Pasientreiser, vi vil ha ny evaluering av systemet.

Kommentarer

#2

Jeg signerer fordi jeg og mange både i min familie og bekjentskapskrets har opplevd umenneskelig behandling av pasientreiser. Turer som ikke egner seg og/eller godkjennes for frakt av dyr, sender man mennesker utpå. Selv for oss som er rimelig frisk og i form, opplever disse reisene som en påkjenning. De som er syke og eldre opplever det som ren totur! Evaluering og endring av denne ordningen må til!!

(Tana, 2018-01-28)

#9

Jeg signerer fordi jeg er hjertesyk å dessverre er nødt til å bruke pasientreiser.

(Varangerbotn, 2018-01-28)

#16

Systemet vi har i dag fungerer ikke godt nok..

(Vadsø, 2018-01-28)

#17

Fordi reisene som blir satt opp her oppe i nord er mange ganger værre enn transporten slakter dyr går igjennom! Menneska blir faktisk sykere av reisan! Og nån får ikke behandlinga dem trenger fordi dem rett og slett ikke klarer reisa til behandlings sted!

(Vadsø, 2018-01-28)

#22

Jeg er frustrert over behandlinga som pasientreiser driver med. Har selv vært på sykehus til behandling og har ventet i timevis både før og etter før å ta billigste reise til og fra

(Kongsvik, 2018-01-28)

#25

Viktig å sette søkelyset på dette systemet. Slik det er idag, fungerer det ikke slik det skal og bør. Reisene kan bli så slitsomme at all energi går til å komme seg gjennom reise og behandling, enn å bruke energien sin til å gjøre det de kan for å bli frisk.

(Harstad , 2018-01-28)

#26

Æ e så djævelsk enig med dæ i alt du skriv! Nu må det gjøres noe.

(Båtsfjord, 2018-01-28)

#28

Jeg signerer fordi systemet med pasientreiser ikke på langt nær fungerer som det skal.

(Harstad, 2018-01-28)

#30

Fordi vi trenger bedre tilbud , det er hardt å vær syk å bo i "avmarka" . Laange avstander og fraktes verre enn kveg.

(9960. Kiberg, 2018-01-28)

#32

Jeg signerer, fordi Pasientreiser er satt til å følge regler som over hode ikke er forenlig med hverken rutetilbud, avstander eller værutfordringene her i nord, og i mange andre deler av distrikts-Norge.
Dessuten er satsene helt virkelighetsfjerne! Alvorlig syke, som jevnlig må på sykehus, får merkostnader til overnatting og måltider som brutalt rammer familieøkonomien.
Det er også avdekket at mange av de negative episodene folk forteller om vedrørende reiser, kunne vært unngått, om legene kjente Pasientreiser sine regler og normer. De som jobber på Pasientreiser får ingen informasjon om pasientens diagnose eller helsetilstand, og har gjentatte ganger vist at de enten mangler vilje, eller evne, til å tenke sjøl. Ergo må alt spesifiseres - trenger en assistanse (rullestol) på flyplassen, ville det for eksempel være mest hensiktsmessig å booke direkterute uten flybytte. Dessverre er det uaktuelt, med mindre det ikke kan dokumenteres med bekreftelse fra legen, at det faktisk er mest hensiktsmessig!
På tide å protestere, høyt og tydelig!

(Båtsfjord, 2018-01-28)

#34

Det ofte er umenneskelig behandling av syke mennesker i forbindelse med å foreta en reise, til og fra behandlingssted med Pasientreiser.

(Vadsø, 2018-01-28)

#36

Viktig

(Båtsfjord , 2018-01-28)

#39

Jeg signerer fordi jeg er enig i alt som er sagt her, og fordi jeg har egne opplevelser med Pasientreiser som ikke er positive

(Kirkenes, 2018-01-28)

#40

Signerte pga gode grunner og vil ikke bli behandlet slikt selv.

