Underskriftskampanje for å ivareta kvinnehelse og nyfødte på nye Drammen sykehus

Kommentarer

#1208

Vi skal ikke spare på barnehelse

(Drammen, 2018-06-10)

#1209

Dette er en svært viktig sak!

(Drammen, 2018-06-10)

#1212

Nyfødte og mødre har stor helseeffekt av å være nær hverandre.

(Drammen, 2018-06-11)

#1227

Jeg signerer fordi jeg som førstegangs nybakt mor ved Drammen sykehus følte meg tvunget til å be om hjelp til å ivareta datteren min som gråt - da jeg midt på natten ble plassert på 4-mannsrom på barsel, og mannen min måtte dra hjem. Jeg følte da at jeg ikke visste opp ned på meg selv, og at jeg måtte ta hensyn til de andre mødrene og babyene rundt meg. Denne opplevelsen har plaget meg siden. Ved fødsel nr to og tre ville jeg taklet dette på en helt annen måte og med en helt annen erfaring. Det er utrolig viktig med nok sengeplasser på barsel, spesielt for førstegangsfødende.

Men mest av alt signerer jeg fordi jeg har tre døtre, og dette kan angå dem i aller høyeste grad i fremtiden.

(Drammen , 2018-06-11)

#1233

Dette er viktig!

(Sandefjord, 2018-06-11)

#1234

Dette signerer jeg for, da dette er noe jeg brenner for.

Mor og barn må få være sammen fra første stund, grunnleggende feil og unaturlig å skille barn og mor. Det finnes så mye forskning på området som tilsier hvor grunnleggende viktig den første tiden sammen er, for barnets tilknytning til mor og trygghet for videre utvikling.
Det er også opprivende for en nybakt mor å ikke være med babyen sin, fullstendig unaturlig, morsinstinktet signaliserer at mor og barn skal være sammen. Denne tiden får mor og barn aldri tilbake. Man har ingen garantier for at et opphold på nyfødt intensiv går bra, jeg vil si det er uetisk å ta fra mor og barn den tiden de kunne hatt sammen.
Nærhet til mor kan også være avgjørende i den kampen babyen kjemper for livet.

Det må legges til rette for å skape trygge rammer for nybakt mor, forebygge stresshormoner som kan påvirke igangsetting av melkeproduksjon og grunnlaget for å få til amming som er viktig for helsa til både mor og barn. Om mor ikke forholder seg rolig og føler seg utrygg , vil det kunne ha direkte påvirkning på barnet. En nybakt mor med et sunt naturlig morsinstinkt vil ikke føle ro ved separasjon fra sin nyfødte, dette er min påstand. Jeg har opplevd det selv med min førstefødte, ikke til nyfødt intensiv, men jeg fikk ikke ha mitt nyfødte barn hos meg ved lysbehandling, og selv det føltes så feil. Jeg hadde et tøft døgn, jeg ville ikke annet enn å være sammen med babyen min, ville ikke forlate henne.

En nybakt mor trenger veiledning og rådgivning av kompetente fagfolk, det må legges til rette for at jordmødre og barnepleiere har gode forutsetninger for å kunne gi best mulig oppfølging , utnyttelse av ressurser og tilrettelagte arbeidsforhold for den viktige jobben de gjør. Det vil ikke bli tilfellet ved oppdeling av nyfødt intensiv, føden og barsel, fordelt i forskjellige etasjer.

Samtidig vil jeg si noe om behovet for familierom. Ved opphold på Drammen sykehus ved min førstefødte som kom til verden midt på natten, ble far sendt hjem under et par timer etter at vi hadde opplevd det mest utrolige i verden, å bli foreldre, det for første gang. Jeg ble stuet inn på et dobbeltrom med ei annen nybakt mor og ble fortalt at nå skulle jeg sove. 'Ring på her om det er noe'. Jeg hadde sterke smerter i underlivet , etter diverse fin-søm, jeg klarte verken gå eller sitte. Det var en tøff natt.
Med vår andrefødte var det en helt annen opplevelse, vi følte oss mer ivaretatt , fikk dobbeltrom umiddelbart, far fikk dermed også være sammen med oss, dette er viktig.
Det hadde nok vært desto viktigere for vår alles trygghet ved første fødsel, da alt var nytt og utrygt. Alle nybakte foreldre bør få mulighet for familierom for å kunne være sammen i en særs spesiell stund. Det sier seg selv at å redusere antall barselsenger vil gi mindre muligheter for å legge til rette for en god barseltid og mindre muligheter for familierom, dette vil være et svært uheldig økonomisk kutt.

