Inngjerdet hundepark på Veitvet, Linderud eller Sletteløkka

JA TIL INNGJERDET FRIOMRÅDE FOR HUNDER PÅ VEITVET, LINDERUD ELLER SLETTELØKKA!

Det er ingen egnede områder for hundemøter på Veitvet, Linderud eller Sletteløkka (Bydel Bjerke, Oslo). Et slikt tiltak vil løfte området både for hundeeiere, hunder og andre som ønsker et mer kontrollert hundehold i sitt nabolag.
Vi er i dialog med bydelen og Områdeløftet/Groruddalssatsningen. Vi er også i dialog med grunneiere for å finne et egnet sted for parken.

For å få oppfylt drømmen vår trenger vi først og fremst flere interesserte og mange underskrifter i ryggen.

Her er ønskelisten vår:
Vi ønsker oss en inngjerdet hundepark der hundene våre kan være fornøyde, sosiale og lykkelige.
Vi ønsker oss et sted å være der våre hunder kan leke med hverandre og med oss.
Vi ønsker oss et sted å være der vi kan trene våre hunder.
Vi ønsker oss et sted å være der vi kan leke og kaste ball med hundene våre.
Vi ønsker oss et sted å være der vi kan prate med, lære av og utveksle erfaringer med andre hundeeiere.
Vi ønsker oss alt dette, uten å være engstelig for at hundene våre skal stikke av eller skremme fremmede hunder, barn og voksne.

Oppsummert er hovedargumentene for hvorfor en inngjerdet hundepark vil styrke området vårt disse:
1. Hundenes behov - frie, velstimulerte og velsosialiserte hunder er snille, trygge og lykkelige hunder
2. Trygghet for de som er redd for hunder
3. Minimere risikoen for at hunder i området blir utrygge og utvikler problematferd og får aggresjonsutfordringer
4. Unngå at hunder som ikke er trent til å gå løs likevel gjør det, og skaper skumle situasjoner

Er du overbevist? Skriv under på oppropet, og vi er ett steg nærmere.

Har du spørsmål, innspill eller tips? Send dem gjerne inn ved å trykke på "kontakt personen bak underskriftskampanjen" nederst på siden!

Del gjerne oppropet videre!

Er du fremdeles i tvil om du er enig? Her er argumentene utdypet:

1: Hundens behov
Hunder trenger å løpe for å få ut energi, de trenger å bli kjent med andre hunder i et trygt miljø og de trenger trygge rammer for å trene på innkalling og andre nyttige kommandoer. Dette er elementære behov en hund har, og som de bør få tilrettelagt hjelp til å gjennomføre. Det er unaturlig for hunder å være i bånd, men av mange åpenbare og gode grunner må veldig mange hunder holdes i bånd i de fleste situasjoner. Har man et inngjerdet område der hunder får løpe fritt skaper man en illusjon av frihet for hundene som er bra og nyttig, for det er naturlig for en hund å være fri og følge sine instinkter. Det er langt enklere å ta en liten tur i hundeparken i stedet for å gå en lang tur på travle dager, altså vil en hundepark kunne hjelpe de som har problemer med å stimulere hundene sine til å stimulere dem mer. Dette skaper tryggere hunder og tryggere eiere.

2: Trygghet for de som er redd for hunder
Hver eneste dag møter vi mennesker som er redde for hunder - og som i tillegg har liten kunnskap om hunder. Vi har stor forståelse og respekt for disse menneskenes følelser og adferd. Vi vet, som hundeeiere, at frykt og mangel på innsikt og kunnskap ikke er noe man skal ta lett på og er ydmyke i forhold til folks reaksjoner. Vi vet også at det skaper vanskelige situasjoner for oss alle, både de som ikke har og vi som har hund. Mennesker som er redde kan reagere irrasjonelt og hunder kan misforstå deres adferd og ta det som invitasjon til lek eller kos. Som hundeeiere må vi selvfølgelig alltid ta hensyn til de vi møter uten hund og holde hundene våre i stramt bånd eller krysse gaten for at mennesker som er redde skal tørre å gå fordi. Av respekt for disse menneskene kan man ikke slippe hunder løs på åpne områder der mange mennesker ferdes.

3: Minimere risikoen for at hunder i området blir utrygge og utvikler problematferd
Vi møter ikke bare redde mennesker på tur, vi møter også redde, usikre, understimulerte og av og til aggressive hunder. Ofte er årsaken til dette enkel; eiernes manglende kunnskap og trening. Hunder trenger å stimuleres både fysisk og mentalt, de trenger mye oppmerksomhet og kjærlighet og de trenger å bli kjent med andre hunder for å bli trygge og for å utvikle et høflig språk. Dessverre er ofte resultatet av mangelen på disse elementære behovene at hundene blir farlige for andre hunder, mennesker og seg selv.  Man skal selvfølgelig ikke ta med en redd eller aggressiv hund i en hundepark, men får vi en hundepark kan unge og nye hunder være mye sammen i en hundepark allerede før denne problematferden utvikler seg. Det vil minimere risikoen for at slikt skjer betraktelig. En hundepark er et sosialt møtested for folk både med og uten hund. Her utveksles erfaringer, man snakker med andre erfarne hundeeiere, får råd og hjelp til trening og annet man lurer på. Både hund og eier får bli kjent med andre i trygge omgivelser. Dette er til beste for alle, fordi det skaper en god hundekultur i nærområdet også.

4: Unngå at hunder som ikke er trent til å gå løs likevel gjør det
Vel vitende om at det både finnes redde mennesker og hunder i nærheten, velger mange hundeeiere likevel å slippe hundene sine på åpne områder i nærheten, fordi hundens behov for å løpe fritt veier så tungt for dem. Mange av disse har god kontroll og perfekt innkalling på hundene sine. Dessverre er det også noen som ikke har det, og dette skaper uheldige og skumle situasjoner, som at hundene løper bort til fremmede og redde hunder eller mennesker. Får vi et inngjerdet område i nærheten, vil med all sannsynlighet disse hundeeierne velge å slippe hundene sine her i stedet, og dermed er denne risikoen borte.