Ja til valgfrihet og NEI til prisøkning på TV2 Sumo sport

TV2 Sumo har lenge bidratt til å øke tilgjengeligheten av fotball for almennheten. Det er veldig bra.

Dessverre skrur TV2 stadig opp prisen på sportspakken. Fra at sportspakken kostet 1999 til at denne skal koste 3990 opplevesoppleves som urimlig fordi:

TV2 kan ikke lenger sende alle kampene lørdag kl 16.00. Dette skyldes lisensavtalen til TV2. Resultatet for forbrukeren er likevel at det velges en kamp som sendes kl 16. Det kan medføre at en supporter som følger et mindre lag ikke får sett laget sitt spille på mange runder.

TV2 forsøker å tvinge alle kunder over på en hel sportspakke som innbefatter både tippeligaen og engelsk fotball. Dette på tross av at TV2 mister rettighetene til norsk fotball ved årsskiftet. Dette er spesielt ugunstig for personer som enten kun er interessert i engelsk fotball, norsk fotball eller personer som er interessert i både engelsk og norsk fotball, men ønsker årsabonnement.

Tilslutt har TV2 satt opp prisen fra i år. Argumentet som har blitt brukt er at rettighetene har blitt dyrere. Dette argumentet er dårlig, da TV2 ikke har undertegnet noen ny avtale for engelsk eller norsk fotball i år. Prisen burder derfor i det minste vært holdt på fjorårets nivå.

Alternativt tror undertegnede at mange vil ty til ulovlige streamer eller VPN-løsninger der man kjøper tilgang i land med mye rimligere priser.

Løsningen bør være at TV2 setter forbrukeren i fokus. Det må gjøres ved å tilby sportspakker med et akseptabelt prisnivå. Videre bør forbrukeren få større muligheter til å skreddersy pakker som dekker sitt interesseområde og betale deretter.

Ved å signere dette oppropet støtter du følgende forslag:

1. TV2 må reversere prisveksten på den totale sportspakken slik at den er på fjorårets nivå.

2. TV2 splitter engelsk og norsk fotball i to ulike pakker.

3. TV2 lager sportspakker der man kan kjøpe tilgang til å følge et bestemt utvalg med lag.