Vi krever å bli hørt! Kamp mot sentralisering, Sandsøy trenger dere

SANDSØY TRENGER HJELP

90961860_207312830550183_7832145233902043136_o.jpg

Hei! Mitt navn er Anna, og jeg kommer fra verdens fineste perle – Sandsøy. Sandsøy er en liten øy nord for Stadt. Her har vi verdens vakreste natur, etter mine øyner i hvert fall. Man finner ikke bedre samhold mellom mennesker som vi har på Sandsøy. Om noen har bursdag, arrangement skal holdes eller cafè – så stiller alle opp for hverandre uansett. Uansett hvem du møter på her, så hilser alle på hverandre.
Skulle man være ny her, så får man en varm velkomst med alle man møter på, det er så lett å komme inn i samfunnet her.
På Sandsøy spiller det ingen rolle hvor du kommer fra, hva din sosiale status er, hva du tror på eller hvem du elsker – du er verdt akkurat like mye som resten.
Jeg har reist en del rundt, og jeg kan på hånden på hjertet si at jeg aldri har sett et så vakkert samfunn hvor individet blir sett uansett.

Jeg gikk på Sandsøy skole, jeg er så evig takknemlig for å ha kunne gått på en så inkluderende og åpen skole som dette. Vi hadde klasser slått sammen, men ingen mistet noe pensum. Tvert imot faktisk, når vi gikk sammen tre klasser så lærte vi pensum til klassene over og – som gjorde at vi voks.
På Sandsøy skole oppleves det ikke ute-frysing, mobbing eller trakassering.
«kom som du er», dette er så fantastisk med denne skolen. Man er inkludert uansett hvem man er, man behandler hverandre med respekt.
Samholdet mellom barna på skolen er noe av det mest inspirerende og vakreste jeg har vært vitne til.
Som de barna kjemper for hverdagen sin nå når Sande kommune (Møre og Romsdal) gjør alt i sin makt å ødelegge.

Sentraliseringen som kommunen prøver på, er noe av det kvalmeste jeg har sett. Jeg finner det helt ufattelig at det er lov å holde på sånn som de gjør.
Vi har allerede sett at kommunen ikke bryr seg om å ta vare på den psykiske helsen eller stemmene til barna, er dette det barna skal lære om demokrati? At maktsyke mennesker som brenner for sentralisering skal bestemme og ødelegge for menneskene som bor på øyene? Jeg lurer på hvordan øyene blir totalt satt til sides i planleggingen deres, når alle roper høyt ut at vi IKKE ønsker sentraliseringen som dere prøver.
Denne snik sentraliseringen er mot alles vilje på øyene, sist jeg sjekket var øyene en del av kommunen og. Hva tror dere? At øyfolket kommer til å bosette seg på Larsnes/Gursken? Jeg tror jeg kan snakke for svært mange når jeg sier at det å flytte fra øyparadiset til Larsnes ikke er aktuelt for veldig mange. Da vil kommunen miste utrolig mange mennesker.

Jeg lurer også på hvorfor dere kan bruke flere millioner på å pusse opp fergekaiene, når alle på øyene roper at vi ønsker bro/veg. Vi ønsker ikke nødvendigvis bro til Larsnes, men bro mellom øyene og til Vanylven. Hvorfor fortsetter dere å sture, og bruke så mye penger på fergekaier som ingen vil ha? Nå er det nok, jeg blir kvalm av å se hvor mange mennesker som sliter psykisk nå pga dere.
Utrolig mange folk på øyene går rundt i usikkerhet om fremtiden sin, hverdagen sin. Når hele Norges land gjør alt de kan for å kjempe mot faktorer som bidrar til dårlig psykisk helse, så bidrar dere til å gjøre mange mennesker syke.
Barna ønsker ikke å gå på en skole der det er bevist gjentatte ganger mobbing. Jeg har pratet med samtlige mennesker fra forskjellige aldre som har åpnet seg til meg om mobbingen de har opplevd. Dette er hjerteskjærende, at barn bare blir en økonomisk sak og en ny statistikk for dere.

Hva er det dere prøver å bevise? Enda et nytt kaldt sentralisert samfunn, med flere syke barn og unge? Jeg trodde vi skulle se barn og tryggheten til hver enkelt barn. Mitt største ønske er at dere begynner å se menneskene dere ødelegger hverdagen til, hvor mange mennesker som har blitt syke psykisk med dette spillet dere holder på med.
Jeg tror flesteparten av øyfolket ønsker å se en kobling mellom Sandsøy, Kvamsøy og Åram.  Mitt største ønske er å se dette skje. Hvorfor skal vi absolutt ha en veg over til Larsnes, eller ingenting? For at dere skal ha trafikk på denne fergekaien dere brukte så mye penger på? Eller kaste bort flere millioner på fergekaier? VI VIL HA VEG.

Jeg ser heldigvis ikke på dette som en slutt for de vakre øyperlene våres, jeg ser på dette som en mulighet for en enda bedre fremtid. Hvor kommunen velger den riktige veien, og samarbeider med oss. Vi vil ha slutt på de bortkastet millionene dere vil bruke på fergekai, og begynn å investere i vei.

Dette er det øyfolket ønsker og dette er vår hverdag det er snakk om – da er det på tide at vi blir hørt! Nå er det nok.

Jeg ber dere å dele dette til så mange som mulig, vi trenger støtten deres.
På forhånd, tusen takk.

Til Kommunen, jeg håper dere viser at dere er fine mennesker og ikke ødelegger flere menneskers hverdag med frykt spillet deres.

Vi vil være sikret et hjem.

66352240_2191365587653661_4508452476558508032_o.jpg

Ved å signere gir jeg Anna Skare Longva fullmakt til å overlevere informasjonen som jeg gir på dette skjemaet til de som har mulighet til å gjøre noe med denne saken.

Vi viser ikke e-postadressen din offentlig på nettet.