Nei til nedskyting av Moskus på Dovrefjell

Vi mener at Moskusstammen bør bevares og at det ikke blir nedskyting av dyr.

Moskusen er utsatt for å bli rammet av sykdom. Opptil 100 dyr kan gå med under
sykdomsutbrudd.

Vi finner oss IKKE i at det skal foregå nedskyting av stammen. Vi mener at stammen
bør bevares. Husdyr som går på Dovrefjell bør heller få sitt eget inngjerdet område,
slik at Moskusen ikke kan påføres sykdom fra husdyr.

Støtt opp og skriv under. Vi er avhengig av alle underskrifter for å bevise at vi mener
alvor.

HISTORIEN:

Vil skyte 70 moskus

Moskusstammen på Dovrefjell bør reduseres med 15 til 20 dyr
hvert år inntil bestandsmålet på 200 er nådd, mener Fylkesmannen i Oppland. 25 moskus må bøte med livet i løpet av våren, hvis Fylkesmannen i Oppland og i Sør-Trøndelag får det som de vil.

I et brev som de sendte til Miljødirektoratet i dag anmoder de om dette. Det er Miljødirektoratet som til sist avgjør skjebnene til dyrene.

Grunnen til at de ønsker å ta ut dyrene er begrense bestanden.

- Vi ønsker å ta ut dyrene der de er i konflikt med menneskelige hensyn, så vi får redusert konfliktnivået, sier seniorrådgiver Bjørn Rangbru hos Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.

De ønsker derfor å ta ut ni moskus, som nylig ble oppdaget i Sjonghøe i Lesja.  Denne flokken har vært på avveie i over ett år, og har oppholdt seg langt utenfor moskusdyrenes kjerneområde på Dovrefjell.

I tillegg ønsker de å ta ut 16 moskus som beveger seg nær E6 i områder i og rundt Hjerkinn.

Rangbru mener da en rimelig tilnærming er å skyte disse dyrene i det de nærmer seg området.

I brevet fra Fylkesmannen i de to fylkene argumenterer de også for at totalbestanden på Dovre på sikt skal reduseres
til omtrent 200 dyr.

I dag er det anslått at det totalt er omtrent 270 moskus på Dovre.

- I forvaltningsplanen fra 2006 ble det ikke bestemt noe øvre antall for hvor mange moskus det burde være i området. Det ble da bestemt at de skulle få utvikle seg naturlig innenfor grensen det er vedtatt at vi ønsker å ha moskus. Vi var i 2006 litt usikker på hva som var passende innenfor arealet, men etter ti års erfaring synes vi det er passende med omtrent 200 moskus på Dovre, sier Rangbru.