Funksjonshemmedes rettigheter er også menneskerettigheter!

Mener du også at alle mennesker skal ha de samme rettighetene til å leve livet fullt ut? Du skulle kanskje tro at det er slik i Norge?

Norge skrev under FNs konvensjon om funksjonshemmede (CRPD) i 2013. Det betyr at Norge er forpliktet til å følge den. Allikevel stemte Stortinget tidligere i år ned et forslag om å ta konvensjonen inn i norsk lovverk . Samme uke fikk Norge kraftig kritikk fra FNs komite for manglende oppfølging av diskrimineringen mot funksjonshemmede.

Norge får kritikk for å snakke om funksjonshemmede som pasienter og passive mottakere. Vi får kritikk for de store forskjellene i hvordan kommunene tildeler brukerstyrt personlig assistanse.

Regjeringen har lansert en likeverdsreform, men vi har ikke lik verdi før vi får like rettigheter. Likestillingsminister Trine Skei Grande (V) snakker hele tiden om å føre en "hardcore" rettighetspolitikk. Vi venter fortsatt.

Norge har tatt kvinnekonvensjonen, barnekonvensjon, og konvensjonen mot rasediskriminering inn i vårt lovverk. Hvorfor skal våre rettigheter være annerledes?

Vi er lei av å være veldedighetsprosjekter som blir klappet på hodet, vi vil ha våre menneskerettigheter innfridd. Et sted å begynne er å få våre rettigheter inn i norsk lov. Vi i NHFU mener at konvensjon om rettighetene til funksjonshemmede også må bli en del av norsk lov.

Signerer dette oppropet og vis at vi er mange som krever handling fra våre politikere.

nhfu-logo1(1)1.gif

Norges Handikapforbunds Ungdom (NHFU)    Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Ved å signere godkjenner jeg at Norges Handikapforbunds Ungdom (NHFU) kan overlevere signaturen min til dem som har innflytelse på denne saken.