Ny skolestruktur -Vi vil utelukke skolesammenslåing på Tangen.

Kommentarer

#2

Jeg ønsker å opprettholde skolestrukturen som er i dag.

Tonje Tejera (Nesodden , 2021-03-13)

#10

Jeg mener ungdom i sårbar alder fortjener mindre, trygge enheter med voksne som ser dem. Dette blir for stort

Stine Farstad (NESODDTANGEN, 2021-03-13)

#19

Saksbehandlingen i denne svært viktige saken for hele Nesodden, gir inntrykk av medvirkning, men medvirkningen er å sammenligne med å hoppe på et tog i fart, toget bare fortsetter mot et fast mål

Karin Moe Røisland (Fjellstrand, 2021-03-13)

#21

Som tidligere pedagog vet jeg hvor uheldig slike sammenslåing er. Barn trenger skoler i nærmiljøet ikke store skoler i sentra.

Roseanna Næshagen (Nesodden, 2021-03-13)

#26

Som lærer i ungdomsskolen med over 30 års erfaring, er jeg 100 % overbevist om at en sammenslåing av flere skoler er en stor ulempe. I dag kjenner vi ansiktene på alle elevene, samt de fleste navn og kan slå av en prat eller gripe inn ved høve - en storskole blir for uoversiktlig. En annen ting er at det pt, som vi alle vet, foregår mye uønsket aktivitet på ettermiddags-og kveldstid her på Tangen, og det vil høyst sannsynlig eskalere. NEI TIL SAMMENSLÅING!!!

Lisbeth Gundersen (Nesoddtangen, 2021-03-13)

#28

Helt feil å samle 3 ungdomskoler på et sted. Mye bedre å fortsette tilbudet til skoler i nærmiljøet der eleven bor, både for trivsel identidet og kortere reisevei.

Charles Patey (Nesoddtangen, 2021-03-13)

#35

Det er ikke plass til alt i Tangen sentrum. Parallellloppdraget ble satt i gang for at innbyggerne skulle få uttale seg. Foreldre og lærere har reagert kraftig på sammenslåingen, minimum uteareal på 25 kvm per elev er ikke mulig i Tangen sentrum. NÅR skal kommunen lytte til innbyggerne????? Var parallellopdraget bare et spill for galleriet??? Et dyrt spill vi ikke trengte? Jeg er lut lei og forbannet og har mistet tilliten til Nesodden kommune. Hvorfor spørre innbyggerne når dere ikke lytter og turer fram. Det oppleves som maktmisbruk. Jeg bor på Tangen og er veldig bekymret for politikken til Nesodden kommune. Har forelder og lærere ikke noe de skulle ha sagt? Er kommunen Gud? Nå holder det.

Anne Torsholt (Nesoddtangen, 2021-03-13)

#40

Signerer fordi en sammenslåing av skoler vil generere en fortettet kvasi-urbant område på tangen som ikke hører til på nesodden hvis kommunen skal bevare sin egenart. En slik sammenslåing vil også føre til mer trafikk og lengre skolevei for mange ungdom.

Robert Fencl (Oksval Terrasse, 2021-03-13)

#42

Det er et viktig miljøperspektiv å bevare bygg og ikke bare bygge nytt. Vedlikehold er nødvendig og koster penger, men nytt er også dyrt. Bergertomten er en veldig fin og viktig del av Bergerskogen som ikke bør bygges ut. Alværn har mange gode kvaliteter og ligger fint etablert med svømmehall og også mulighet for utvidelse. Det finnes mange gode eksempler på at byggfornyelse kan være mer lønnsomt enn å bygge nytt og det bør definitivt utredes på Alværn. Å legge storskole på Tangen, som også er valgt som hovedvekstsentrum for boligbygging, vil være med på å rasere et nydelig boområde og dessuten gi elevene for lite uteareal. Pandemien har vel vist oss hvor viktig det er å ha godt og nok uteareal i nærområdet med mulighet for å holde avstand mellom kohorter. Jeg er sjokkert over at Tangen ses på som et reelt mulig sted å legge en storskole. Tusen takk til beboeraksjonen for den enorme innsatsen de gjør i denne saken.

