Okkupasjon av Torvet i Kristiansand 29.07 - vi krever svar og handling fra Politidirektøren, Justisministeren og Statsministeren.

Kommentarer

#202

Jeg signerer fordi jeg blir provosert når bøller får ture frem mens fredelige motstemmer blir arrestert. Politiet er for å beskytte de svake, ikke bøller. Opptrinnet minnet også litt for mye om politiets opptreden 9 april 1940. Da ble også nazister eskotert av norsk politi enkelte steder.

(Halden , 2017-08-01)

#205

Jeg signerer, og jeg er ikke bare bekymret, men dypt provosert over politiets holdninger og oppførsel.

(MOSS, 2017-08-01)

#213

Ny nazistene kan brenne

(Kristiansand, 2017-08-01)

#216

Det var stor skamm å la disse individene få ture fram på denne måten.

(Øvre Årdal, 2017-08-01)

#218

Det er totalt uakseptabelt at politiet velger å beskytte folk som begår lovbrudd mens de arresterer totalt uskyldige mennesker =(

(LILLEHAMMER, 2017-08-01)

#222

Politiet gir beskyttelse til voldelige nynazister isteden for å nekte de å masjere!

(Steinkjer, 2017-08-01)

#227

Jeg vil ikke at sånne folk skal få spre grumset sitt.

(Nedre Heidal, 2017-08-01)

#231

Jeg signerer fordi denne hendelsen går mot ALT vi står for som mennesker. At politiet aksepterte å tillate en markering fra personer som bare står for nedbryting av våre verdier er hårreisende. Jeg krever svar på hvorfor denne tillatelsen ble gitt. Jeg krever også svar på om myndighetene ikke har lært av historiens gang.

(Oslo, 2017-08-01)

#237

Jeg signerer fordi det er fullstendig uakseptabelt at politiet ikke griper inn overfor nazistiske terrorgrupper, men tvert imot legger aktivt tilrette for deres markeringer på offentlig sted. Den nazistiske markeringen har vært varslet over et halvt år i forveien, og politimyndigheten har dermed hatt all anledning til å forhindre nazistene i å markere seg, hadde de ønsket det. At politiledelsen likevel ikke har agert, setter et alvorlig spørsmålstegn ved om politiet og politifaglige miljøer innser hva som her står på spill. Dette bør få klare konsekvenser for politiet som organisasjon.

(Oslo, 2017-08-01)

#238

Jeg mener det er politiets oppgave å beskytte samfunnet mot ulovlige handlinger

(Drammen, 2017-08-01)

#241

Jeg signerer fordi politiet svikta sin oppgave ved å beskytte nazistene i ulovlig demonstrasjon. Dette virker destruktivt på tilliten til rettsstaten og krever seriøs etterspill. Vi kan ikke ha det slikt i et demokrati!

(Oslo, 2017-08-01)

#244

Dette er skremmende holdninger som vi har sett resultatet av tidligere. Den gang var det også de som hevdet at det måtte være lov å ha slike meninger.

(Holmestrand, 2017-08-01)

#245

Vi skal ha likhet for loven her. Når folk som gjør passiv motstand blir tatt hånd om, så sender det helt feil signaler om hva som er ok å gjøre i det offentlige rom.

(Kolbotn , 2017-08-01)

#252

Vi VET hva Den nordiske motstandsbevegelsen står for. Deres symbol på flaggene i flaggborgen symboliserer mer enn nok i seg selv til å kalle dette mye mere enn en vanlig ytring. Politiet i Agder fikk alt kvelden før vite at disse svært voldelige demostrantene kom til akkurat deres Kristiansand. De 300 spesialtrente på Rygge sto klare og i beredskap for ankomsten til AKKURAT denne gruppen. De tilbød politiet i Agder sin fulle hjelp- men Agder avslo! Tenk det!? Agder burde selvfølgelig strsks sakt JA- og på den måten kunne de bedt demostrantene dra hjem steaks de ankom Kristiansand. Hvis demostrantene da svarte NEI- så hadde spesialstyrken ved deres side straks tatt seg av dem. Skammelig at ikke dette ble gjort!

