Nei til Inventums regler for påkledning!

Den største utelivsaktøren i Haugesund, Inventum har en lang liste av forbud mot hva som er lov å ha på seg på deres utesteder og restauranter. Den omfattende forbudslisten inkluderer blant annet skitne og hullete klær, joggesko, sandaler, crocks, kjeledress og klær som synliggjør en tilhørighet til MC-klubb, fotballklubb eller musikkgrupper. Dette fører til en stigmatisering av grupper og en økende konformitet i det offentlige rom i Haugesund. http://www.nrk.no/rogaland/har-svartelistet-joggesko-1.11541866

Vi mener at Inventums nye regler både stigmatiserer grupper og at de samtidig krenker individets rett til å uttrykke seg. Ytringsfriheten inkluderer også ytringer gjennom bekledning.

Det vi trenger i dag er å ta vare på mangfoldet, bygge relasjoner mellom grupper og individer. Vi må heller senke terskelen for å delta sosialt i Haugesunds offentlige rom – og særlig Haugesunds storstue. Indre kai er oppgradert av fellesskapets midler og er et viktig offentlig rom i Haugesund. Det må være et offentlig rom som har plass til alle!

Vi mener at det er i møtet mellom ulike mennesker og grupper nye ideer og synteser utvikles. Det er viktig for en videre kulturell utvikling og for demokratiet at det er rom i vårt lokalsamfunn for å fritt kunne uttrykke seg.
Konformitet er et hinder for kreativitet.

Disse reglene må fjernes!

Underskriftene skal overleveres til daglig leder i Inventum-gruppen - Bjørn Gerry Viksund.

Miljøpartet de Grønne på Haugalandet står bak dette oppropet.