Jobbmuligheter & inkluderende arbeidsliv

Opplever du eller synes du at arbeidsmarkedet fungerer urettferdig, skjevfordelt eller på annet vis er irresponsiv, da er det på tide å signere her.

Du har gjerne solid utdanning fra innland eller utland og søker 7-800 ganger i løpet av året eller mer og opplever at du er like mye ledig(40%) som du er i jobb (60%). Du har gjerne migrert og er en minoritet med utenlandsk navn, annen tro eller opphav og forstår ikke hvorfor du hele tiden må jobbe på kortvarig oppdrag, med full utdanning. Nå har du sjansen. Du har forstått at høy utdanning, norsk språk og alle andre kurs og erfaringer istedenfor å gi jobb, holder deg unna offentlige og private stillinger. Spesielt er ikke offentlig sektor og offentlige selskaper interessert i intervju og ansettelser uansett om det sendes flere dusiner søknader i året. Du blir eldre for hvert år, økonomien blir ikke som forventet, boliglån, ekteskap og familien må vente, mens mulighetene fraviker. Mulig at hvis du regner på hva du har tjent de siste 5,10,15 årene - så ser du hva du har tapt? Har du en Master under armen, men føler at det er bekjentskap eller sosial akseptanse som er normen?

Mener du at erfaring teller fremfor utdanning og at din kompetanse ikke teller på søknad eller CV? Blir du bedt om å sende ny søknad hele tiden? 6 mnd prøvetid er mer en hindring, enn en løsning. Du sier ifra, men det skjer ikke noe praktisk ut av det.

Er du en minoritet (kanskje muslim) som frykter å snakke ut og som føler argusblikk fra samfunnet som om du har gjort noe galt?

Kanskje driver du eget foretak og opplever at der andre får kontrakt, blir du bare avvist. Det er den gamle realiteten for veldig mange borgere. Vis ansvar og ta steget, for nå har du sjansen til selvhjelp eller for barnas skyld. Hjelp deg selv til å ta ansvar for ditt og andres liv. Et ansvarlig og rettferdig liv rammes også du av. Vi nærmer oss 50 år i Norge og er kommet for å bli her. Kanskje vil du helst ikke ha jobb selv, men delta hvertfall for andres skyld.

NB! Du kan gjerne være etnisk norsk og alle i distrikts-Norge bør signere om du ønsker en endring.

I første omgang er det ønskelig å kartlegge hvor mange som kjenner seg igjen her. Basert på respons kan vi ta saken videre.