(Trondheim, 2017-08-01)

#257

Eg meiner den norske lova må følges og håndheves. Eg vil ikkje at det skal bli fritt fram å få komme med hatefulle ytringer i offentlig rom. Nazister skal ikkje få marsjere i gatene våre på denne måten

(Værlandet , 2017-08-01)

#260

Hater nazismen

(Norway, 2017-08-01)

#263

Politiet oppfører seg som de gjorde sommeren 1940

(Kristiansand, 2017-08-01)

#267

Jeg signerer fordi det er livsfarlig for demokratiet og friheten hvis ikke det ryddes skikkelig opp etter nynazistenes okkupasjon av det offentlige rom i Kristiansand 29.juli. Noe slikt må aldri skje igjen.

(Kristiansand, 2017-08-01)

#269

Nazisme står for alt annet enn ytringsfrihet. De er voldelige og har ingenting i våre gater å gjøre! At de ble beskyttet av politiet som sørget for at ikke-voldelige tilskuere ble antastet og så deretter få både håndjern og bot, det opprører alle!

(Suldal, 2017-08-01)

#270

Jeg signerer fordi det er galt at nynazister får gjennomføre ulovlig demonstrasjon med politieskorte for fjerner vanlige folk fra gata de helt lovlig kan bruke.

(Oslo, 2017-08-01)

#273

Jeg vil se/høre sannheten om det offentliges egentlige agenda. Det ligger noe bak denne handlemåten fra politiets side. Folket har rett til å få vite hva det er.

(Mandal, 2017-08-01)

#275

Nazismen er en tankegang som diskriminerer flere grupper av folk. Det er en ideologi som ikke hører hjemme i et sivilisert samfunn. Diskriminering er forbudt etter Norsk lov og det er ikke politiet sin oppgave å støtte dem eller arrestere de som kommer med protester på ulovlig oppførsel.

(Lyngdal, 2017-08-01)

#277

Det er åpenbart, vi vil stoppe nazistene for de får rotfestet. Her kan man ikke skylde på ressurser. De 399 politifolkene som var i beredskap, skulle ha vært satt inn og tatt onde ved roten. Disse folkene er farlige og myndighetene må vise hvem som har makta.

(Drammen , 2017-08-01)

#280

Min far kjempet mot nazismen, ødela helsa og døde altfor tidlig så jeg skulle slippe å se nazister marsjere i gatene.
Jeg vil ikke at det skal ha vært forgjeves.

(Oslo, 2017-08-01)

#281

Dette er en skam. Mange glemmer at Norges største massakre ble utført av en høyreekstrem, pen hvit mann fra Oslo Vest. Han fikk ideene fra et sted!

(Ulsteinvik, 2017-08-01)

#284

Galt å la terrororganisasjoner demonstrere fritt mens politiet arresterer de som vil stoppe dette.

(Harstad, 2017-08-02)

#286

Ytringsfriheten har grenser. Ingen har rett til å krenke andre mennesker pga av hudfarge, kjønn, legning, religiøs tilknytning eller funksjonsevne.

(Kongsberg, 2017-08-02)

#287

Jeg er dypt, DYPT, uenig i beslutningene til politiet i Kristiansand som valgte å la denne demonstrasjonen få gå sin gang.

Jeg mener at voldsnivået fort kunne eskalert til mye verre, da nynazistene fikk ferde fritt frem i gatene og provosere mennesker til de grader. At konflikt ble unngått, var bare flaks. Denne gang. Neste gang er vi kanskje ikke så heldige, og uskyldige mennesker kan bli drept av høyreekstreme.

Jeg er uenig i avgjørelsen, fordi dette er en gruppe mennesker som ytrer hat, vold og trusler.

