Forby småviltjakt i nasjonalparker

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Nye kronikker om unødvendig og skadelig jakt

2024-01-23 11:22:12

Den siste kronikken er bak en betalingsmur, men her er teksten:
Villreinen bør totalfredes
Av Gunnar Hasle, lege og zoolog
Villreinen er ansvarsart for Norge og er truet av sykdommer og menneskelig aktivitet. Jakt på villrein gjør at de blir unødig redde for mennesker. Dette vil gjøre at utbygning får mye større konsekvenser for villrein enn om man ikke hadde jaktet på dem.
Nesten hele den siste resten av den nordeuropeiske villreinstammen er i Sør-Norge. Villreinen unngår mennesker og all menneskelig aktivitet, som veier og bebyggelse. Den holder minst fem km avstand til alt menneskeskapt, og langt unna steder der mennesker ferdes.
Villreinen er regnet som nær truet på den norske rødlisten, og er først og fremst truet av tap og oppsplitting av leveområder. Rein kan rammes av en rekke sykdommer, som fotråte, smittsom øyebetennelse, hjernemark og skrantesyke. Da det første tilfellet av skrantesyke ble påvist på Nordfjella, ble det besluttet å utrydde reinen i dette området for å hindre at skrantesyken skulle spre seg videre. Man lyktes ikke i å utrydde skrantesyken på denne måten, og rein med skrantesyke er nå også funnet på Hardangervidda. Vi vet ikke om det er mulig å utrydde skrantesyken i Norge, men alternativene nå synes å være enten å utrydde all rein på Hardangervidda, la den være uten rein til man er sikker på at all smitte er borte, og innføre nye rein der, eller å leve med at skrantesyken finnes. Det fortoner seg ikke attraktivt å utrydde den genetisk særpregede reinbestanden på Hardangervidda. Man er uansett ikke sikre på at et slikt tiltak ville utrydde skrantesyken. Det man nå satser på, er å redusere bestandene, og spesielt skyte flest mulig av de voksne reinoksene, men
det kan føre til en generell svekkelse av bestanden.
Villreinen er med god grunn svært redd for mennesker. I steinalderen brukte man fangstgroper og spyd. Vi ble ikke virkelig farlige for reinen før noen begynte å jakte med gevær på 1800-tallet, en jakt som i løpet av 1900-tallet er blitt en folkesport. Rein er ikke nødvendigvis av natur spesielt redde for mennesker: Tamreinen i Finnmark blir ikke på samme måte forstyrret av menneskers nærvær som villreinen i Sør-Norge. Det er en betydelig arvelig komponent i hvor redd reinen er for mennesker, da viltlevende rein som delvis stammer fra tamrein har kortere fluktavstand fra mennesker enn rene villreinstammer. Avskytingen av villrein reguleres av jaktkvoter og truer ikke i seg selv størrelsen på reinpopulasjonen, men jakten gjør at reinens frykt for mennesker opprettholdes.
Villreinens ekstreme frykt for mennesker gjør at den ikke kan bruke store deler av sine potensielle beiteområder, og den kan ikke migrere fritt der veier og hyttefelter har kommet opp. Et fornuftig tiltak vil være å stanse hyttebygging i fjellområder. På Dovrefjell har man foreslått å gå enda lengre: Det er blant annet foreslått å stenge turisthyttene Reinheim og Snøheim, stenge turstier, og å legge E6 og jernbanen i tunell mellom villreinområder. Dette er tiltak som er svært inngripende for allmenhetens bruk av områdene og det koster minst 300 millioner kr å lage å lage én kilometer tunell. Verdien av reinkjøttet er optimistisk regnet 30 millioner kr per år, så kostnadene ved å lage tuneller kan ikke forsvares med matutbyttet av reinjakten. Det vil dessuten bli en trist tur for reisende over fjellet om ferden går gjennom en tunell.
Et langt mer rasjonelt tiltak ville være å totalfrede villreinen, og slippe til rovdyrene. Vi vet av erfaringer fra andre land at når man slutter å jakte vil de jaktbare dyrene slutte å være redde for mennesker. Det betyr at hytter, veier og menneskelig ferdsel, inkludert biltrafikk, på sikt ikke vil forstyrre villreinen så mye, og at mye større områder dermed blir tilgjengelige for reinen.
Man har sett at der ulv får «forvalte» elgpopulasjonen vil de fortrinnsvis ta ut syke individer. Foreløpige data fra USA tyder også på at ulver effektivt eliminerer hjortedyr med begynnende symptomer på skrantesyke. Under press fra rovdyrene vil de sterkeste reinoksene overleve og reprodusere, noe som vil være bra for hele populasjonens helse.
Rovdyr gir negative konsekvenser for sauebeitenæringen, men Norge har råd til å subsidiere gjeting av sau i områder med rovdyr og villrein.
De som vil tape på et jaktforbud på kort sikt er jegerne, som ikke får oppleve det de synes er årets høydepunkt, og de som leier ut hytter og eventuelle jaktrettigheter. Men på lengre sikt vil villreinjakten uansett opphøre om villreinen forsvinner.
De som vil vinne på å avslutte villreinjakten, er villreinen og alle som vil kunne glede seg over å se disse vakre dyrene i sitt rette element, slik man kan se ville dyr i nasjonalparker i andre land. Norsk natur er allerede en turistmagnet, og vil bli det enda mer om vi kan vise frem en natur der man kan se ville dyr, og ikke bare fjell og vegetasjon. Prognosen for norsk reiseliv tyder på en årlig omsetning på ca. 250 milliarder kroner. Det vil være god økonomi i å prioritere naturvern i Norge.

