nei til budsjettforslag i Alnabydel

Si Nei til budsjettforslag i Alna bydel som innebærer:

1. Nedleggelse av familiesenter m/åpen barnehage på Furuset

2. Personalkutt av pedagogisk leder og koordinator

Bakgrunn:

Åpen Barnehage er et tilbud til familier der barna ikke går i vanlig barnehage. Dette er et lavterskeltilbud hvor det er mulig å komme innom når det passer barnet og foreldrene og hvor man kan få et fellesskap med andre barn og foreldre i nærområdet. Det er mulig å få pedagogisk veiledning rundt barneoppdragelse, prate med helsesøstre fra helsestasjonen og forberede barna på en tilværelse i barnehage.

Opprinnelig var Åpen Barnehage et tiltak fra barnevernet for å kunne fange opp barn som ikke gikk i barnehage, men er i dag underlagt helsestasjon-tjenesten.

Fra januar 2014 øker regjeringen kontantstøtten til 6000kr og dermed blir behovet for åpen barnehage enda større enn i dag.

Status:

Fra 1.1.2014 er det forslått delvis nedleggelse av tilbudet i Alna bydel, med signaler om ytterligere nedtrapping fra 1.7.2014.

Åpen barnehage i Alna Bydel er svært viktig for Groruddalen. Barna møter opp med far/mor og sosialiseres med andre barn. Dette er spesielt viktig for familier med lite kontaktnett, bl.a. dem med minoritetsbakgrunn. Her kan de lære viktige elementer i norsk kultur og viktige regler i det norske samfunnet. Det er også en viktig arena hvor etnisk norske familier og familier med minoritetsbakgrunn kan ha kontakt med hverandre. Åpen barnehage er også et viktig sted for fedre som tar pappapermisjon. Det er også gunstig for barna slik at det blir en slags myk overgang til vanlig barnehage.

Politikerne har lovet ekstra satsing på Groruddalen som har stor prosentandel av folk med innvandrerbakgrunn. Det å fjerne og redusere tilbudet for åpen barnehage i Groruddalen er et skritt i feil retning. Tilbudet er svært viktig og faktisk en av de få lavterskel mulighetene bydelen tilbyr som kan hjelpe til med integrering. Mange barn med minoritetsbakgrunn går ikke i vanlig barnehage og har stor nytte av dette tilbudet.