Vi som ikke ønsker et Nav som gjør syke mennesker enda sykere

Kommentarer

#2

Fordi de som sliter psykisk burde ikke ha mer press på seg enn nødvendig og deg hjelper veldig lite når nav skal holde på som de gjør med veldig mange, stopper stønader osv!... vi har mere nok med oss selv, og nav burde bli flinkere på også gi beskjed om ting ikke bare forvente at vi skal kunne deg systemet demmes ut og inn når det faktisk er demmes jobb og ikke vår! Alt for få beskjeder blir gitt i det nav systemet!

(Skien, 2018-07-18)

#6

Jeg er på aap å tvinger meg gjennom dager med smerter i hele kroppen,kurs å praksisjobb å må opp om mårran for deltagelse for ikke og miste aap...men det gjør vondt enda nav vet det.

(Kongsvik, 2018-07-19)

#12

Nav tvilsomme praksismetoder som sender oss med kroniske lidelser rett på fattigkassa. Vi er tydligvis brukt opp og sendes rett ut i fattigdom. Slik att vi forhåpentlig dør. Tar selvmord .så nav kan si de har gjort en god jobb å spart penger.å øke lønnen til sine sosionomer med høyere makt enn gud.samme folk som ikke godtar spesialist utalelser som ikke passer dem i bruk mot deg. De kan også helbrede med ett pennestrøk... Synd brukere ikke merker bedring.......

(Sandefjord, 2018-07-19)

#14

Jeg er i mot åssen Nav behandler folk som er syke meg selv inkludert. Blir så oppgitt :-(

(Grålum, 2018-07-19)

#16

Jeg er syk selv! Har blitt en kasteball i systemet, var sykemeldt i 12 mnd, behandling på Haukeland pga sykdommen, men ble sendt til sosialen som sosialklient i 2 år før jeg fikk innvilget AAP.. nav har også rotet med utbetalingene mine, har alltid hatt en fastlønn på 30.000,- men ble utbetalt alt ifra 8-12.000,-i sykepenger.. har nå en advokat som sitter å venter på dokumentasjoner fra nav grunnet dette, men de sender det ikke til advokaten min selv om han har purret .. jeg har ikke hatt en eneste dialog med en saksbehandler så lenge jeg har vært i nav .. jeg har helt klart blitt sykere av den «behandlingen» jeg har fått hos nav! Psykisk helsevern har også måtte komme inn i bilde pga nav ikke gjør jobben sin og har gjort meg sykere.. jeg har over 50 loggførte logger hos nav der jeg ber om å få hjelp og sendt inn MANGE klager, men til ingen nytte .. het helt tragisk system som burde fått en heftig bot! Og ikke minst erstatning til de som har måtte lide pga nav ... å bli syk i Norge er tydeligvis ikke bra, har hatt en jævlig periode frem til nå , takket være nav ... NAV står for = Norges avanserte spøk i mine øyne ..

(Bergen , 2018-07-19)

#26

Jeg er fortsatt ikke ferdig avklart, å det sist året før aap gikk ut fik jeg ikke hjelp selv etter at jeg tok kontakt med nav gjentatte ganger. Ble bare avvist. Man gir litt opp å helsa blir dårligere, sliter veldig med angst så det i seg selv er tøft nok å det er ikke like lett å se hva man burde gjort.

(Hamar, 2018-07-19)

#27

Jeg signerer fordi jeg har opplevd NAV på nært hold og har kjent på kroppen akkurat hvor lite velfungerende NAV systemet er slik det fungerer idag

(Oslo, 2018-07-19)

#29

Nav dessverre gjør folk syke, nekter å høre på andre leger enn sine egne som er kjøpt og betalt og som gjør hva som helst for å slippe å utbetale ung ufør enda det er innlysende at folk ofte har krav på det.

(Drammen, 2018-07-19)

#34

Har selv hatt en lang kamp mot NAV systemet med advokat og leger.

(Skien, 2018-07-19)

#37

NAV er blitt sååå upersonlig, lite hjelp å få. Det sykeliggjøres enda mer, med dagens upersonlige NAV.

(Figgjo, 2018-07-19)

#40

Sliter selv med sykdom og nav

(Skotselv , 2018-07-19)

#41

Jeg har gått på aap I 12 år og må nå over på sosialen. Blir psykisk utslitt av å ikke ha noe faste inntekter som aap er.