(Hammerfest, 2018-01-28)

#41

Fordi jeg støtter de som protestere mot behandlingen av syke mennesker. Og har selv en del å plukke med dem.

(Alta, 2018-01-28)

#42

Lite fungerende pasientreise tilbud, som fører til både tap av arbeidstid og penger.

(Vardø, Finnmark, 2018-01-28)

#44

Æ bor i Alta, og mest sannsynlig før eller siden ( helst siden) Må benytte meg av pasientreisers tjenester!

(Alta , 2018-01-28)

#48

Reglene e ikke for oss pasienters beste....

(Tana, 2018-01-28)

#49

Urettferdig å vanskelig system!

(Finnsnes, 2018-01-28)

#50

Helt enig med Mette

(Nesseby, 2018-01-28)

#52

Regelverket pasientreiser er satt til å forvalte er ikke tilpasset behovet pasientene har. Det er økonomi som styrer vedtakene. Selv har jeg vært både frustrert og provosert av behandlingen. Dyrevernet er sterkere enn syke, eldre og funksjonshemmede opplever i behandlingen fra pasientreiser.!

(Alta, 2018-01-28)

#55

De som sitter på pasientreiser er helt gale.

(Alta, 2018-01-28)

#59

systemet er dobbelt feil. man må ha plenty peng for og være syk og trenge hjelp.

(havøysund, 2018-01-28)

#61

Systemet er horribelt og ikke tilpasset tilgjengelige kommunikasjonsmidler, lange ventetider, dyre egenandeler for overnatting. Firkantet system utenmedmennesker nak.

(Tana, 2018-01-28)

#63

Er en tortur å reise til behandling i dette systemet, det er både dyrt og utmatende... Hva går skatte kronene til...

(Vadsø, 2018-01-28)

#69

Viktig da vi har så lang reiseavstand til nærmeste sykehus.

(Berlevåg, 2018-01-29)

#70

Jeg ikke kan ta hurtigruta men må ta en.bussom vi ikke har selv om jeg kunne bo privat til hurtigruta gikk ordningen nu er blitt et mareritt jeg et nu 61 år.og må av og til bruke ordningen pga sykdom og bor i et fiskevær

(solhaugveien 3 9980 Berlevåg , 2018-01-29)

#71

jeg har flere gange lidt under samme skjebne. Det samme med min kone. Takk ofr gode og besrivende ord.

(Kviby, 2018-01-29)

#72

Elendig hjelp hos pasientreiser

(Alta, 2018-01-29)

#80

Syns folk blir behandlet værre en dyr

(Berlevåg, 2018-01-29)

#82

Jeg mener at ALLE skal behandles med respekt og medmenneskelighet. Pasientreiser må ikke opptre så rigid i fht det enkeltes menneskes plager og behov. Det er ikke akseptabelt å bli overkjørt, og får enkelte gang ei reisetid på over 1 døgn!

(Kirkenes, 2018-01-29)

#84

Flott at noen tar tak i dette !

(Vestre Jakobselv, 2018-01-29)

#86

Det burde I det minste være system som er godkjent for å lagre legeattest slik at man ikke trenger å skaffe en til hver enkelt reise. Det bør også være mulig å få hjemreise dit man sist kom fra slik at man kan komme seg tilbake til Hammerfest For å hente bilen når man er videresendt derfra til Tromsø.

(Alta , 2018-01-29)

#87

Jeg signerere dette fordi jeg har opplevd dette 2 fredager etter hverandre. Jegbrukt faktiskt et døgn for å komme hjem fra Tromsø den 1401. Fredag etter dro jeg til Hammerfest på sykehuset, måtte kontakte lege for å få fly kl 1158 da jeg hadde tim 3:5 og kl14.00.
jeg ville reise med fly for å #spare" helsa mi. Dette systemet er blitt helt ødelagt, so jeg sa til pasientreiser jeg er ikke på lyst tur i Hammerfest. Vi går tilbake i tid , er dette sentraliseringspolitikk.?

