Nei til saleksamen ved UiB

Norge og Bergen står nå i en ekstraordinær situasjon hvor vi når nye smittestopper daglig. Tiltak etableres i samfunnet for å skåne for at helsevesenet ikke blir overbelastet, som anbefalinger om mer digital undervisning og påbud om hjemmekontor. Vi blir fortalt av myndighetene og ikke skaffe flere nærkontakter, men likevel forsvarer UiB praksisen sin med å avholde saleksamen.

> Jeg ser at enkelte skriver under flere ganger. Disse vil bli fjernet. MAKS EN underskrift per person. HUSK Å SJEKK E-POSTEN DIN ETTER DU HAR SIGNERT!

> Ser at flere lurer på hvem denne underskriftskampanjen er ment for. Den er ment for alle studenter ved Universitetet i Bergen uavhengig av fakultet.

Lurer du på hvordan Universitetet i Bergen stiller seg til denne saken, kan du sjekke ut UiB sine koronasider: https://uib.no/korona (Ta til betraktning at denne siden endrer seg regelmessig)

Hvilke argumenter stiller studentene seg til å være mot saleksamen:

• Det vil være urimelig for studenter å bryte kohorter med å samle 140 stykk på det meste inn i et "kontorlokale"
  • Flere ønsker å kunne gjøre eksamen på en trygg måte, og ikke bli forsinket i studieløpet grunnet sykdom (ref. VG artikkel): https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/ALX7xj/medisinstudenter-vil-endre-eksamen
  • Digital eksamen har vært avholdt tidligere, også i situasjoner hvor det har vært mindre smittepress enn nå.
  • Dette kan bidra til unødvendig smittespredning før jul.

Det er viktig å pressisere at vi IKKE er imot og avholde eksamen. Vi mener bare det finnes tryggere og bedre måter å gjøre det på.

LES HVA FOLK SKRIVER OM SALEKSAMEN (KLIKK HER). FLERE VELGER OG SKRIVE KOMMENTARER PRIVAT.

Er du enig og er student ved UiB, så oppfordrer vi at du signerer.

Målet er og nå 300 stykk, men helst flere enn dette

Studenter ved universitetet i Bergen    Kontakt personen bak underskriftskampanjen