(Ringsaker , 2018-07-19)

#42

Fordi noe må gjøres med måten Nav behandler sine brukere på. Min datter har pr i dag ventet på time hos sin saksbehandler siden april uten å få time. Hun trenger å få avklart sin situasjon pga faren for å stå uten AAP fra nyttår men får jo ikke time hos saksbehandler.

(Svelvik, 2018-07-19)

#49

Jeg signerer fordi jeg selv har blitt urettferdig og uverdig behandlet i kontakt med NAV.
Når det går så langt at man velger å klare seg på egenhånd uten noen hjelpemidler eller støttefunksjon, så er det et klart og tydelig tegn på at systemet ikke fungerer som det skal.

(Bergen , 2018-07-19)

#52

Jeg vil ha mer rettferdighet mellom kjønn, farge og tilstand.

(Haugesund, 2018-07-19)

#55

Fordi jeg er enige i dette.
Har selv blitt urettferdigt behandla på Nav med AAP. Har advokat på saken å håper at Nav taper.

(Stavanger, 2018-07-19)

#64

Vært i Nav system i 7år, og jeg trodde aldri det skulle være så vanskelig å få rette hjelpen, med tiltak etter tiltak som ikke gagnet helsen min, eller ga meg noe hjelp, men bet tennene sammen og klarte til slutt å få hjelpen jeg trengte. Det var takket være meg selv, familien og legen min, ikke Nav! Stakkars mennesker som står alene i en helsesituasjon og må ha hjelp av Nav...

(Akershus, 2018-07-19)

#76

Joggu meg på tide å sette mer fokus på de svake i samfunnet.

(2849 kapp, 2018-07-19)

#77

Nav skal være ett organ som hjelper de som trenger det. Selvfølgelig skal det ikke gå ann å utnyttes av de som ikke egentlig trenger det, men det resulterer i at friske snyltere orker kampen, mens de syke ikke orker og kommer ingen vei.

(Vestfold, 2018-07-19)

#80

Det er på tide at syke mennesker blir tatt på alvor å blir behandlet med respekt i dette såkalte fine landet vårt.

(Fredrikstad, 2018-07-19)

#82

Jeg har selv vært utsatt for Nav, lysår unna gamle trygdeetaten der jeg selv har jobbet. Etter flere år fikk jeg en brukbar saksbehandler. Typisk nok søkte hun seg vekk fra systemet. Og siden har Nav gått fra galt til verre.

(Bergen, 2018-07-19)

#84

Utsatt for en utrulig hevngjerrighet fordi jeg tok igjen med bv, som senere leverte inn en rapport på meg til nav. Jeg sliter med å komme til hektene igjen. Har mest sannsynlig utløst traumatisk stresssyndrom pga alt dette som er skjedd

(Namsos, 2018-07-19)

#91

Jeg har vært gjennom systemet før jeg fikk utdanning/jobb. Ble automatisk møtt med en uinteressert saksbehandler som sa jeg kunne få et telt om jeg trengte støtte til leilighet.

(Halden , 2018-07-19)

#96

Ønsker mere rettferdig behandling

(2642 kvam, 2018-07-19)

#97

Fordi erfaring fra arbeidsulykke i 1987 etter definisjonen og eksemplet i loven om yrkesskade, eksplosjon, har først måttet kjempe i 20år for godkjenning. Så siste 17år om uføretrygd som ikke er avklart enda, to runder på sosialhjelp. Siste med redusert på grunn av Aktivitetsplikten til tross for at jeg er snart 50år. En enorm utfordring å holde orden på økonomien. Håper det blir mange underskrifter! :) Mvh Rune Engelien

(Reinsvoll, 2018-07-19)

#98

Undertegnede har jobbet med trygdesaker på heltid i 22 år (først 8 års ansettelse i Trygderetten og deretter 14 år som advokat i eget firma hvor jeg jobber kun med NAV-saker), og jeg støtter denne underskriftskampanjen – fullt og helt. Jeg er enig i det som fremgår av kampanjens tekst, og håper at kampanjen kan føre til en endring til det bedre. Mvh advokat Inga S. Kjernlie

(LIllestrøm, 2018-07-19)

#102

Man er kasteball i nav systemet. Har ikke krefter til å kjempe mot dem, fa man er syk og svak fra før.

