Nei til deling av faget Kunst og håndverk

Kommentarer

#4

Jeg savner debatten om hva vi mener med kunnskap, kvalitet og kompetanse. Også verdisyn i forhold til skapende læring og prioriteringer i forhold til det.

(Nord universitet, 2017-03-21)

#5

Jeg er redd en deling av faget vil bidra til segregering av kjønn og sosial status. En deling vil også gi massive utfordringer for grunnskoler og høgskoler som skal organisere og undervise i faget. Gode endringer vokser fram innenfra.

(Bergen, 2017-03-21)

#10

Jeg mener at håndverk og kunst støtter og beriker hverandre, og at forskjellen mellom dem ikke trenger å være så stor.

(Kristiansand, 2017-03-21)

#22

Faget trenger å styrkes, ikke pulveriseres!

(Lunner, 2017-03-21)

#26

Eli Tveit

(Gjettum, 2017-03-21)

#27

Den dårlige kvaliteten i faget kommer av mangel på lærerkompetanse og tid,og har ikke noe med fagenes organisering og innhold å gjøre!

(Bergen, 2017-03-21)

#32

Jeg signer fordi jeg ikke er enig i å dele skolefaget Kunst og håndverk i to. Læreplanen i faget viser tydelig og klart at håndverk og praktisk skapende arbeid er det bærende i faget. Læreplanens innhold i faget er godt fundert og lover allsidig opplæring i faget. I lærerutdanningen har vi blant annet mye håndverk og mye verksted i tråd med KH06 som studentene skal undervise etter. Problemet er rammefaktorene i grunnskolen som hindrer læreplanen i kunst og håndverk å bli realisert. Ukvalifiserte lærere er et stort problem. Jeg har også besøkt praksisskoler der de gode fagrommene / verkstedene er omdisponert til lærerværelse. Elevene stod ved høvelbenker i et bomberom uten vinduer og frisk luft. Høvelbenkene flyttet på seg da de arbeidet for de var ikke skrudd fast i gulvet. Fordypning er ikke å splitte relaterte fagområder opp som ett for kunst og ett eget for håndverk, men heller sette kunst og formkulturen opp som referanse for alle skapende prosesser enten det er design, arkitektur eller kunst. Meg bekjent er kunst og håndverksfaget unikt i de nordiske skolene i denne sammenheng. Hold fast på det som fungerer og la faget være.

(Bergen, 2017-03-21)

#34

Alle deler av faget vil tape på en todeling. Man må heller se på læreplanen for faget på ny, og redusere omfanget av stoffet der til et mer realistisk nivå.

(Bergen, 2017-03-21)

#40

Kunst og handverk støttar kvarandre. Ein splitting hjelper verken kunst eller handverk. Denne diskusjonen hadde ein for hundre år sidan. Det er gammaldags å splitte kunst og handtverk. Innovasjon og nytenking skjer i møte mellom materialet. Gje oss heller eit krav til fagkompetanse hjå læraren og færre elevar i dei praktiske faga. Helsing Kristin Garatun, lektor med tillegg - underviser på Kunst, design og arkitektur på vidaregåande skule.

(Voss, 2017-03-21)

#41

Faget kunst og håndverk kan ikke deles, det vil ødelegge fagets unike egenart. Det var på nettverkskonferanse for fagmiljøet i UH- seksjonen 100% enighet om å beholde faget slik det er i dag.

(Oslo, 2017-03-21)

#42

Barns kreative evner må få lov å utfolde seg i skolen ..det er da de utvikler selvtillit og egenverd slik at de i videregående kan velge både mellom håndverks utdanning og teoretisk utdanning som feks retter seg imorgen arkitektur. .

(Tomasjord , 2017-03-21)

#64

Jeg er svært i mot dette forslaget.

(Kongsberg, 2017-03-21)

#70

Deling av faget vil ødelegge det

(Nylandsveien 24, 2017-03-21)

#72

Kunst og håndverk hører sammen, det går ikke ann å skille dem. Kunst er avhengig av at du kan håndverk i bunnen og håndverk er avhengig at kreativitet og innovasjon. Ikke del, please!

