Støtt Nå eller aldri sitt arbeid med å ta strandsonen tilbake etter 123 år!

Bakgrunn:

Jernbanen ble lagt gjennom Hamars strandsone i 1894, mot byens vilje. Vi har ventet i 123 år på å ta strandsonen tilbake. Ny jernbanestasjon mellom Espern og Vikingskipet er både bedre og billigere.

Hele strandlinja fra og med Koigen til og med Espern er rundt 4000 meter. Bane Nor sine forslag er dobbeltspor gjennom strandsonen med jernbanen i kulvert langs deler av Mjøsa eller på bru tvers over Hamarbukta.

Med dette forslaget blir rundt 3.300 meter av strandlinja i hovedsak stengt av jernbanelinjer, jernbanebru eller en opphøyd kulvert. Det betyr også at den planlagte, og i hovedsak godkjente, utbyggingen på Espern og Tjuvholmen blir mindre tilgjengelig for andre enn de som bor der. Tjuvholmen og Espern skal bli like stort som Aker Brygge, og bør ikke stenges ute fra sentrum av jernbanelinjer.

Bane Nor sin samfunnsøkonomiske analyse viser at en jernbanestasjon Vikingskipet gir nesten to milliarder kroner høyere nåverdi, enn dagens jernbanestasjon med kulvert.

Stopp Bane Nor sine planer om rasering av Hamars strandsone med dobbeltspor over brygga og Koigen. Vi vil ha Jernbanefri strandsone i Hamar!

Skriv under på oppropet og inviter dine venner som bryr seg om Hamar til å gjøre det samme.  Din underskrift teller!

BLØFFEN OM ÅKERSVIKA