Ikke kutt i hurtigbåttilbudet Bodø-Svolvær

Bodø kommune har kommet med forslag om å kutte ned på hurtigbåttilbudet mellom Bodø- Svolvær med flere. De foreslår blant annet at hurtigbåten bare skal gå helt fram til svolvær på fredager og gå tilbake til bodø på søndag ettermiddag. Det er idioti å kutte ned på kollektivtransporten på små steder, fordi det vil føre til senteralisering eller økte klimagassutslipp ved at folk må ta bilen i stedet. Det er viktig for lokalsamfunnene at det finnes gode kolektivtransporttilbud. Tilbudene i disse områdene er ganske dårlige fra før av, områdene burde heller ha fått et bedre tilbud. Hvorfor må bodø kommune spare inn penger på akkurat kolektivtransporten som er så viktig? Mange bruker hurtigbåten når de skal til eller fra bodø, og den er helt avgjørende for noen lokalsamfunn som har mange pendlere. Hva skal vi gjøre med alle som bor i Svolvær og har familie i Bodø? Nei, de må kjøre/ ta buss hele veien rundt eller ta hurtigruta som tar veldig lang tid. Så kjære Bodø Kommune la oss få beholde den fine hurtigbåten vår som vi trenger så sykt mye for å klare og komme oss hjem i helgene og få tid sammen med familien. Det nye forslaget lyder som følger

1. NEX 2 endres helårlig slik: Søndag – torsdag blir nytt endepunkt Skutvik. Fredag går ruten til Svolvær med retur søndag ettermiddag. Anløper Bodø – Brennsund (behov) -Helnessund – Nordskot – Bogøy – Skutvik, fredag/søndag Skrova og Svolvær. NEX 1 er ikke godsførende og har avgang Bodø 1730.

2. Anløpsstedene Kvig og Holkestad legges ned.

3. NEX 2 går ikke på lørdag.

4. Ny dagrute/turistrute mandag-fredag Bodø- Svolvær i sommerhalvåret (april –september). Denne kan bygges videre ut til lørdag og søndag i perioden juni-august. Anløpssteder Bodø, Helnessund, Nordskot, Skrova, Svolvær. Innenfor de tidsrammer som rundtur Bodø-Svolvær krever, kan ikke Bogøy/Skutvik anløpes med mindre kveldsavgang fra Bodø utsettes. Dette må avklares i endelig ruteplanlegging.

5. Båtrute 18-551 Bodø – Helnessund legges ned.

6. Det opprettes dagrute mandag-fredag Bodø – Helnessund tur/retur. I sommersesongen sammenfaller denne med NEX 2 dagrute Bodø –Svolvær. Båten tar ikke gods.

7. Rute18-553 Nordfold-Tårnvik legges ned.

8. Det opprettes ny båtrute Nordfold - Vinkenes- Brattfjord. Om lag samme anløpsfrekvens som i dag.

9. Sommerrute ferge Skutvik – Svolvær videreføres.

Her kan dere finne flere hurtigbåtilbud som skal reduseres i Bodø kommune

Signer dette oppropet om du er enig i at vi bør bevare hurtigbåttilbudet Bodø-Svolvær slik det er i dag (evt. at du vil ha flere avganger)