Jan Reidar Vågsdalen

Diskrimineringen har nådd sitt bristepunkt !! Kvinnefotball Norge har nådd sitt bristepunkt !!!

I flere år har jeg fulgt kvinnefotballen fra sidelinjen, og med mine godt over 2000 artikler fra sporten til disse idrettsutøverne, så har jeg og mange rundt i Norge fått nok.

Det som nå fikk flere til å reagere, med skriv til likestillingsombudet, kvinnelige stortingsrepresentanter, NFF og flere medier, har nå fått grasrota til å reagere.

Tidligere stor spiller, OL mester, VM mester og en av Verdens beste stoppere på 90 tallet Gro Espeseth var i dag ute i en Bergens avis og fortalte om diskimineringen, og NFF sin jobb for kvinnefotballen.

Litt fakta:

Norge har over 110 000 jenter og kvinner som spiller fotball, dette er den nest største organisasjonen etter herrefotballen i Norge.

Vi har er Toppserie med 12 lag som har toppidrettsutøvere i alle lag, som går på skole, jobber og trener like mye og kanskje mer en mennene.

I 2014 får disse topputøverne vist seg frem på NRK 7 ganger av 132 kamper. Ser man på herrene så dekkes alle kamper i Eliteserien og Adeccoligaen, på tv- Sterkt diskriminerende og nærmest utrolig !

Landslaget vårt er rangert som blant de beste i verden, de fikk EM sølv i fjor foran 41 000 mennesker i Sverige, de er nå i ferd med å kvalifisere seg(nærmest klar) til neste års VM i Canada. Og onsdag så spilte de årets viktigste kamp i Portugal, uten at det var ett eneste kamera tilstede fra Norge.

Det eneste de fikk var før kampen reportasjer og oppføling av Støtt Norsk Kvinnefotball, Kvinnefotballmagasinet(som jeg driver), og noen få andre lokale medier. Bilder fikk man fra en portugisisk fotograf. -Ja vi lever i 2014 ?!! Eller...

Til sammenligning hadde Toppserien her hjemme i 2010 og 2011, da TV2 hadde rettighetene(nå NRK) eget studio hver serierunde, og vi fikk tilsammen over 40 kamper av 44 !!

Dette har ikke NFF fått forhandlet seg frem til, slik at det har blitt bedring, men heller en motsatt utvikling, tross store lovnader fra de dresskledde herrene i NFF.

Mer er fotball

Dette har blitt en sak som handler mer om fotball, det handler om lik rett, eller i det minste en organisasjon som NFF som kan bidra til at kvinner og menn behandles likere, om ikke helt likt, for det er ikke det man krever, man krever bare å bli tatt mer på alvor og bli mer sett.

Jeg regner med at dette blir en het potet på neste fotball ting til våren, og da regner jeg med grasrota vil komme med trykk på de som styrer Norsk fotball.

Dette er ren diskiminering, og når noen jublet over at Carina Olset i VM studio, nevnte at Norge hadde slått Portugal 2-0, onsdag, i VM studio, noe som tok 5 sekunder. Kort fortalt, Norges kvinner ble VM klare, og det fikk de 5 sekunder av i NRK, rent utrolig!

Jeg kan remse opp, meninger, komme med utspill og si mye, men dette er en fortvilet situasjon, som er alvorlig, om man kan si det om idrett.

Men uansett kvinnefotballen fortjener bedre, og jeg ønsker at dere der ute, skal reagere. Om dere har en datter som spiller i Øvrevoll Hosle eller Klepp, har ett datter barn i Grand, eller bare syntes at kvinner skal få mer plass i Norges største idrett.

Så følg på og skriv under på en meget viktig sak som innvolverer så mange, og prinsippielt så handler dett like mye om liestilling som fotball !!

Mvh Jan Reidar Vågsdalen/ www.Kvinnefotballmagasinet.no