Vi krever en bedre og reell bemanningsnorm, bedre rammer for barnehagebarna og høyere lønn for barnehageansatte

Kommentarer

#4201

Mange unger trenger et bedre tilbud enn vi kan gi med de rammene vi har i dag.

Merete Steinbru (Harstad, 2021-04-03)

#4205

Nå trengs det mer handling enn klapp og superheltstatus.

Cecilie Tørresdal (Karmøy, 2021-04-03)

#4213

Jeg er pedagogisk leder i barnehage og vet hvor krevende jobben er.

May Linda Olsson (Våler i Solør, 2021-04-03)

#4215

I et år har barnehageansatte landet over hatt mellom 9-18/20 nærkontakter hver eneste dag, bortsett fra da barnehagene stengte i mars 2020. Hvis vi skal regne med medarbeidere og forelde, blir tallet enda høyere. Hadde dette vært i en privat setting, hadde vi risikert å bli bøtelagt for å bryte coronarestriksjonene.

Selv når det er en smitteøkning på 140% for barn i alderen 0-5 år, tvinges barnehagene til å holde åpne. Barnehageansatte tvinges ut på jobb og er svært eksponert for smitte. Vi har ikke beskyttelsesutstyr, og må vaske og sprite benker, leker, stoler, bord, vask og toalett gjennom hele dagen, samtidig som vi må passe på at barn fra en kohort, holder avstand til de andre.

Gjelder ikke smittevern for oss barnehageansatte? Vi kan av erfaring bekrefte at barn hverken klarer å sosialt distansere seg fra voksne eller andre barn. Årsak: fordi de er barn. Det er tilnærmet umulig å holde to meter avstand til de andre kohortene også, bekrefter mange barnehageansatte landet over i gruppen #barnehageopprøret på Facebook. Den gruppen ble opprettet i 2016 som en reaksjon på nye krav vi skulle innfri i barnehagen, og siden den gang, har hundrevis av kronikker blitt skrevet, en dagsstreik arrangert i regi av #foreldreopprøret2018, uten at politikerne har vist handlingskraft for å bedre arbeidsvilkårene for dette yrket.

Er vi kanskje ikke så viktige lenger? Vi minnes en tid vi ble kalt samfunnskritisk personell, og folk klappet for oss, sykepleierne, og renholderne bl.a, på balkongene. Men høyere lønn eller bedre bemanning fikk vi ikke. Vi fikk nøye oss med at yrket ikke ble sett på som et lavstatus yrke lenger, selv om arbeidsvilkårene og lønnen tilsa noe annet. Nå har det gått et år, og barnehagene blør. Barnehageansatte landet over er fortvilte, frustrerte og utslitte etter å ha stått i frontlinjen i et helt år, med enda flere arbeidsoppgaver i fanget, samtidig som mange har uttrykt frykt for å bli smittet av et dødelig virus. Mange har barn og familie i risikogruppene selv, men de møter opp på jobb likevel. Det er fordi de ikke har noe valg, eller mulighet for hjemmekontor.

Nå er de fleste barnehager på rødt nivå. Igjen. Det betyr at du jobber en hel arbeidsdag med en kohort uten pause. Det er veldig fint å være i mindre grupper, både for barna og oss voksne, men det er intenst. Det kan mange av oss ærlig innrømme. Du er heldig hvis du rekker å gå på do i løpet av dagen.

Det har vært svært belastende å omstille seg fra gult til rødt nivå over natta i veldig mange omganger nå. Det tar tid før barna vender seg til disse nye rutinene og tiltakene. Noen barnehager har gjort det mest forsvarlige, nemlig å stenge nå, selv om det har kommet frem at barnehagene holder oppe for å ikke belaste foreldrene noe mer. Når ble barna barnehageansattes ansvar og ikke foreldrene selv?