Vi kan ikke se på at dette gjøres mot kvinnehelse og det nyfødte liv. Vi lever i 2018 og sykehuset planlegges mot 2025.
Vi må her lære av tidligere erfaring og forskning og ikke gå baklengs inn i fremtiden.

Ønsker det beste for nybakte foreldre og nyfødte barn i fremtiden, det må det nå legges til rette for nå en gang for alle, nå har vi muligheten.

Mvh Christine T. Tandberg

(Drammen, 2018-06-11)

#1242

Jeg har født to barn, er himmelropende enig!

(Drammen, 2018-06-11)

#1243

Rett og slett fordi det er sunn fornuft.

(Steinberg, 2018-06-11)

#1245

Har opplevd det samme. Med nyfødt barn født 5 uker for tidlig, vekt på 2 kg, gulsott og cpap første døgn, er det grusomt å ligge på barsel når barnet ligger på nyfødt intensiv 7 etasjer over deg. Ble behandlet som et plassproblem og en pakke, som ikke hørte hjemme verken her eller der. Ikke lett å komme seg etter haste-keisersnitt under slike omstendigheter. Trist at det er samme forhold som skal råde 20 år etterpå.

(Hokksund, 2018-06-11)

#1246

Jeg er enig!

(Drammen, 2018-06-11)

#1248

Dette er viktig!

(Drammen, 2018-06-11)

#1253

Viktig sak å engasjere seg i! Flott jobbet Marthe :-)

(Drammen, 2018-06-11)

#1256

Fordi jeg er opptatt av kvinner og nyfødtes helse og omsorg i en ny og usikker hverdag for mange.

(Sandefjord, 2018-06-11)

#1264

jeg ønsker å støtte yngre kvinners ønske om en fullverdig føde-/barsel-avdeling ved det nye sykehuset l Drammen

(Drammen, 2018-06-12)

#1265

Viktig for mor og barn å være sammen i barseltiden.

(3055, 2018-06-12)

#1266

Viktig med en god start på livet❣️

(Drammen, 2018-06-12)

#1271

Det er viktig både for jobbsituasjonen til de ansatte på avdelingene og at mødre blir ivaretatt.

(Røyken, 2018-06-12)

#1285

Jeg signerer fordi jeg selv har erfart å få min nyfødte sønn på nyfødtintensiven, mens jeg selv lå på barsel i to forskjellige etasjer. Jeg var utmattet etter fødselen som hadde vært hard og uten smertelindring. Jeg ble lagt på rom med en lykkelig og nybakt mor som lå med sin nyfødte sønn til sitt bryst, mens jeg lå ved siden av og gråt og lengtet etter barnet mitt. Jeg fikk beskjed om å amme barnet mitt 3. hver time. Jeg hadde vansker for å gå, men måtte passe klokka selv og forflytte meg flere etasjer hele døgnet rundt på egen hånd, opp og ned mellom etasjene. Jeg brukte ca en halvtime på å forflytte meg hver vei til og fra. Jeg sov nesten ikke på det sju dagers oppholdet jeg var på sykehuset. Ammingen fikk jeg ikke til fordi jeg ikke hadde barnet ved mitt bryst hele tiden i de viktige døgnene etter fødsel, jeg stresset bare opp og ned mellom etasjene og var helt utslitt. Sønnen min fikk kolikk med dertilhørende søvnproblematikk for oss alle , og psykisk og fysisk utmattelse i en periode som strakk seg over 6 måneder. Vi valgte å få bare dette ene barnet etter denne opplevelsen. Jeg ville aldri klart å gå gjennom noe lignende igjen, det var ingen hjelp å få. Når du ligger på barsel vil ikke de ansatte ved denne avdelingen gi veiledning fordi de ikke vil uttale seg om barnet de ikke har ansvar for. De ansatte på nyfødt-intensiven har bare ansvar for barnet og oppfølgingen av meg som mor skulle skje på barsel fikk jeg beskjed om. Vi lever i 2018, jeg trodde alle visste at vi ikke kan skille mor og barn.Det er greit nok at sykehuset pr. i dag gir et elendig tilbud til mødre med barn på nyfødtintensiv, men når det nå skal bygges nytt må vi for all del unngå å begå den samme tabben på nytt.