(Bergen, 2018-07-19)

#107

Har mistet min aap,og fått dumme begrunnelser på andre ting æ har søkt.på

(Kjøllefjord, 2018-07-19)

#109

Dette er et viktig tema som berører mange. Min nye saksbehandler har møtt meg nøyaktig slik det bør gjøres! Men min gamle hadde null forståelse og empatien var på minus siden. Det er IKKE greit å møte mennesker slik. Det er ikke godkjent i helsetjenesten og bør ikke være godkjent i NAV/sosial tjenesten.

(Skien, 2018-07-19)

#129

Vi må stå sammen

(Oslo, 2018-07-19)

#132

Veldig mye i NAV-systemet fungerer ikke etter hensikten, og det tar altfor lang tid å få svar/hjelp!

(Kristiansand, 2018-07-19)

#135

Vært i nav i 5 år ...

(Fredrikstad , 2018-07-19)

#141

Jeg har opplevd et system som uten tvil har gjort meg betraktelig sykere, og det over lang tid. Jeg snakker med leger og andre behandlere som uttrykker at de ser pasientene sine bli sykere under NAV. Systemet fungerer ikke, det er blottet for empati, straffer de svakeste, og det må endres.

(SKI, 2018-07-19)

#143

Jeg er dritt lei av Nav,ørker ikke mer.Nav gjøre meg sykere og sykere

(Fredrikstad, 2018-07-19)

#145

Arrogant etat som ein må verr frisk for å kjempa mot...

(Haugesund, 2018-07-19)

#146

Jeg har opplevd at de tiltak som NAV foreslo, ved en søknad om AAP, som aktivitet er alt for krevende for meg. Jeg trakk søknaden for jeg ønsket å bli bedre, ikke dårligere, som disse tiltakene ville føre til. Velger i dag å bli forsørget av min mann. Jeg innser at jeg er for syk til å motta AAP.

(Austad, 2018-07-19)

#147

Helt enig med alt som står ovenfor!!!

(Bergen, 2018-07-19)

#148

Trodde Nav skulle hjelpe folk. Nå fører det bare til at vi blir sykere av systemet

(Ottestad, 2018-07-19)

#149

Jeg er der selv på dette tidspunkt, og er bare blitt enda sykere

(Porsgrunn, 2018-07-19)

#154

Jeg er så enig i alt det dette oppropet sier!
Har opplevd mye av dette selv

(Svelvik, 2018-07-19)

#156

Er på Aap på tredje året. Har sykdom som er vanskelig å finne ut av. Noe galt med immunforsvar som gir utmattelse og smerter i tillegg til ekstremt mye migrene.

(Hurdal , 2018-07-19)

#157

Syns bra om asp.og har kommet meg på bena gjennom tiltak. Trenger kanskje mer enn 4 år på denne prosessen. Friskkurs og arbeidstrening har vært en fantastisk prosess for meg. Bør være mulighet for mer enn 4 år

(Gar dermovegen 57B, 2018-07-19)

#164

Jeg er selv på aap og skal søke uføretrygd. Livredd for å få avslag og bli uten penger. Blir ikke noe friskere av denne redselen

(Hommelvik , 2018-07-19)

#165

Er selv inn i systemet

(Birtavarre, 2018-07-19)

#167

Jeg selv opplever systemet vanskelig, hindrene, og dømmende.

(Nennestad , 2018-07-19)

