VI VIL HA LIVENE VÅRE TILBAKE - JA TIL STAMCELLETRANSPLANTASJON I NORGE

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

VI VIL HA LIVENE VÅRE TILBAKE - JA TIL STAMCELLETRANSPLANTASJON I NORGE!

2021-04-08 18:40:26

VI VIL HA LIVENE VÅRE TILBAKE - JA TIL STAMCELLETRANSPLANTASJON I NORGE!

MS er en alvorlig nevrologisk sykdom som hemmer nervesystemet og påvirker hjernens evne til å sende og behandle beskjeder. Altså en kronisk sykdom som angriper sentralnervesystemet (hjerne og ryggmarg). I Norge har ca. 12 000 denne sykdommen, og hvert år får 500 mennesker MS i Norge. Barn kan også få det. Symptomer kan være lammelse, synstap, fatigue (tretthet), kraftløshet, nedsatt gange, depresjon, etc. Dette varierer fra person til person. Ved attakk blir nervecellene ødelagt. Hva gjør man når man ikke har flere friske områder i hjernen? Svaret sier seg selv. Det HASTER! I tillegg til symptomene MS pasienter må leve med tærer usikkerhet rundt egen fremtid på mennesker med denne sykdommen.

Det finnes et utvalg i Norge (Beslutningsforum) som skal bestemme hvilke medisiner som skal brukes på MS pasienter. Dette er et utvalg av mennesker som ikke har helsefaglig bakgrunn. Et eksempel på konsekvensen av dette er at de har godkjent blant annet en utdatert kreftmedisin som MS medisin. Ellers er det mange bremsemedisiner som har alvorlige bivirkninger.

Medisin med positiv effekt blir ikke valgt ut pga. de er for dyre. Dette resulterer i at mange MS pasienter ikke får den beste medisinen. Man trenger tilgang til alle medikamenter på markedet for full effektiv behandling.

I Sverige blir stamcelletransplantasjon gjort ved sykehus med gode resultater. Dette er en engangsbehandling som kan erstatte jevnlig bruk av dyre bremsemedisiner. Ellers viser forskningen der at annen medisinering har lite effekt. Norge er et rikt land, så hvorfor får ikke vi også standard behandling med Stamcelletransplantasjon?

Stamcelletransplantasjon: Blodstamceller hentes ut av pasienten. Immunsystemet blir deretter slått ut av cellegift, før stamceller blir ført tilbake igjen i blodet og bygger opp et nytt immunsystem. Studier viser til svært gode resultater av denne behandlingen.

Det blir gjennomført en studie som heter Ram-MS studie i Bergen (Haukeland sykehus). Kun et utvalg MS pasienter får delta i studien. Kriteriene er begrenset av hvilken medisin du går på fra før, og hvor utsatt du er for nye attakk. Her får halvparten stamcelletransplantasjon. Den andre halvparten kan få stamcelletransplantasjon hvis de får betydelig ny aktivitet i sykdommen.

Vi ønsker at kriteriene blir endret slik at ALLE kan få dette tilbudet, uten å måtte utsettes for nye attakk. Heller er det ikke riktig at pasienter må bruke egne penger for å reise til utlandet, for eksempel Russland, for å ta stamcelletransplantasjon, når man har dette i vårt eget land. Dette føles urimelig!

DET HASTER!

Kostnadseffekten er jo at vi får flere i arbeid (halvparten av mennesker med MS faller utenfor arbeidslivet), i tillegg som vi sparer samfunnet for utlegg til dyre, gjentatte behandlinger.

REGNESTYKKET ER ENKELT:
Stamcelletransplantasjon: 500 000 kr per person (engangsbehandling)
Bremsemedisin i 5 år: 228 000 x 5 = 1,140 000 per person pluss hjemmesykepleie/hjemmehjelp, økt frekventering av bruk av 1. og 2. linjetjeneste innen helse (fysioterapi, rehabilitering, sykehus, hjelpemiddel pluss pluss...)

VI ER LEI AV Å VENTE!

Vi ønsker stamcelletransplantasjon i Norge som standard behandling for alle.
Vi ønsker at alle med MS kan få et fullverdig liv med tilbud om stamcelletransplantasjon, og ikke minst EFFEKTIV MEDISIN for de som ikke kan ta stamcellebehandling. Det sparer samfunnet ved at disse menneskene lettere kan jobbe og få et fullverdig liv i stedet for et liv med uføretrygd. Det er vel det som lønner seg best for alle parter.

Norge har råd til dette! - spørsmålet er hvorfor må vi leve i usikkerhet når det finnes en skikkelig behandling? Må man vente til at en politiker selv får MS? Det er forkastelig!

VI VIL HA LIVENE VÅRE TILBAKE OG IKKE VENTE PÅ AT NERVECELLENE DØR!

Kilder: MS forbundet/MS-bladet nr.1 2021.

Ved å signere godkjenner jeg at Hilde M Riise kan overlevere signaturen min til dem som har innflytelse på denne saken.