(VESTFOSSEN, 2018-06-12)

#1290

Viktig at mor og barn blir tatt godt hånd om.

(Drammen , 2018-06-12)

#1304

Jeg er opptatt av dette!!

(Flåtanstien 2 Lier, 2018-06-12)

#1305

Jeg signerer fordi jeg vil ha alle avdelinger på samme plan og like mange senger eller flere! Jeg gjør det for barnet mitt sin fremtid. Jeg ønsker ikke at disse planene til det framtidige sykehus skal gjennomføres sånn som det står i dag.

(Drammen, 2018-06-12)

#1307

Jeg signerer fordi jeg selv har opplevd hvor tøft det var å «bo» på barselavdelingen i 3. etasje mens babyen min lå på nyfødt intensiven i 11. etasje.

(Mjøndalen, 2018-06-12)

#1309

Jeg signerer fordi jeg har født tre barn og vet hvor viktig den støtten og hjelpen jeg fikk de første dagene var for meg!

(Drammen, 2018-06-12)

#1310

...fordi... jeg har ikke barn selv, men om jeg skal ha det i fremtiden avgenger det av at jeg på forhånd vet at jeg blir tatt vare på. Jeg og flere andre jenter blir usikre på om vi i det hele tatt kommer til og ville få egne barn når slike spinnville påfunn som denne saken dukker opp. Dette er kvinnediskriminerende til de graaader, og om dette fortsetter blir det nok en økning i antall adopsjoner rundt om i landet! Jeg skal hvertfall det, fordi jeg bryr meg såppass om mine rettigheter at dette finner jeg meg ikke i. Jeg kunne skrevet en hel bok om hvor sint jeg blir, men jeg skal avslutte der. Tenk dere om!

(Oslo, 2018-06-12)

#1313

Jeg er helt enig, her må jordmødre og kvinner bestemme

(Drammen, 2018-06-13)

#1317

Har selv opplevd å bli atskilt fra barnet mitt ved fødsel, barnet var fullbårent men hadde feber. Fikk kun hilse i 10 min før hun ble sendt til nyfødtavd. Traumatisk for oss begge.

(Solbergelva, 2018-06-14)

#1334

Jeg føler det er viktig med trygghet og nærhet mellom mor og barn (og også far for alle de som ønsker det) på barsel, og for de som har barn på Nyfødt intensiv, at de får være sammen med barnet sitt.

(Drammen, 2018-06-20)

#1347

Planen på sykehuset er stikk i strid med prøveprosjekt som viser at nærhet og fysisk kontakt er ekstremt viktig for nyfødte, og spesielt de på intensiv.

(Lierskogen, 2018-06-22)

#1348

Personlig erfaring fra barselavdeling ved Drammen sykehus er at kapasiteten allerede er altfor liten. Man er svært sårbar disse første døgnene, og det er helt nødvendig at man ivaretar mor og baby, samt far (!!) i denne korte tiden, slik at starten på babytilværelsen blir så bra som mulig. Det bør heller bygges FLERE rom, det er da helt innlysende!

(Holmestrand , 2018-06-22)

#1349

Med all kunnskap vi har om helse vet vi at barn og mor har behov for hverandre. Deling medfører dårligere ivaretagelse av barnets helse og mors helse. Det igjen går utover fars og familiens helse. Hva med senvirkninger? Kan ikke tenke meg at det er noe positivt i det å adskille nyfødte/småbarn fra mor. Disse forhold er lett å unngå ved å legge avdelingene sammen og med god nok kapasitet.

(Drammen, 2018-06-24)

#1355

Dette ikke er greit. Ikke putt kvinner inn på et samlebånd og minimer hva en fødsel faktisk er. Det er helt sinnsykt tøft arbeid. Man trenger litt tid på å komme seg og hjelp og veiledning til å ta vare på den lille.

(Drammen, 2018-06-24)

#1359

Mor & barn er det viktigste og trenger all trygghet de kan få.

(Sölvesborg, 2018-06-25)

#1380

Kvinnehelsen og nyfødte må ivaretas på nye Drammen sykehus.

(Drammen, 2018-07-24)

#1389

God Barselsomsorg er utrolig viktig for nyfødt barn og mor. Å dele det opp vile gjøre kvaliteten dårligere.

(Solbergelva, 2018-07-25)

#1399

Det aldri skal kuttes ned på opphold!

(Sandnes, 2018-07-26)