Fjern «Rasismeparagrafen»!

Kommentarer

#1801

Jeg signerer fordi loven er subjektiv med få konkrete definisjoner på hva som er hatefullt. I fremtiden kan skoen være på den andre fot, med ekstreme holdninger, kan den brukes mot alle fordi alt kan bli sett på som hatefullt.
I tillegg er det ikke en garanti for at etniske nordmenn kan bruke denne loven mot rasistiske ikke-nordmenn. I tillegg så risikerer vi at folk samler seg i lukkede miljøer der de lever i et ekkokammer. Da blir det stor sannsynlighet at man kan få voldelige grupper som kanskje starter et kupp, eller i det minste forsøke det.
I tillegg, ville ikke det vært greit at en etnisk gruppe kan beskytte seg selv ved å prøve å jage ut grupper de ikke vil ha i landet sitt ved bruk av ord? Hva om når Nordmenn blir en minoritet i sitt eget land, kan innvandrerne beskytte oss på samme måte eller vil vi dele fremtid som sør-afrikanske boere?

Harald Pedersen (Oslo, 2019-06-28)

#1808

Enig i Ørjaseters innlegg. På tide å klargjøre og rette opp i dette. Hva som finnes og oppleves «sårende» er subjektivt, men hvis «alle» skulle bruke rettssystemet vårt på å «finne» ord «eller lete etter å finne noen ord» som kan brukes som støtende i et rettsapparat , så er d ikke rart at andre mere alvorlige saker blir henlagt «etter bevisets stilling». D er helt subjektivt av hva du som person finner sårende eller krenkende, og hva Samfunnet skal bruke ressurser på i den sammenheng. Kanskje kan d heller være greit å gå i terapi. Hilsen Turid Lunde, psykiatrisk sykepleier

Turid Lunde (Oslo, 2019-06-28)

#1810

Dette begrenser ytringsfriheten. Vi må tåle motstand i dagens debatt. Skulle det blitt dom på alle disse sakene ville ikke rettsvesenet hatt annet å gjøre

Arne-Jørgen Venvik (Rennebu, 2019-06-28)

#1812

Et fritt samfunn krever også at de med meninger vi ikke liker kan uttale seg fritt. Så får det bli vår jobb å imøtegå disse med ord fremfor forbud.

Eirik Saasen Hole (Bergen, 2019-06-28)

#1818

Dette er en utdatert paragraf som bør fjernes.

Elin Eikeland (Bergen, 2019-06-28)

#1819

Vi skal ha ytringsfrihet i Norge og dette skal vi godta i en event debatt.
Så lenge det ikke er trusler og oppfordring til vold.
I mange debatter blir sterke ord brukt likeså i dagligtalen og det bør vi tåle ved å bruke saklighet som motargument ikke rettssystemet.

Pål Solvang (Tromsø, 2019-06-28)

#1821

Loven rammer bare etniske nordmenn, og er da diskriminerende.

Ivar Abrahamsen (Steinberg , 2019-06-28)

#1824

Dette bryter med prinsippene om ytringsfrihet.

Knut Erik F. Berger (Moss, 2019-06-28)

#1825

For å verne om ytringsfriheten, som er truet av §185.

Henning Nielsen (OSLO, 2019-06-28)

#1826

Lovanvendelsen blir brukt mot den etnisk norske befolkning.

Arvid Samuelsen (Finnsnes, 2019-06-28)

#1834

Ytringsfriheten!!!

Per Erik Jutulrud (Kolbu, 2019-06-28)

#1839

Jeg signer fordi ytringsfriheten må styrkes.

Einar Christensen (Arendal, 2019-06-28)

#1840

Enig med Elin Ørjasæter.

Jan Reidar Gulbrandsen (Tønsberg, 2019-06-28)

#1841

Fordi dette blir for dumt! Ytringsfriheten skal ikke knebles!!

Patrick Jean Leinaas (Oslo, 2019-06-28)

#1849

Jeg signerer fordi man ser hvor galt det bærer av sted , når en må i fengsel for å kalle en person for kakelakk. Den personen som det ble sagt til hadde i forkant kommet med hatefulle ytringer til Listhaug - og slapp unna med det. Det er en av grunnene til at jeg signerer

Marianne Pedersen (Bergen, 2019-06-28)

#1851

I sign this because I like my freedom of speech.

PS. I won the World Series

Keith Hernandez (New York, 2019-06-28)

#1853

Jeg signerer fordi at den loven vil ødelegge samfunnet på sikt, og at vi vil få en politistat som vil minne oss om hvordan det er i land vi ikke vil sammenligne oss med som eksempelvis Kina, Nord-Korea eller Iran.

Torkel Tveiten Andersen (Rendalen, 2019-06-28)

#1854

Jeg er enig!