AfghanistanAland IslandsAlbaniaAlgeriaAmerican SamoaAndorraAngolaAnguillaAntarcticaAntigua and BarbudaArgentinaArmeniaArubaAustraliaAustriaAzerbaijanBahamasBahrainBangladeshBarbadosBelarusBelgiumBelizeBeninBermudaBhutanBoliviaBosnia and HerzegoviBotswanaBouvet IslandBrazilBritish Antarctic TeBritish Indian OceanBritish Virgin IslanBruneiBulgariaBurkina FasoBurundiCambodiaCameroonCanadaCanton and EnderburyCape VerdeCayman IslandsCentral African RepuChadChileChinaChristmas IslandCocos (Keeling) IslaColombiaComorosCongo (Brazzaville)Congo (Kinshasa)Cook IslandsCosta RicaCroatiaCubaCyprusCzech RepublicDenmarkDjiboutiDominicaDominican RepublicDronning Maud LandEast TimorEcuadorEgyptEl SalvadorEquatorial GuineaEritreaEstoniaEthiopiaFalkland IslandsFaroe IslandsFijiFinlandFranceFrench GuianaFrench PolynesiaFrench Southern TerrFrench Southern and GabonGambiaGeorgiaGermanyGhanaGibraltarGreeceGreenlandGrenadaGuadeloupeGuamGuatemalaGuineaGuinea-BissauGuyanaHaitiHeard Island and McDHondurasHong Kong S.A.R., ChHungaryIcelandIndiaIndonesiaIranIraqIrelandIsraelItalyIvory CoastJamaicaJapanJohnston IslandJordanKazakhstanKenyaKiribatiKuwaitKyrgyzstanLaosLatviaLebanonLesothoLiberiaLibyaLiechtensteinLithuaniaLuxembourgMacao S.A.R., ChinaMacedoniaMadagascarMalawiMalaysiaMaldivesMaliMaltaMarshall IslandsMartiniqueMauritaniaMauritiusMayotteMetropolitan FranceMexicoMicronesiaMidway IslandsMoldovaMonacoMongoliaMontenegroMontserratMoroccoMozambiqueMyanmarNamibiaNauruNepalNetherlandsNetherlands AntillesNeutral ZoneNew CaledoniaNew ZealandNicaraguaNigerNigeriaNiueNorfolk IslandNorth KoreaNorth VietnamNorthern Mariana IslNorwayOmanOutlying OceaniaPacific Islands TrusPakistanPalauPalestinian TerritorPanamaPanama Canal ZonePapua New GuineaParaguayPeople's Democratic PeruPhilippinesPitcairnPolandPortugalPuerto RicoQatarReunionRomaniaRussiaRwandaSaint HelenaSaint Kitts and NeviSaint LuciaSaint Pierre and MiqSaint Vincent and thSamoaSan MarinoSao Tome and PrincipSaudi ArabiaSenegalSerbiaSerbia And MontenegrSeychellesSierra LeoneSingaporeSlovakiaSloveniaSolomon IslandsSomaliaSouth AfricaSouth Georgia and thSouth KoreaSpainSri LankaSudanSurinameSvalbard and Jan MaySwazilandSwedenSwitzerlandSyriaTaiwanTajikistanTanzaniaThailandTogoTokelauTongaTrinidad and TobagoTunisiaTurkeyTurkmenistanTurks and Caicos IslTuvaluU.S. Miscellaneous PU.S. Virgin IslandsUgandaUkraineUnion of Soviet SociUnited Arab EmiratesUnited KingdomUnited StatesUnited States Minor UruguayUzbekistanVanuatuVaticanVenezuelaVietnamWake IslandWallis and FutunaWestern SaharaYemenZambiaZimbabwe
Vis signaturen min offentlig
 Ja  Nei
Send meg e-post når det er oppdateringer på denne underskriftskampanjen.
 Ja  Nei
Jeg er minst 16 år gammel og godtar personvernerklæringen.
 Ja  Nei

Du vil motta en e-post med en link for å bekrefte din signatur. For å sikre at du mottar e-postene våre, vennligst legg til info@opprop.net i adresseboken din eller i listen over trygge avsendere.

Merk at du ikke kan bekrefte signaturen din ved å svare på denne meldingen.

Hilde M Riise

Del denne underskriftskampanjen

Hjelp dette oppropet å innhente flere signaturer.

Hvordan markedsføre et opprop?

• Del oppropet på Facebook-veggen din og i grupper som har med emnet i oppropet ditt å gjøre.
  • Kontakt vennene dine
    1. Skriv en melding der du forteller om hvorfor du har signert dette oppropet. Det er mer sannsynlig at folk signerer hvis de forstår hvor viktig temaet er.
    2. Kopier og lim inn nettadressen til oppropet i meldingen din.
    3. Send beskjeden ved hjelp av e-post, SMS, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram og LinkedIn.