Gratis skolemat

Elever bør ha rett til tilgang til mat og drikke som kan holde kroppen deres oppe. Mat er en nødvendig nøkkel som kan holde kroppen til barn, ungdommer og voksne oppe. Det er forsket på at elever fra 12-årsalderen og oppover ofte dropper å spise frokost om morgendagen og å lage matpakke til skolelunsjen.

I nabolandene Finland og Sverige så får alle elever et gratis, varmt og sunt lunsjmåltid som gir energi til kroppen deres, og som gjør at de videre kan konsentrere seg i skoletimene. Skolene i nabolandene har erfart at elever får en mye bedre trivsel og en bedre skolegang med arbeidsro i timene når de får et varmt og sunt lunsjmåltid.

BDE8B53F-1D13-487A-8334-FA4E59EE67D5.jpeg

Mange ungdommer har ikke tilgang til penger til mat på grunn av problemer hjemme, at foreldrene deres ikke gir dem penger eller andre økonomiske problemer. Det er også mange ungdommer som ikke har foreldre som kan lage dem mat på grunn av at de jobber for mye, ikke orker å ta vare på barnet sitt, er syk eller på grunn av alkoholmisbruk.

Det er grunnen til at samfunnet må ta ansvaret og ikke la ungdommer gå rundt med en tom mage, for de er fortsatt barn som trenger mat. Alle elever og ungdommer har rett til å få et gratis, varmt og sunt lunsjmåltid på skolen hver dag som kan forbedre skolehverdagen deres.

B046D242-DB6F-483F-9DBB-9360B36807E3.jpeg

Om du er enig i at ungdommer ikke burde går undt med en tom mage som ikke har spist mat på grunn av forskjellige problemer og burde istedenfor få gratis mat for å få i seg de kaloriene de trenger, så skriv under denne kampanjen for å være med på å gi elever en bedre skolehverdag.

Ved å signere gir jeg Nadia Rahimi fullmakt til å overlevere informasjonen som jeg gir på dette skjemaet til de som har mulighet til å gjøre noe med denne saken.

Vi viser ikke e-postadressen din offentlig på nettet.