La Eugene få bli i Norge

Vi støtter kravet om at Eugene må få bli i Norge og at han straks løslates fra varetekt i Stavanger fengsel.

Eugene Nkuranyabahizi er rwandisk statsborger. Han fikk FNs bekyttelse og ble overført til Norge for bosetting i 1999. Han er gift og har tre mindreårige barn. Familien er bosatt på Sandnes. Selv sitter han i varetekt i Stavanger fengsel. Det har han gjort siden 30. mai 2013, hvilket trolig gir han norgesrekord i opplevd varetekt. Grunnen til dette er en utleveringsbegjæring fra Rwanda som norske påtalemyndigheter har valgt å stole på.

Eugene har status som siktet. Stavanger tingrett kom i mars 2014, under adskillig tvil, til at det var skjellig grunn til å mistenke Eugene for å ha medvirket til folkemordet i Rwanda i 1994. Avisen NY TID rapporterte 7.12.2016 at løgner kan få ham dømt til livstid dersom han utleveres til Rwanda. Dette er saken i et nøtteskall. Eugenes liv står i fare dersom Justis- og beredskapsdepartementets vedtak fra juni 2016 resulterer i utlevering.

Eugenes forsvarer, advokat Brynjulf Risnes, uttalte til NY TID 18.08.2016: «Denne saken trenger å bli sett på med friske øyne, ellers er jeg redd vi begår en grusom handling mot en mann og hans familie.» Nå har forsvarer fått mer tid til å imøtegå Kripos materiale før regjeringen skal ta stilling til Eugenes klage over departementets vedtak.

Kravet om at Eugene må få bli i Norge er et krav om rettferdighet, om respekt for grunnleggende menneskerettigheter. Det er ikke nødvendig å ta stilling til skyldsspørsmålet i siktelsen for å bli med på dette opprop.

Eugene har i behold alle rettigheter som følger av hans status som flyktning. Det betyr at han fortsatt er beskyttet mot forfølgelse fra rwandiske myndigheters side. Dette er i seg selv et viktig argument for å støtte dette opprop. Vi kan ikke være med på at regjeringen Solberg skal bryte Norges forpliktelser i henhold til flyktningkonvensjonen.

Fred Winther Holt, ESPOIR menneskerettsgruppe    Kontakt personen bak underskriftskampanjen