Nina Klungsøyr (Nesodden, 2021-03-13)

#50

Vil beholde grendeskolestrukturen på Nesodden. Særlig viktig med mindre skoler med tanke på pandemier og smitte. Likeledes for å demme opp mot rusproblemer. Mer oversiktlige og gode miljøer med plass til lek og utfoldelse i fritiden.

Ann Coates ( , 2021-03-13)

#56

Det er viktig med reel medvirkning

Milda Rosenberg (Oslo, 2021-03-13)

#60

Sentralisering av skolene på Nesodden og fortetting på Tangen er lite formålstjenlig, ikke til det beste for barn og ungdom og trolig ikke samfunnsøkonomisk bærekraftig.

Ole Gorseth Augestad (Nesodden, 2021-03-13)

#62

Vi ønsker at alternativ 1. utgår og at vi fortsatt har 3 ungdomsskoler.

Nesoddfolket er glade i grende - og lansdbystrukturene som kjennetegner halvøyas historie og som skaper trygge og gode nabolag og idèlle oppvekstforhold for barna våre.

Ida Marie Simers (Nesodden, 2021-03-13)

#63

Jeg ønsker en bærekraftig skolestruktur på Nesodden, der hensynet til elevene veier tyngst.

Sunniva Evjen (Nesoddtangen , 2021-03-13)

#74

Jeg signerer fordi jeg er sterkt i mot sammenslåing av skolene. En storskole er ikke til det beste for elevene. Forskning viser at et så høyt antall elever fører til dårligere trivsel og de vil ha mindre mulighet for fysisk aktivitet. Det vil også føre til mer trafikk og dårligere trafikksikkerhet i området. Behold alle ungdomsskolene og bruk midlene på oppussing i stedet!

Tanja Wigley (Nesoddtangen, 2021-03-13)

#76

Jeg signerer fordi jeg synes det er ett bedre alternativ å beholde grendestrukturen og heller pusse opp eller bygge nye der skolene står i dag. Tror ikke det er et godt oppvekstmiljø med en gigantisk skole i et område som nesten blir som en by. Nesodden er så vakkert med blanding av skogsstier/skog og bebyggelse. Håper vi kan beholde dette

Anna Sandbæk (Nesodden, 2021-03-13)

#81

Jeg har lyst, at daterra mi vokser ved skogen og ikke i leiligheter "ghetto". Også her er ikke plass for leiligheter, denne område skal bli til barna og skolen (svimminbasøng, hall, bedre/støre skole), masse skog i nærheten fra skole til Flaskebekk og så videre.

Ginte Soryte (Lyngåsveien 22A, 1452 Nesoddtangen, 2021-03-13)

#82

Det er uklokt å redusere antall u-skoler samtidig som folketallet øker. De tre u-skolene skolene er alle nyere enn de fleste barneskolene, og er store nok til å ha tilstrekkelig faglig bredde i personalet. De blir ikke bedre av å slås sammen.
Alværn har I tillegg unike kvaliteter (pedagogisk og beliggenhet/omgivelser) som må ivaretas.

Karin Bjørnstad (Fjellstrand , 2021-03-13)

#97

Fordi min erfaring er at sammenslåing ikke er besparende, men krever mye ekstra jobb for alle ansatte over tid før ny felles kultur eventuelt blir dannet. Jeg er også enig i beboeraksjonens analyse: sammenslåing vil bety brudd på enigheten i komunestyret om at det skal være minst 25kvadratmeter skolegård PR. Elev

Gudveig Havstad (Ursvik, 2021-03-13)

#111

Jeg signerer, fordi mine barnebarn skal gå på en skole som ligger i og tilhører nærmiljøet. Ikke enn gigantskole med dårlig plass og dårlig utemiljø.