(Honningsvåg., 2018-01-29)

#94

Opplever å ikke bli hørt når jeg skal fra Gullesfjord til Tromsø,de mener det er billigere å ta taxi til kjeldsundet,buss inn til Harstad å båt derfra og samme tilbake,kan ikke forstå at det blir billigere når taxien kjøre på nattakst om morgenen og kveldstakst

(Gullesfjord, 2018-01-29)

#100

Jeg synes det er skammelig slik samfunnet behandler eldre og syke som trenger behandling!!! Horrible reisetider!!

(Vadsø, 2018-01-29)

#108

Jeg opplever den samme hvergang jeg bestiller bilett via pasientreiser, dem kverulerer, bruker ikke skjønn, har til og med måtte avbestille legetimen to ganger, fordi reiseruten de tilbyr blir for slitsom. Den ene gangen fikk jeg beskjed å overnatte, for så å ta bussen hjem over to fjelloverganger 29 mil, en vei. Reisene blir rett og slett for slitsomme. Hva koster det staten st jeg må ta meg to dager fri fra jobb for å komme inn til en legetime som varer i 30 mi.

(Berlevåg, 2018-01-30)

#113

Støtter dette !!!

(Sandefjord , 2018-01-30)

#116

Jeg er mye ute å reiser med pasientreiser pga en kronisk sykdom..opplever ofte å stå i tromsø/hammerfest å se fly går hjemover uten at jeg kan være med pga det koster noen hundre ekstra med et tidligere fly.
Da må jeg heller vente 7 timer på kveldsflyet.
Og jeg har en times kjøring til flyplassen fra hvor jeg bor,får dekt kjøring til flyplassen..men ikke parkering..hvor skal bilen min da stå mens jeg er på sykehuset..
Taxi får jeg ikke..og buss går det ikke.

(Tana, 2018-01-31)

#118

Lisa Frantzen.

(Vardø, 2018-01-31)

#120

Uverdig behandling av pasienter ....Både når det gjelder reiser ...og overnatting

(Vardø, 2018-01-31)

#122

Vi som bor lengst nord fortjene likedan behandling av dem som bor langt sør!

(Vadsø, 2018-01-31)

#125

Solfrid Eriksen

(Vardø, 2018-02-01)

#134

Som pårørende er det grusomt å se hvordan mennesker, som har brukt hele sitt liv på å bygge opp velferdsstaten Norge, blir behandlet på denne måten. Det kan ikke få lov til å fortsette slik.

(Båtsfjord, 2018-02-01)

#147

Jeg er helt enig

(Tana, 2018-02-02)

#148

Har flest negative erfaringer med pas. reiser, og må desverre også i framtida være prisgitt dem.

(Stamsund, 2018-02-02)

#151

Det MÅ skje en endring snart,dagens system er ikke holdbart

(Sortland, 2018-02-02)

#152

Har erfaring med pasientreise systemet. Jeg er 30 år å flink med data, men inn sending skjema på nett er vanskelige. Også får man bestandig bare delvis innvilget.

(Hammerfest, 2018-02-02)

#157

Jeg signerer fordi jeg er lei av stadige endringer i lovverk som fører til at det blir vanskeligere for den vanlige mannen i gata å fylle ut de nye skjemaene.

(Vadsø, 2018-02-03)

#159

Pasienten kjenner sin kropp og sykdom, bør bør selv få avgjøre transportmiddel.
Gi tilbake full refusjon av buss tkt. Gi rett til kost diett etter 5-6 timer, slik som ved kurs/ møter i stat og kommune. Trenger ikke syke mat før det er gått 12 timer!
Buss koster 70/90 kr og man får ca 10 kr i refusjon. Øk satsene. Refusjon av taxi til f eks båt- buss holdeplass..
De som arbeider hos pasientreiser følger et gitt regelverk. De kan ikke klandres. Det er regelverket som må endres. Våre valgte politikerne må på banen.

