Ikke fjern dinosauren Igu fra Tromsø museum

Den store dinosauren Igu på Tromsø museum skal nå fjernes. I 28 år har Igu vært hovedgrunnen til at småbarna i Tromsø elsker å dra til Tromsø museum. Å dra på besøk til Igu har derfor vært et populært mål for søndagsturene til småbarnsfamiliene.

Å se reaksjonene til et lite barn når de ser den enormt store Igu for første gang er et fantastisk syn, overraskelsen over hvor stor han er, lykke og skrekkblandet fryd. Noen har løpt rett bort og begynt å klatre på ham. Andre har nærmet seg mer forsiktig. Men jeg tror at alle småbarna, når de har blitt kjent med Igu, har elsket ham.

Igu er en kjent "person" i lokalsamfunnet i Tromsø. Veldig mange av dagens unge voksne i Tromsø har vokst opp med Igu og ønsker å ta med sine barn til Tromsø museum for å besøke ham.

Hvis det er helt umulig at Igu kan fortsette å bo inne på museumet, hvorfor ikke plassere ham i f.eks et eget bygg ved museumet slik at barna i kommende generasjoner kan få gleden av å bli kjent med ham?

Signèr oppropet hvis du ønsker å være med å hjelpe til å påvirke slik at barn og voksne kan fortsette med å besøke Igu i mange år fremover!