Åge Volden (Borkenes, 2021-03-13)

#122

Hvorfor skal våre barns oppvekst industrialiseres? Skal de økonomiske besparelsene går foran barnas trivsel? Barn trenger å bli sett! Tror ikke en storskole vil være en god løsning.

Christian Rene (Nesodden , 2021-03-14)

#146

Dette har vært en kaotisk prosess helt siden 2019. Derfor startet vi gruppa «Nesoddens skolestruktur».

Ordfører og varaordfører har et sterkt ønske om skolesammenslåing på Tangen, i tillegg til sentrumsutbygging. Administrasjonen, med ny skolesjef i spissen, har inntatt en svært aktiv rolle i å støtte dette. Selv om deres oppgave er å følge opp vedtak fattet av et flertall i kommunestyret.

Flertallet i kommunestyret har i praksis stemt for å utelukke sammenslåing på Tangen gjennom et minstekrav til uteareal. Likevel har vi våre sterke mistanker om at administrasjonen vil anbefale dette igjen.

Lea Coates (Nesoddtangen, 2021-03-14)

#149

Hvorfor frist før utredninger er ferdig - frist bør utvides!

Tone Borgbjerg (NESODDTANGEN, 2021-03-14)

#153

Uaktuelt med kun en skole for ungdommen. Dessuten alt for lite areal og oppholde seg på.

Marita Årnes (Nesodden, 2021-03-14)

#155

Jeg signerer fordi jeg er enig i oppropet.

Lill Vramo (Nesodden , 2021-03-14)

#163

Utearealet på tangen er ikke stort nok for det som er anbefalt. Vi må finne en løsning som er bedre for barna!

Jannike Robinson (Nesodden, 2021-03-14)

#164

Jeg signerer, fordi jeg som lærer på Tangenåsen ungdomsskole vet at elevene mine trenger mye større uteareal enn det som beskrives her, at de trenger god og tett kontakt med lærerne sine, at det er godt og trygt for dem å ikke ha for mange andre medelever å forholde seg til. Jeg er overbevist om at en "storskole" vil påvirke ungdommene våre negativt.

Ingrid Isberg (Fagerstrand, 2021-03-14)

#167

Menneskers hverdag er viktigere enn å spare penger.

Anita Hillestad (Nesodden, 2021-03-15)

#172

Ikke bra for barn og unge å bli stuet så mange sammen på så liten plass og dessuten bli fraktet rundt i buss langt fra hjemmet.

Trine Korsvik (Nesodden, 2021-03-15)

#176

Det må bli slutt på at politikere som ‘vet best’ bruker midler på og endrer noe som allerede fungerer bra.

Gunvor Langkaas (Nesodden, 2021-03-15)

#189

Med alle utfordringene ungdomsmiljøet på Nesodden har, så er det en hårreisende idé å slå samme ungdomsskolene til en MEGAskole.

Johanne Houge (Nesodden , 2021-03-15)

#190

Enig i oppropet.

Ragna Karina Priddy (Hellvik , 2021-03-15)

#199

Jeg er imot storskole. La oss beholde det slik vi har det i dag. Bare rehabilitere dem, billigere enn å bygge en storskole. Trodde Nesodden slet med økonomien, da bør de velge vårt intiativ.

Heidny Hansen (Nesoddtangen, 2021-03-15)

#200

Jeg har ikke sett evalueringsrapporten av bygningsmsssen på Alværn ungdomsskole (ingen har vel det før høtingsfristen går ut?)og ønsker av miljøvernmessige helst å rehabilitere den skolen - og slik beholde grendestrukturen på Nesodden. Det er klart det er best for ungene å gå på en mindre skole i nærheten av hjemmet. En godt belyst sykkelsti gjennom skogen kunne være skolevei for elever fra Berger/Fjorvsngen som går på Alværn. Det er noen av dem, forstår jeg.

Ruth Lothe (Nesodden, 2021-03-15)