(Vardø, 2018-02-03)

#160

Respektløs behandling av eldre og syke. Lange og svært ubehagelige reiser. Økonomisk vanskelig i flere tilfeller. Reisefølge til syke får økonomiske forpliktelser når man hjelper og støtter helsevesenet ved å følge pasienter. Vansker for mange pasienter med å forstå systemet ved å få tilbake utgifter ved helsereiser

(Kirkenes, 2018-02-03)

#164

Jeg har opplevd så mye negativt i forbindelse med reiser til UNN i Tromsø. På tide det blir gjort en evaluering av hele opplegget med pasientreiser. Dette går utover syke og gamle.

(Nesseby 9840 Varangerbotn , 2018-02-03)

#165

Protesterer mot den urettferdige behandlingen pasienter som sliter og blir behandlet verre enn kveg, fyyyy.....

(Vadsø, 2018-02-03)

#167

Jeg signerer fordi jeg, som pasient reiser endel til og fra sykehus og rehabilitering.
Dessverre er det med tiden blitt flere negative enn positive opplevelser både i samtale med - og på reiser i regi av Pasientreiser.
Man gruer seg til hver reise, men må man, så må man ...

(Vardø, 2018-02-03)

#170

Noe må gjøres. Systemet fungerer ikke.

(Vestre Jakobselv , 2018-02-04)

#172

Jeg skulle reise med en pas med fly til Tromsø det var bestilt taxi men ingen bil dukket opp dette skjedde to ganger i samme uke,jeg som ledsager måtte bet for pas hadde ikke pænger. Måtte selfølgelig ordne med bil skjøl,men flyet va ordna fra pasientreiser

(Hammerfest, 2018-02-04)

#173

jEG ER I SAMME SITUASJON SOM FORFATTEREN AV INNLEGGET-

(Træna, 2018-02-04)

#176

Veldig viktig tema.

(Sem, 2018-02-04)

#178

Fordi jeg er en av de som bor i utkantstrøk.

(Vestmarka, 2018-02-05)

#179

Jeg signerer fordi min gamle mor har vært igjennom grusomme opplevelser medvdette. Det var helt hjerteløst , men vi hadde ikke overskudd til å klage. Vi var utslitte..

(Oslo, 2018-02-05)

#185

Fordi jeg er berørt av de nye reglene.
Da jeg er rammet av ME har jeg ikke klart å fylle ut all skjemaene som skal sendes inn, og har derfor ikke fått tilbake en krone de siste årene, selv om jeg har hatt ukentlige reiser til fysioterapeut, en rekke reiser til forskjellige sykehus og leger.
Staten har spart mye penger på meg alene.
De tar overhodet ikke hensyn til brukerne, det er kun profitt som gjelder snart.
Fryktelig trist.

(Fall, 2018-02-05)

#187

Det er åpenbart at den nye avtalen med taxinæringen ikke er god nok, og pasienten blir taperne.

(Oslo, 2018-02-05)

#189

Håper at pasientreiser ser problemet.

(Baatsfjord, 2018-02-05)

#196

Æ tilfeldigvis må dra tur retur vardø -kirkenes opptil 2X i mnd 52 mil tur retur. Velger å bruke egen bil , da æ slipp all ventinga. Ville gjerne tatt fly, men d funke dag ikke for pasientreiser, så da kjøre æ heller sjøl. Tida på kjøring, alt fra6-7.5 t kjøring tur retur. Og med den behandlingen æ får, går d ut på psyken. Må vente ca 1 Time før æ er i stand da til å kjøre hjem igjen. Men kommer som Regel hjem 1-2 tima før man får kostgodtgjørelse, så maten man spis på turen må du pent koste sjøl.

(Vardø, 2018-02-05)

#199

Jeg synes det eksisterende systemet som nå er hos pasientreiser er ett hån mot pasientene i Norge

(Vadsø, 2018-02-06)