I stedet for å bli kalt "superhelter" eller at det oppfordres til å klappe for oss på balkongen, krever vi en bedre og reell bemanningsnorm, innleid vaskepersonell og bedre lønn. For i realiteten er vi også vaskepersonell og kokker, når vi ikke tørker tårer, slukker branner, småløper fra situasjon til situasjon, står i konflikt med foreldre, gir veiledning og følger opp og kartlegger barn. Vi har for mange oppgaver at det går over til det uforsvarlige.

Det er vi i denne yrkesgruppen som har den høyeste statistikken for kroniske sykdommer, som spenningshodepine og migrene, for eksempel, og langtidssykmeldinger. Hvis vi kunne forebygget mot det, er jeg sikker på at staten ville spart masse penger. Er det ikke det den nåværende regjeringen egentlig vil?

Hvorfor blir det ikke bevilget mer penger til vår fremtid: nemlig barna og deres pedagogiske tilbud, når Guri Melby senest for noen uker siden, ville innføre språkartlegging i barnehagen? Det vitner om en arrogant tilnærmelse til en profesjon en tilsynelatende ikke forstår hvordan fungerer i praksis.

Det er vanskelig å føle seg tilstrekkelig som barnehageansatt eller at man gir et godt pedagogisk tilbud til barna, når det man egentlig driver med brannslukningsarbeid. Vi tror ikke noen barnehagelærere eller pedagoger studerte for å bli brannkonstabel da de satt på skolebenken. Vi tror ikke barnehageansatte eller spesialpedagoger søkte seg til jobben for å slite seg ut heller.

Vi fortjener å bli behandlet som de "superheltene" vi omtales for å være. Vi har ropt lenge, skrevet hundrevis av kronikker og stått frem med personlige erfaringer i barnehagehverdagen under emneknaggene #egentlig og #faktisk i regi av #barnehageopprøret, uten at det har skjedd noen endringer for yrket vårt. Snarere, får vi flere krav i fanget. Vi opplever at de som tar valgene for oss, glemmer oss i lønnsoppgjøret gang på gang. Nå har vi fått nok og krever at vi får bedre lønn for jobben vi gjør og at vi får bedre arbeidsvilkår i form av en bedre bemanningsnorm.

Vi trenger derfor deres signaturer for å vise at vi trenger flere ressurser for å skape en god og trygg barnehagehverdag med et godt pedagogisk tilbud, hvor alle barn blir sett og møtt, og hvor vi som jobber med dem ikke sliter oss ut. Får vi ikke det etter lønnsoppgjøret, kan det være at en streik må til.
Kopi fra barnehageopprøret
Mvh. Cecilie Sannes

Cecilie Sannes (Drammen , 2021-04-03)

#4220

Jeg er helt enig i at det trengs bedre rammevilkår for barn og ansatte i barnehagen og ikke minst bedre lønnsvilkår for de ansatte

Lotte Eriksen (Hønefoss, 2021-04-04)

#4228

Jeg jobber som spesialpedagog, med de mest sårbare barna i barnehagen, og opplever at det er ALTFOR liten personaltetthet i barnehagen, selv før korona...

Kjersti Henne (Alversund, 2021-04-04)

#4234

Barn opplever 50 timers uker i barnehagen med ansatte som ikke har gode nok arbeidsvilkår, som er slitene og derfor ikke er gode omsorgspersoner. Gi dine barn en god barndom.

Tone Erlandsen (Migreina, 2021-04-04)

#4238

Jeg signerer fordi jeg mener barna våre fortjener bedre. Og at jeg fortjener bedre arbeidsbetingelser, vet at bemanningstetthet betyr noe for oppfølging av spesielt de sårbare barna.

Birthe Lundhaug (Buvika, 2021-04-04)

#4244

Eg er barne og ungdomsarbeidar og jobbar som vikar i barnehager i Stor-Bergen. Betre bemanning må til for å kunne gje ungane det beste tilbodet og ikkje bli utslitt

Kirsten Oline Ulveseter (Arnatveit, 2021-04-05)

#4249

Jeg er styrer og ser hvor dårlig bemanningsnormen er i de norske barnehagene, uavhengig av korona.
En ting er at det er belastende for de ansatte, men jeg bekymrer meg også for barna! Med så få voksne til stede har Vi ikke mulighet til å følge dem opp så godt som de fortjener og trenger!

