Nei til karaktervurdering i Kroppsøving

Karaktervurdering i Kroppsøving er et mye omstridt tema med mange argumenter for og mot. Det er mange som gruer seg til gymtimene. De gruer seg til å måtte bli bedømt og vurdert etter hvor rask de løper, hvor høyt de hopper og hvor god de er i ballspill. Flere mangler motivasjonen som er nødvendig for å gjøre en god innsats i gymtimen, fordi de vet at det ikke vil hjelpe på karakteren uansett. De vet at de vil ende opp med en "trynekarakter". En karakter som er like mye påvirket av lærerens affeksjon for dem, som innsatsen og ferdighetene de legger ned i timene. Det er derfor blitt foreslått til Elevtinget å kjempe for å endre vurderingsformen i kroppsøving til godkjent/ikke godkjent basert på innsats og oppmøte.

Elevtinget nærmer seg og det er i denne anledning at denne spørreundersøkelsen er blitt laget. Den er blitt laget for at vi som deltar på Elevtinget lettere kan ta med oss og kjempe for elevenes sak. Vurdering i kroppsøving er ett av temaene vi tar med oss til tinget, og vi ønsker derfor å høre deres historier og meninger angående utskiftning av vurderingsform i kroppsøving.

Camilla Tysnes Fauskanger    Kontakt personen bak underskriftskampanjen