Nei til skatt på naturalytelser

Vi jobber i butikk. Vi er på såkalt minstelønn, eller "tariff". Vi betaler allerede innkjøpspris + moms på alt vi handler i våre respektive butikker, og dette er en gode vi har fått fordi vi jobber i de butikkene vi gjør. Nå vil regjeringen at vi skal skatte på dette også, etter at vi har "spart 7000,-" per år, og/eller opptil 50% rabatt på produkter. Det er selvfølgelig ikke alle ansatte som sparer så mye på et år, men vi betaler allerede moms på disse varene, som er en form for skatt. Altså merverdiavgift, som allerede er 25% av prisen butikken kjøper dette for.

Vi ønsker da slett ikke å måtte skatte ytterlige på varene vi benytter innkjøpspris på. Vi er allerede lønnet lavt, og må gjerne stå hele dagen og smile for kunder. Vi står hele dagen, gjerne på gulv som er laget for å se bra ut, men ikke for å stå på, i sko som også skal se bra ut, men ikke er laget for å stå 8 timer daglig i. Vi sliter ut vår helse dag ut, og dag inn, for å sørge for at våre kunder får en god pris, og en god opplevelse i våre butikker. Personalprisordningen er på plass i mange butikker, for at de ansatte skal få en gode fra sine bedrifter, slik at de kan spare penger her og der.

Men nå ønsker altså regjeringen å få tukt på dette. Å sørge for at vi, som allerede er lavlønnet, absolutt ikke skal få en fordel over kundene våre.

Men fortell oss da, vi butikkansatte som har "kjempegode" tilbud på våre varer hvor mye vi er verdt. Dersom Coop-ansatte tar streik, hvor mange matbutikker blir da stengt? Hvor skal dere da kjøpe melk, brød, egg, taco, brus, øl, potetgull osv? Hva om frisører, som får kjøpe hårprodukter til innkjøp tar streik? Hvor skal du da klippe og frisere håret ditt? Hva med elektronikkbransjen? Elkjøp og Power? Om de ansatte nå må se seg for blakke til å ta seg råd til et produkt de brenner for, vil de ha mindre erfaring med produktet, og kan dermed heller ikke anbefale deg et produkt de har rikelig med erfaring med selv.

Dette gjelder faktisk heller ikke bare butikker. Det gjelder alle bedrifter i Norge der ansatte får personalgoder. Håndtverkere, sveisere, bensinstasjoner, Fiskefabrikker, gruver, alt. Dersom du som ansatt tjener på å handle i din bedrift, er du utsatt.

For ikke å snakke om "gaver i arbeidsforhold", som visstnok lenge har vært modne for revisjon. Dersom vi yter ekstra bra en periode, og vår arbeidsgiver ønsker å gi oss en påskjønnelse, har dette vært en god overraskelse lenge. Nå, derimot, er det ikke slik. Dersom vi får en gave fra bedriften må vi skatte av det. Reglene for lang ansettelse gjelder enda, men dette er spesifikt en verdi på maks 8.000,- og vi må ha jobbet i bedriften i 20 år, eller mer.

Ingen av oss ønsker å streike. Vi er alle sammen glade i jobbene våre, og jobber daglig for at våre kunder skal ha en god opplevelse, en god pris, samt å ønske komme tilbake til våre butikker. At politikerene nå vil ha mere skattepenger, samt å begrense våre få muligheter til goder, burde ikke gå utover oss som står på beina 8 timer daglig for at kunder skal få det de ønsker.

Dette kan ikke fortsette, og vi ønsker at denne "reformen" reformeres, og forsvinner. De få godene vi har, bør absolutt fortsette. Vi fortjener ikke å bli nedkjørt på denne måten. Vi fortjener bedre.

STEM, SKRIV UNDER, og la politikerne høre oss. Det er MANGE av oss, og få av de.