(Flisa, 2017-08-02)

#296

Yttringsfrihet på bekostning av andre menneskers trygghet kan vi ikke tillate. Mens mine besteforeldre ble født før/under krigen i nazismens fremmarsj og som har måttet stå imot/kjempet i mot holdninger som burde tilhøre historiebøkene. Om det ikke tas grep, vil nok mine barn/barnebarn være nødt til det samme. Hatefulle ytringer hører ikke hjemme noen steder.

(Trondheim, 2017-08-02)

#297

Jeg er helt enig!

(Horten, 2017-08-02)

#304

Det er svært bekymringsfullt at politiet IKKE håndterer ulovlige ytringer, tvert imot hjelper nazistene til å fullføre ulovlige handlinger. Det gjør meg svært urolig for fremtiden.

(Kristiansand , 2017-08-02)

#305

Jeg vil IKKE ha nazister i våre gater...jeg ønsker at Kristiansand skal være en by for mangfold,toleranse & raushet.ALDRI MER NAZISTER I VÅRE GATER!!!

(Kristiansand, 2017-08-02)

#311

Jeg vil at mine barn skal vokse opp i en trygg og inkluderende by.

(Kristiansand, 2017-08-02)

#313

Dette var rett og slett horribelt!

(Austevoll, 2017-08-02)

#314

Reagerer på måten det et blitt håndtert på av politiet samt reaksjoner mot andre mennesker som også viste sitt standpunkt og dermed ble bortvist...

(Kristiansand, 2017-08-02)

#322

Jeg er fobanne, skuffa over måten politiet møtte oppgaven på.

(Kristiansand, 2017-08-02)

#325

Jeg signerer fordi jeg IKKE vil være en del av den tause majoriteten!

(Oslo, 2017-08-02)

#336

Nazisme ikke går under ytringsfrihet.

(Oslo, 2017-08-02)

#337

Politiets handlemåte virker merkelig. Politiet anholdt personer Ikkevoldelige motreaksjoner spontant i publikum. Politiets forklaringer til publikum i etterkant virker svake, utydelige og virker ikke tryggende.

(Kristiansand, 2017-08-02)

#339

Eg signerer fordi dette er noko som me som samfunn må vere bevisst kring. Korleis møter me dei mest nedrige og hatefulle grupperingane i samfunnet?

(Trondheim, 2017-08-02)

#346

Det er åpenbart!

(Skaganeset, 2017-08-02)

#347

Jeg ikke godtar at de som skal beskytte og tjene de sivile i landet aktivt bidrar til det motsatte

(Kristiansand, 2017-08-02)

#354

Nazister skal aldri mer marsjere på norsk jord!

(Hamar, 2017-08-02)

#363

Jeg tar sterk avstand fra hva de gærningene står for, og for politiets mangelfulle handling og tvilsomme vurderinger.

(Kristiansand, 2017-08-02)

#369

Jeg er drittlei av å være usikker på om vi har brune folk i politiet. Ordensmakta må ta et oppgjør med egne holdninger til idiotene ytterst til høyre.

(Oslo, Norway, 2017-08-02)

#373

Se oppropet tekst.

(Orkanger, 2017-08-02)

#386

Jeg er skremt over oppblussingen av ekstreme holdninger og nynazisme, og over at det ikke ser ut til å bli tatt på alvor av myndighetene.

(Bergen, 2017-08-02)

#392

1. Hvordan skal politiet sikres ressurser til å møte ekstremistisk okkupasjon av offentlige rom i fremtiden?

2. Er det likhet for loven, når prester ilegges 22 dager i arresten for å sitte på gress, skuespillere påsettes håndjern for å stå fast i møte med fremmede okkupanter, mens okkupantene eskorteres av politiet i flere kilometer?

3. Hva har justisministeren tenkt å gjøre for å hindre både den nordiske motstandsbevegelsen, Isis og liknende organisasjoner i å sende agenter til Norge for å rekruttere fotsoldater?

(Fig Tree Bay, Protaras, 2017-08-02)

#393

Jeg ønsker å beholde et inkluderende samfunn der innbyggerne har gjensidig respekt for hverandre.

(Lindesnes, 2017-08-02)