Mot godsterminal på Haukås

Her kan de som støtter opp om nordre bydel i Bergen og vår kamp mot at det bygges godsterminal på Haukås. Viser også til facebookgruppen som skriver:

Denne gruppen har blitt opprettet fordi vi har behov for å samles og vise vår motvilje mot at en godsterminal blir lagt til vår grønne plett på Haukås. Etter at jernbaneverket i sin KVU (Konseptutvalgutredning) har forkastet Haukås som et godt alternativ til plassering av godsterminalen, dukket det som troll i eske opp et såkalt fagnotat fra Bergen kommune, hvor man argumenterer for å legge godsterminalen til Haukås- til tross for KVU-rapporten. I fagnotatet er det ikke tatt hensyn til at det aller meste av godset i utgangspunktet
skal sørover eller til sentrum. Da er
det ulogisk å ville legge terminalen
i nord. Jernbaneverkets
utredning viser at det vil medføre 40 prosent mer transport gjennom Bergensdalen og/
eller Arnadalen – og større luftforurensning.
Så argumenterer kommunen i mot dette, og sier
at logistikkterminalene også kan flyttes. Men det vil bare øke transportmengden, fordi det
ikke er endestasjonen. Godsetskal til lager, verksteder og butikker – og tyngden av dem
ligger i sør og sentrum.

Ny E39 og broen over Bjørnafjorden er ikke nevnt i kommunens utredning. Den vil
flytte det logistiske tyngdepunktet
ytterligere mot sør – det er jo
hele hensikten med investeringen.

Det som er mer opprørende er at fagnotatet overhodet ikke tar hensyn til at 45 familier må
flytte dersom terminalen legges på Haukås. I Hordnesskogen er
det ingen som må flytte. Likevel
har kommunen gitt de to alternativene
lik rating på emnet «ikke ramme grunneiere». Det er det mest graverende, at 45
vanlige familier som blir rammet
i Åsane ikke har noen verdi.

Det er heller ikke tatt hensyn til de mye omtalte elvemuslingene som Haukåsvassdraget har huset, og som er rødlistet når det gjelder trusselen for utrydning. Bergen kommune har tidligere gått inn for å verne om muslingene, og det er bevilget store summer for dette formålet. Hvorfor i all verden har elvemuslingene plutselig mistet all sin verdi?

Vipene som hekker i området er også fredet. Hovding har brukt en del av gressmatten på ved fengselet som avlastningsbane, men dette har kun vært tillatt utenfor hekkesesongen, nettopp for å verne om vipene.

Hva med nærmiljøet ellers? En godsterminal på Haukås vil forringe læringsmiljøet til elevene ved Haukås skole i meget stor grad, da godstrafikken vil foregå omtrent over skoleplassen. Barn og unge vil måtte krysse et jernbanespor for å komme seg til og fra skolen, og til trening på Leikvang. Vi har behov for å utvide mulighetene for barna våre, ikke innskrenke dem enda mer. En del av området som har vært tiltenkt ungdomsskole, vil bli slukt opp av godsterminalen- men hva skal vi uansett med en tomt for ny skole, nå folk ikke vil bo i et område med godsstøy døgnet rundt? Vi har uansett fått vår del av industri og næringsbygg, og det i et område som kunne bestått av vakre boligtomter og grønne lunger for et godt oppvekstmiljø, og rekreasjon for unge og gamle. Det er rett og slett nok nå. Godsterminalen skal vi faktisk IKKE ha her.