Grethe Jakobsen (Oslo, 2019-06-28)

#1856

om noen kommer med litt frekke ytringer må de få lov til det ! Det er forskjell på frekke ytringer og trusler ! §185 hemmer vår ytringsfrihet

ann christin rønnesta (ålesund, 2019-06-28)

#1857

Jeg synes denne paragrafen ikke har noe der å gjøre. Man må få lov til å si noe her i Norge.

Christian Bolt (Sandefjord , 2019-06-28)

#1860

Paragrafen er galskap. Med mindre den brukes til å kneble all forkynning av islam. Som i seg selv er religiøst hat.

Nils E Tangedal (Bergen, 2019-06-28)

#1861

Liker ikke underminering av ytringsfriheten.

Daniel Sæther (Nesodden, 2019-06-28)

#1866

Dette er den største trusselen mot ytringsfriheten noen gang i etterkrigstiden.

Maurith J Fagerland (Mauråsveien 74, 2019-06-28)

#1867

Jeg signerer fordi ytringsfriheten må være absolutt, og er bærebjelken i et demokrati.
Ytringsfrihet er retten til å komme med ytringer noen andre ikke liker. Alt annet er bare propaganda.

Kirsten Lunde (Oslo, 2019-06-28)

#1876

Er du humorist kan du henge ut og mobbe andre så mye du vil (ref Løgnadslaget og Antonsen & Golden.)

Fred Sørensen (Fauske, 2019-06-28)

#1877

Jeg ønsker Straffelovens paragraf 185 slettet.

LIv Synnøve Fagerli (Skorovatn, 2019-06-28)

#1880

Vi må ha lov å si imot og ifra om noe når man er uenig i dagens Norge. Vi skal ikke bli utsatt og anmeldt for meninger. Demokrati er viktig.

Lillian Elvin (Larkollen, 2019-06-28)

#1881

Vi må få slutt på diktaturet

Johnny Arnesen (Nes, 2019-06-28)

#1883

Ingen blir straffet for å diskriminere «hvite» og kristne!

Eva Gregersen (Ski, 2019-06-28)

#1890

Ytringsfriheten er ekstremt viktig.

Sten Helge Nilsen (Ørsta, 2019-06-28)

#1891

Det er så utrolig viktig å ta vare på yrtingsfriheten. Jeg mener lovene dekker det som er viktig, nemlig å overholde respekt for andre. Ofte mener jeg at det er viktig at såkaldt "hatefulle ytringer" kommer frem i lyset slik at vi får vite hvordan enkelte tenker og er istand til å argumentere imot.

Elisabeth Dahl (VIKERSUND, 2019-06-28)

#1894

Jeg signerer fordi kriteriet for hva som defineres som hatefullt og rasistisk ikke skal eies av mottaker av disse ytringene eller domstol, alene.

Per Egil Aske (Alvernlia, Nesodden, 2019-06-28)

#1895

Det skal være lov å uttrykke uenighet også om populære emner

Lars Eskeland (Nadderud, 2019-06-28)

#1896

Den fungerer mot sin hensikt

Mikael Andersen (Stamsund, 2019-06-28)

#1897

Redd for at det Norge som man er oppvokst forsvinner

Jan Lilleeng (Harstad, 2019-06-28)

#1903

Dette er blitt tullete, det har ingen ting i norske rettsaler å gjøre. Folk har blitt alt for hårsåre, hva med å tåle litt skittkasting og heve seg over dette.

Ivan Simensen (Sarpsborg, 2019-06-28)

#1905

Mange grunner til å signere dette. Politikerene opptrer som idioter, importerer islam og er i full gang med å ødelegge vårt demokrati og yttringsrettigheter samtidig som de ukritisk lar folk fra en islamsk og ideologisk livsfarlig ideoligi værre enn nazismen få innpass til våre vestlige land! Det er kriminelt av maktkåte politikere som kommer lenger og lenger bort fra å følge folkets vilje og det de er valgt inn for å gjøre og lage lovverk mot demokrati og yttringsfrihet og å den måten strøype folkets rett til å si sine meninger!
Dette kan ikke vanlige folk med vett og forstand godta og det gir seg også utslag i dagens politiske situasjon!
Det er bare ieologiske idioter som kan påstå at å kritisere religioner eller ideologier har noe som helst å gjøre med hatefulle yttringer!

Arild Karlsen (Tromsø, 2019-06-28)

#1910

Ytringsfrihet er helt avgjørende for å skape et fritt og reflektert demokrati, og ytringsfrihet handler KUN om å kunne si det folk mener IKKE er innafor. Man behøver ingen ytringsfrihet for å si det som allerede er politisk akseptert!

Øyvind Elgstøen (Oslo, 2019-06-29)

#1911

For uklar, unødvendig og den begrenser ytringsfriheten . (Tullinger må også få lov til å gjøre skam på seg selv, uten at vi skal kaster de i fengsel)

Ørjan Hauge (Horten, 2019-06-29)

#1916

Drapstrusler og slikt er vel ikke lov uansett.