Caroline Eriksen (Elnesvågen , 2021-04-05)

#4259

Eg signerer fordi eg er svært enig i dette oppropet. Barnehagesektoren er 1 åringers møte med institusjonskvardagen - ein kvardag som dessverre ikkje greier å stette 1-6 åringer sine behov for omsorg og stimulering optimalt. Bemanninga er altfor låg til at nasjonale retningslinjer kan verte kvalitetsmessig sette ut i praksis. Løna for dei tilsette er både med og utan høgskuleutdanning fleire hundre tusen under løna til mannsdominerte yrker med same utdanningslengder. På d nasjonale plan handler dette også om likestillingspolitikk; lønn i kvinnedominert arbeid kontra lønn i mannsdominert arbeid.

Ellinor Henjesand Austreim (Kyrkjebø, 2021-04-05)

#4261

Bebanningsnormen ikke samsvarer med barnehage hverdagen, både i forhold til alt det formelle man skal forholde seg til som rammeplanen, oppfølgingen av barne gruppen og enkelt barn. Barnehage folk "finner i seg" mye... som de fleste andre arbeidsplasser aldri ville ha akseptert. Vi må få opp både kvaliteten i barnehagene og statusen, og det må bli gjort ved å få en mye bedre bemanningsnorm og lønn.

Lene Johansen (Kløfta, 2021-04-05)

#4278

Jeg signerer fordi barna i barnehagen fortjener en bemanningsnorm som er reell hele dagen

Janne Merete Bergstå (Svarstad, 2021-04-05)

#4279

Grunnbemanninga i barnehagene er uforsvarlig dårlig. Der kreves flere folk på jobb for å utføre en skikkelig jobb der ALLE barn blir ivaretatt på en måte som er temmelig individuell til tider. Opp med grunnbemaninnga så blir det nok mer overskudd på de som skal gjøre jobben samt at evnt sykefravær vil gå ned. Vinn/vinn.

Rune A. Brennvik (Brønnøysund, 2021-04-05)

#4282

Vi trenger bedre bemanning i barnehagene! Vi trenger høyere lønn!
Vi utfører en av verdens viktigste jobber, og har fryktelig mange krav å forholde oss til.
Et stort ansvar! Og det er så tungt å ikke strekke til. For det gjør man sjelden i dette yrket. Vi trenger flere ansatte!

Ane Nikøy (5184, 2021-04-05)

#4285

Barna trenger barnehager med ansatte som er tilstede.

Gerran Tangye (Bergen , 2021-04-06)

#4287

Jeg signerer fordi jeg også snart skal jobbe som barnehagelærer i Norge og jeg vil ha gode forutsettninger for å gjøre en god jobb for barna. Det går ikke uten nok bemanning!

Rebecca Schröder (Stehah, 2021-04-06)

#4296

Bedre bemanning og rammebetingelser er avgjørende for om personalet klarer å levere kvalitet og stabilitet i tilbudet til barna. Dette er betingelser for å skape gode oppvekstvilkår i en sektor med omfattende arbeidsoppgaver. Vi vil ha gode barnehager og gode dager for barna.

Nina Sælen (Slettebakksveien 81, 2021-04-06)

#4298

Ønsker at både ansatte og barna skal få en bedre barnehagehverdag!

Kathrine Svenke (Revetal , 2021-04-06)

#4300

Fordi vi fortjener høyere lønn vi som jobber i barnehage må stå tett opp i foreldre og barn uten munnbind. Vi har et stort ansvar og vi jobber hardt selv med mye sykefravær nå i corona perioden

Nittaya Phatam (Fagerstrand, 2021-04-06)

#4330

Med en datter som jobber i barnehage, og 8 barnebarn, så vet jeg at dette er et stort problem, både for barn og de som jobber med barna. Hverdagen kan være tøff nok, så de fortjener så absolutt bedre bemanning!

