Forby småviltjakt i nasjonalparker

Småviltjakt er en hobby for 1,5% av Norges befolkning. Jakt på elg og hjort gir matutbytte og er nødvendig for at det ikke skal bli for store bestander, mens småviltjakten bare er til skade for naturen og fratar det store flertallet av oss gode naturopplevelser. Det er ingen krav til skyteferdigheter, og skadeskyting skjer ofte.

Jakten gjør at dyrene blir redde for mennesker, så man nesten ikke ser hønsefugler og harer når man går ute i naturen. Vi stresser dem, og de må bruke energi på å flykte.

Småviltjakten er helt unødvendig for naturforvaltningen, og det er ikke noe overskudd å høste av. De ca. 150 000 hønsefuglene som skytes hvert år kunne vært mat til rødlistede arter som hønsehauk, jaktfalk og kongeørn. På grunn av småviltjakten er den vakre naturen i norske nasjonalparker som en tom kulisse. Vi er vant til at det er slik, men det kunne vært annerledes. I nasjonalparker i andre land, der jakt ikke er tillatt, ser man mye mer dyreliv.

Les mer i denne artikkelen eller kortversjonen i NRK ytring.

Vi ønsker et forbud mot all unødvendig jakt i nasjonalparker.

Del gjerne dette oppropet med alle venner på sosiale medier, og gjennom epost. Bruk de adresselistene dere har.

Gunnar Hasle, lege med doktorgrad i zoologi    Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Ved å signere gir jeg Gunnar Hasle, lege med doktorgrad i zoologi fullmakt til å overlevere informasjonen som jeg gir på dette skjemaet til de som har mulighet til å gjøre noe med denne saken.