Ønsker 4-dagerstilbud tilbake i barnehagene i Lyngdal kommune

4-dagers tilbudet i barnehagene er tatt bort fra og med høsten i Lyngdal kommune. Dette har vi til nå hatt tilbud om på Byremo og Konsmo. Vi ønsker at dette skal bli tatt opp i kommunestyret til en ny vurdering, og ikke bare i utvalget slik det er blitt til nå.

Det burde være opp til hver enkelt familie å bestemme om de vil ha barna 3, 4 eller 5 dager i barnehagen. Ikke alle har økonomi til å betale for 5 dager og i tillegg jobbe redusert for å ha de hjemme en dag. Og for mange er 3 dager uaktuelt pga feks økonomi. Det er godt for barn og få en rolig dag/avbrekk hjemme i en hektisk hverdag. Men det vil variere fra familie til familie, og fra barn til barn om det er 3, 4 eller 5 dager som er best.

De som er kommunalt ansatt har bare anledning til å få permisjon 20%(en dag). Hvis de skal ha 40%(2 dager), må de si opp deler av stillingen sin. Dette samsvarer ikke med at det kun er mulighet for 3 og 5 dager i barnehagen.

Mange fedre har gradert permisjon, samtidig som barnet har barnehageplass. Hvorfor skal familier som velger dette betale for 5 dager men bruke 4 dager ett helt år.

Dette er en underskriftskampanje for ALLE innbyggere i Lyngdal kommune. Bli med å støtt opp om familiens valgmulighet til å velge det som er best for sin familie og sine barn etter hver enkelts økonomi og muligheter.

Cecilie Bransdal (Foreldrerepresentant Byremo barnehage)    Kontakt personen bak underskriftskampanjen