Marianne Marthinsen (Steinsholt, 2021-04-07)

#4334

Fordi jeg har jobbet I bhg I 34år, og vet hvor mye vi har blitt pålagt gjennom mange år.
Og nå i disse tider står folk på som bare det . Det MÅ belønnes

Mette Tveter Lysvik (Fredrikstad , 2021-04-08)

#4336

Vi fortjener å bli verdsatt for jobben vi gjør. Vi trenger mer bemanning gjennom hele dagen og vi trenger lønn som står i stil med arbeidet vi utfører.

Linda Sylte (Stranda, 2021-04-08)

#4347

Høyere lønn og bedre arbeidsvilkår skulle alle pedagoger og assistenter hatt fir flere år siden! Og bedre arbeidsvilkår. Synd med Pfeizer, men: Hvis de andre vaksinene som finnes viser seg å være trygg for barn, er det bedre å vaksinere barn og unge fordi de har størst kontaktflate og barna kan smitte flere fordi de er barn! Og barna trenger omsorg, eventyrlesing i armkroken, trøst og klem. De kan ikke holdes på to meters avstand hverken i hjem eller barnehage, sier seg selv! Barnehageansatte som må stenge ned bør lønnskompenseres lenger - lønnene må opp. Bedre lønn for omsorgsyrker NÅ og bedre arbeidsforhold! Og begynn med barnehagesektoren!

Anna Helleland (Bergen, 2021-04-08)

#4352

Nå må regjeringen snart åpne øynene for barnehagene!!

Daniella Solberg (Greåker, 2021-04-08)

#4364

Dette er en viktig sak for oss som jobber i barnehage. For oss og først og fremst for barna.

Anne-Beate Egeland (Arendal, 2021-04-09)

#4365

Helt enig!

Tina Gulbrandsen Ottersland (Arendal, 2021-04-10)

#4366

Det seier seg sjølv

Heidi Aklestad (Volda, 2021-04-10)

#4368

Fordi alt som står her er sant..!

Mari Thorsen (Fjellhamar, 2021-04-10)

#4369

Jeg signerer fordi jeg finner meg enig i det oppropet beskriver. Det å jobbe i barnehage har blitt veldig krevende. Jeg ser kollegene mine og meg selv mer og mer slitne for hver dag som går, mens noen har bestemt seg på å bytte jobb. Trist å miste gode barnehageansatte. Hva kommer til å skje med yrket i fremtiden?

Katerina Gougoudes (Hvalstad, 2021-04-11)

#4370

Yrket jeg valgte viser seg å være undervurdert, lavest på prioriteringslista når det kommer til lønn, bemanning og helse hensyn hos politikerne. Lei av å bli behandlet som ingenting!! Vi som er så viktig for befolkningen, burde ha mye bedre arbeidsforhold. Hvis det ikke skjer noe snart, vil mitt yrke få større og større utfordringer med å holde barnehagene gående! Vi trenger folk som trives på jobb, som blir sett og hørt. Barna trenger oss!!

Julie Jacobsen (Vestby , 2021-04-11)

#4371

Jeg selv er i utdanningsforløpet til å bli barnehagelærer. Vi er i en første linje, vi er viktige for at barna til andre i kroatiske yrker skal få være på jobb.
Vi trenger nok folk på jobb slik at alle barna skal få sin rett til lek IG medvirkning , mestring etc.

Nina Eriksen (Sarpsborg , 2021-04-11)

#4382

Lønn og bemanning er for dårlig, alle som vil må ha fulle stillinger. Det tror jeg også vil hjelpe for de ansattes helse, et arbeid må være slik at en blir ufør

Svein Birger Thorsland (Lyngdal , 2021-04-11)

#4396

Dette er realiteten!

Unni Løkhaug (Tornes, 2021-04-13)



Betalt annonsering

Vi vil annonsere dette oppropet til 3000 mennesker.

Lær mer ...