(Nesoddtangen, 2017-03-21)

#74

Elever må få undervisning i både kunst og håndverk!

(Nesodden, 2017-03-21)

#75

Jeg tror at vi blir fattigere om vi velger en del bort. Selv håndverket har bruk for historien. Og historikeren har bruk for å kjenne til håndverket. Hvorfor spesialisere seg allerede på ungdomsskolen ?

(Høvik, 2017-03-21)

#81

Jobber med sløyd, mye praktisk men vi tegner arbeidstegning og velger dekor fra kunstnere. Kan ikke se at dette er riktig å dele. Ønsker meg halve grupper isteden.

(Halden, 2017-03-21)

#87

Anne Elvenes

(Bodø, 2017-03-21)

#92

Det er viktig å beholde helheten i faget!

(Aksdal, 2017-03-21)

#96

En deling av faget er tøvete politisk taktikkeri, styrk faglærerne og sett krav til utdanning på lik linje med andre fag.

(Nesna, 2017-03-21)

#97

Nedprioritering av faget på fleire måtar:
1) Ingen deling av klassene i faget
2) Spesialrom k&h har blitt omgjorde til feks datarom og andre rom som krevst i disse tider
3) For lite fokus på fagutdanna, spesielt 1.-4.kl

(Stadlandet , 2017-03-21)

#98

Jeg underviser i kunst og håndverk og har 60 stp i faget. Røe Isaksen har virkelig ikke peiling på hva som foregår i klasserommene rundt om i landet!

(Harstad , 2017-03-21)

#140

Praktisk kunnskap er en forutsetning for kreativt arbeide!

(Bergen, 2017-03-21)

#141

Jeg er kunst og håndverk lærer og er opptatt med denne tema.

(Hafrsfjord, 2017-03-21)

#151

For å kunne lage mange kunstuttrykk må man kunne et håndverk.

(Iveland , 2017-03-21)

#153

Kunst og håndverksfaget er hånd og ånd - ikke bare hånd eller bare ånd.

(Oslo, 2017-03-21)

#154

Jeg tror deling kun vil føre til en rasering av kh-faget.

(Odlo, 2017-03-21)

#165

Det er behov for å styrke de praktisk-estetiske fag med mer tid og status, ikke å "smuldre dem opp" i sine enkelte faktorer på denne måten. Ser for meg en tilsvarende deling i musikk, med "lytting til kunstmusikk" vs. "komponering" :)

(Valldal, 2017-03-21)

#167

Dette blir å dele elever på bakgrunn av klassetilhørighet!

(Sandefjord, 2017-03-22)

#170

Støtter min venn!!ser viktigheten .

(Fitjar , 2017-03-22)

#171

Faglærer i kunst og håndverk

(Oslo, 2017-03-22)

#173

Nok et grep for å nedprioriterendre praktiske fag, utsagn fra politikerne som å satse på yrkesfag er igjen bare ord.

(Lier, 2017-03-22)

#176

kunst: eller dø

(oslo, 2017-03-22)

#181

Jeg signerer fordi jeg mener at man trenger kunst for å gjøre håndverk. Er vanskelig å designe et produkt uten å kunne tegne. Det er også viktig at barn lærer alt det grunnleggende innenfor kunst og håndverk ikkje bare en liten prosent

(Notodden, 2017-03-22)

#185

Jeg er helt enig i at deling av faget er uheldig og ønsker sterkt ar det blir vedtatt et krav om to lærer/klassedeling slik at det blir mulig å virkelig jobbe praktisk med materialer i timene.

(Halden, 2017-03-22)

#190

Deling vil ikke styrke faget. Begge delene hører tett sammen og kan best ivaretas i ett fag. Styrking får vi ved delte klasser eller flere lærere /assistenter i timene.

(Ramfjordbotn , 2017-03-22)

#191

Fordi kunst- og håndverksfaget er like viktig som alle andre fag

(Lier, 2017-03-22)

#199

Jeg er helt enig i argumentene mot deling.

(Trondheim, 2017-03-22)