#169

Jeg opplever at NAV bryter loven i forbindelse med aap. De følger ikke sitt eget regelverk, og det virker som at om man får hjelpen man trenger/ har rett på, kommer helt an på hvilken saksbehandler man har. Jeg opplever at saksbehandler konsekvent nekter å snakke med meg, og at dersom man har klage på et vedtak inne, så opphører all hyggelig tone og/eller kommunikasjon. Jeg opplever å bli presset ut i en situasjon hvor liv og helse står på spill, da NAV ikke ser alvoret i at en person med type1 diabetes står uten penger til mat og livsviktige medisiner. I tillegg lyver NAV for å dekke over egne feil. Som for eksempel å si at saksgangen har lang behandlingstid når saksbehandler har tatt ferie og glemt å sende inn sakspapirer. Jeg opplever at NAV formidler noe muntlig for at du skal akseptere en avtale, men går tilbake på dette når de har fått signaturen din. For eksempel i mitt tilfelle, hvor saksbehandler sa at de som hovedregel bare dekket inntil 3 år av utdanning som arbeidsrettet tiltak, men at man kunne søke om å få dekket mer. Jeg signerte derfor en avtale om 3 år på grunnskolelærer, og dekke siste året via lånekassen. Dette gjorde jeg fordi jeg forstod på saksbehandler at det bare var en slags formalitet. Det sier seg selv at en diabetiker uten mulighet til å jobbe ved siden av studiet pga sykdom, ikke vil overleve på det lille som gis av støtte fra lånekassen. Når tredje året nærmet seg slutten kontaktet jeg min saksbehandler som sa at jeg på ingen måte kunne søke om å få det siste og fjerde året dekket. Det endte med at jeg ble tvunget til å gjennomføre 4de året under svært dårlige forhold, hvor min helsetilstand ble betydelig forverret grunnet at jeg pga dårlig råd ikke kunne spise som jeg bør med diabetes type1, og måtte halvere legens doseringer av mine medisiner, for å drøye medisinene. Sånn skal det ikke være! Og dette til tross for at regelverket sier at man kan få godkjent aap utover 4 år ved f.eks tiltak som utdanning. I tillegg til dette, så registrerte NAV meg slik at jeg ikke var i tiltak siste året av utdanningen, noe som førte til at jeg ble regnet som vanlig student, og dermed ikke fikk hjelp på sosialen heller. Så da stod jeg uten noen evne til å påvirke økonomien min på noen som helst måte. Hvilket menneske i Norge med diabetes klarer seg på rett i underkant av 8000kr i mnd? Dette skal dekke både husleie, mat, medisiner, strøm og andre basale behov. For det er dette man får fra lånekassen, og det er dette NAV har ment var forsvarlig for en med komplisert type1 diabetes. Dere må endre dette systemet. For syke mennesker ønsker ikke å være syke, de ønsker ihvertfall ikke å bli sykere, og aller helst ønsker de å bli frisk, slik at de kan bidra til samfunnet!

(Bergen, 2018-07-19)

#171

Nav er vanvittigt komplisert, difuse og uforståelige regler mm. Hovudmålet deire er å redusera antall arbeisledige, på AAP og uføre om det så øydelegg livet til personane det vedkjem.

(Stord, 2018-07-19)

#174

Jeg signerer fordi dette er samfunnet og politikken nødt til å innse før enda flere blir sykere enn de først var som følge av nav systemets tragedier. Vi har i dag ett nav som er så skremmende at de er en trussel mot syke mennesker sin helse og nav med sitt byråkrati representerer en betydelig tilleggs belastning i stede for å være det sikkerhetsnettet de skal være.

(Valevåg, 2018-07-19)

#181

Jeg er helt enig!

(Verdal, 2018-07-19)

#182

Ønsker at det skal bli tatt tak i behandlingstiden på klager. Har selv mottatt avslag på AAP og klagesaken har snart vart i to år og er enda ikke ferdig behandlet hos Trygderettene. Riktignok søkt AAP på nytt og fått det innvilget, men det tok 14 tøffe måneder uten inntekt og komme dit, i mellomtiden ble sykdomsbildet forverret og jeg hadde ikke økonomisk mulighet til å motta behandling.

(Åros, 2018-07-19)

#188

Jeg ikke får hjelp veien videre..

(Verdal, 2018-07-19)

#191

Jeg er enig, nav gjør syke folk sykere

(Avaldsnes , 2018-07-19)

#193

Jeg signerer fordi jeg ønsker et NAV som hjelper de syke, ikke et NAV som gjør de syke enda sykere

(Bergen, 2018-07-19)

#195

Jeg har veldig dårlig erfaring med NAV og dårlig oppførsel fra enkelte ansatte. Noen gir full forståelse for problematikken og sier at dette er en sak som er innlysende at vedkommende vil få stønad til - for så å få avslag, på avslag!
Saksbehandleren gir ingen beskjed om hva som skal til for å få AAP, hvilken behandling/oppfølging som kvalifiserer for å få AAP, vedkommende ønsker å komme seg ut i jobb igjen. Men - trenger behandling for å bli frisk!
NAV - har ikke bidratt med 1,- krone på 7 måneder!
NAV tar knekken på folk!
Det er en skam!

(Kristiansand, 2018-07-19)

#198

Jeg sitter i en situasjon selv nå som me syk. Hvor jeg ikke blir møtt med forståelse eller tatt seriøst. Hvor de ikke hører på hva jeg sier også når jeg gjør alt de sier jeg skal gjøre men fortsatt truer med å stoppe aap.

(Fredrikstad, 2018-07-19)