)