Redd Holt 4H Læringstun - for ungene våre

Læringstunet er en besøksgård retta mot hele byens befolkning, med fokus på barn og unge. Det er en del av Inn på Tunet-ordninga.

Her får besøkende møte og delta i stell av griser, høns, kaniner, sauer og lam. Skole- og barnehagebarn får gjennom skolehagen delta i produksjon av økologiske grønnsaker.

Gjennom nærkontakt med dyr, planter og gårdsliv får en praktisk forståelse av hvor maten kommer fra og innsikt i sammenhengen mellom mennesker og natur. Holt 4H Læringstun er også et viktig alternativt tilbud for barn og unge med spesialbehov, som gjennom deltagelse i gårdsaktiviteter får oppleve mestring i hverdagen.

Vi har et mål om å bli en åpen gård der alle byens barn kan få komme og møte gårdsdyr og lære å dyrke grønnsaker. De gangene vi har arrangert Åpen Dag, har vi hatt gården full av besøkende - det er et tydelig behov for et slikt tilbud for barnefamilier i byen.

Vi har også et mål om å etablere en 4H-klubb i tilknytning til gården, men det er også avhengig av at gården får bestå.

Nå vil kommunen kutte støtten til gården og dermed sette kroken på fjøsdøra. Mener du også at gården bør fortsette å få støtte slik at dette viktige tilbudet kan fortsette? Skriv under!

Andre argumenter for at gården må få bestå:

• Kommunen får svært mye igjen for de pengene de støtter gården med. Støtten dekker kun en halv stilling, som koordinere og setter i gang. Resten av arbeidet utføres på dugnad av frivillige, samfunnsengasjerte mennesker.
  • Fjernes støtten, rammes de mest sårbare gruppene; de som har behov for spesialtilpasset opplæring. Legges dette tilbudet ned, må kommunen finne og betale for et annet tilbud.
  • Kommunen var en av stifterne av tilbudet. Det er useriøst og sette i gang en slik prosess, der mange mennesker har lagt ned masse innsats, for så å legge det ned når det er oppe og går.
  • Gården er i oppstartsfasen og er derfor sårbar. Vi er i gang med å innarbeide oss i de|markedet, men trenger fortsatt tid til å bli selvhjulpen økonomisk