Gunnar Hasle, lege med doktorgrad i zoologi

Opprop: Forby småviltjakt i nasjonalparker

2023-12-23 14:09:28

Oppropet oppnådde bare 918 underskrifter, men det er ingen grunn til å tro at resten av den norske befolkningen synes det er greit at det drives småviltjakt i nasjonalparkene. Min erfaring er at de fleste blir overrasket over at slik jakt foregår.

Jeg har skrevet flere kronikker der jeg går imot Norges jeger- og fiskerforbund. Tre kronikker i Nationen 2012 : https://www.gunnarhasle.no/NJFF-debatt.asp, en om å begrense rypejakten, en mot bruk av blyhagl, og en mot å tillate jakt med pil og bue i Norge. I 2023 har jeg kommet med to kronikker: En om å forby småviltjakt i nasjonalparker https://www.nrk.no/ytring/stopp-unodvendig-jakt-1.16588575 og en om skadeskyting av småvilt https://www.dagsavisen.no/debatt/2023/11/13/den-unodvendige-jakta/ . Jeg holder på med en kronikk om villrein, som ennå ikke er publisert.

Jeg mener at det er viktig at flere tar til orde mot jegernes mektige organisasjon, som mottar millioner i statsstøtte, og understøtter en aktivitet som skader naturen og reduserer naturopplevelsen for det store flertallet av Norges befolkning.

Det er ikke greit at folk som finner glede i å drepe et ekorn skal være den viktigste stemmen i norsk naturforvaltning. Det er ikke greit at ingen politiske partier eller naturvernorganisasjoner i Norge tør å ta opp kampen mot unødvendig jakt.

Gunnar Hasle, lege med doktorgrad i zoologi

Del denne underskriftskampanjen

Hjelp dette oppropet å innhente flere signaturer.

Hvordan markedsføre et opprop?

• Del oppropet på Facebook-veggen din og i grupper som har med emnet i oppropet ditt å gjøre.
  • Kontakt vennene dine
    1. Skriv en melding der du forteller om hvorfor du har signert dette oppropet. Det er mer sannsynlig at folk signerer hvis de forstår hvor viktig temaet er.
    2. Kopier og lim inn nettadressen til oppropet i meldingen din.
    3. Send beskjeden ved hjelp av e-post, SMS, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram og LinkedIn.