Protest mot at helsesøsterstillingen fjernes fra Nordtvet Skole

Som forelder, så mener jeg at avgjørelsen om å midlertidig fjerne helsesøsterstillingen fra Nordtvet skole er lovstridig

Jeg ber bydelsutvalget om å revurdere vedtaket sitt på bakgrunn av Forskrift om kommunens helsefremmende og forebyggende arbeid i helsestasjons- og skolehelsetjenestens § 2-3, hvor bydelen umulig kan imøtekomme kravene i denne paragrafen når de velger å (midlertidig) eliminere helesøsterstillingen ved Nordtvet skole, og dermed bryter Norsk lov.

Loven sier videre; Miljøarbeidet ved skolen er en viktig tverrfaglig oppgave, og for at skolehelsetjenesten skal kunne bidra effektivt i denne sammenheng, er det avgjørende at skolehelsetjenestens bidrag i det miljørettede arbeidet foregår ved skolen. Det individrettede arbeidet kan imidlertid foregå på en helsestasjon utenfor skolen, dersom en slik ordning etter en konkret vurdering ivaretar tilgjengeligheten for elevene.

Jeg kan ikke se at det finnes noen konkret vurdering som ivaretar tilgjengeligheten for elevene ved Nordtvet skole.

I følge barnekonvensjonen artikkel 24 har barn rett til best mulig helse og helsehjelp. Norge har forpliktelser etter Barnekonvensjonen og denne gjelder som norsk lov. Vi mener at bydelen bryter også denne, for de over 400 barna ved Nordtvet Skole, om de velger å opprettholde vedtaket om at Nordtvet skole (midlertidig) ikke skal ha en helsesøster.

Jeg krever at vi minimum får gjeninnsatt de 40% helsesøster som skolen frem til nå har hatt, og en plan om når en fast ansettelse skal være på plass.