Magnus Årsland (Vigrestad , 2019-06-29)

#1917

Fordi vi ikke trenger en åpnere debatt

Tom Eirik Flatås (Hareid, 2019-06-29)

#1918

Rasismeparagrafen virker klart mot sin hensikt.
Den skiller ikke mellom saklig kritikk og "hets".
Denne paragrafen driver nok opp rasisme på samme måte som naiv innvandring og kriminalitets politikk har gjort i flere årier i Norge.
Den er disriminerende fordi man kan ikke kritisere Somaliere for å ha begått en kollektiv dårlig handling mens jeg og alle andre ikke mørke mennesker må tåle det.

Helge Dahl (Fana, 2019-06-29)

#1920

Den blir kun brukt mot etniske
nordmenn. De største rasistene er muslimske inntrengere

Inger Lise Nymoen (Hoedspruit, 2019-06-29)

#1929

Det ER ikke rasisme .. det er gjensvar på en U-KULTUR som har fått herje fritt i landet og under tvang ..

Stig Jensen (bergen, 2019-06-29)

#1932

Hva som er "diskriminerende eller hatefulle ytringer" er subjektivt og defineres forskjellig i ulike kulturer og mennesker imellom. Loven legger derfor til rette for tolkninger og kan bli brukt for å kneble saklig uenighet/kritikk.

Hallvard Arne Vie (Drøbak, 2019-06-29)

#1933

Fordi det er en lov som kveler ytringen

Rune Fredriksen (Borgenhaugen, 2019-06-29)

#1943

Signerer fordi rasismeparagrafen blir brukt i stor grad til å kneble faktabaserte meninger/ytringer for å fremme enkelte politiske agendaer.

Håkon Kjørren (Lom, 2019-06-29)

#1946

En självklarhet för mej!! Min far var halvnorsk!!

Andreas Fredriksson (Stockholm , 2019-06-29)

#1947

Jeg er i mot æll denne overstyringen av folket og at vi ikke skal få si meningen vår vi som tør.

Vidar Løkken (Hunndalen , 2019-06-29)

#1948

Nok er nok

Roy Johansen (Oslo, 2019-06-29)

#1949

Den går bare en vei.Dvs den gjelder bare for etnisk norske så igrunn er den ikke brukbar

Anette Hagen (sandefjord, 2019-06-29)

#1955

Jeg signerer denne underskriftskampanjen da Straffeloven § 185 er et grovt overtramp på ytringsfriheten og er kun et statlig verktøy for å kneble samfunnsdebatter som utfordrer den etablerte politiske eliten.

Thor Steffen Grønmo (Brønnøysund, 2019-06-29)

#1956

Fordi begrepet rasisme blir misbrukt for å ilegge munnkurv på folk som har helt legale meninger, men ikke passer med "PK"

Ole-Jørgen Saglien (Etnedal, 2019-06-29)

#1957

Ytringsfriheten skal bestå og vi skal ikke ha et diktatur, for å tekkes en gruppe som velger å komme til Norge. Samt det å følge FN migresjonsavtale, slik den er utformet er et hån mot innbyggerne. Kommer disse «rare lovene og reglene» rett fra Bilderberg konferanser???

Monica Gundersen (Åmot, 2019-06-29)

#1970

Påtale rammer tilfeldig, og de virkelige rasistene går oftest fri.

Åse Tuven (Drangedal , 2019-06-29)

#1975

Forrædere vannstyrer land og folk, på grunn av partidiktatures svik av folk og land - som Barcelonaavtalen og migrasjonsavtalen til vårt hatefulle folkesvikerstyre. UT

Olav Sigve Larsen Skaar (Sandnes, 2019-06-29)

#1976

Ytringsfrihet

Elisabeth Lindnes (Kopervik, 2019-06-29)

#1985

Fordi den hemmer yttringsfriheten!

Jan Christiansen (Oslo, 2019-06-30)

#1986

Bryter ytringsfriheten.

Jan-Henrik Haugsøen (Bergen, 2019-06-30)

#1987

Forde dette blir bare verre og verre de begynner i det små men ender i totalitær sensur av det meste de ikke er enig i...Å den gruppen som fremmer dette mest er ingen minoritet de er faktisk 1.8 millijarder individer...

tor einar nilsen (husøysund, 2019-06-30)

#1990

Dette blir brukt mot sin hensikt

Tommy Kjærsrud (Drammen , 2019-06-30)

#1992

Uklar lov som begrenser demokratiske rettigheter og ytringsfriheten

Thomas Sigdestad (Gressvik, 2019-06-30)

#1997

Jeg signerer fordi jeg er dypt bekymret for at rasismeparagrafen undergraver ytringsfriheten.

Kerstin Dahk (Hyggen, 2019-06-30)

#1999

Jeg er forkjemper av ytringsfrihet.

Knut Trulsen (Trondheim, 2019-06-30)

#2000

Godt at det finnes noen som setter fingeren på at Norsk lov formidler urettferdighet.

Else Tangedal (Bergen, 2019-06-30)