Gjør kollektivtransport tilgjengelig for alle!

Noen gang opplevd å miste bussen, eller til og med havna på feil buss..? Vi også!

Blinde og svaksynte mennesker velger heldigvis som oftest kollektivtransport fremfor å sette seg bak rattet. ;) For å kunne ta buss på lik linje med seende, er man som synshemmet avhengig av at transportsystemet er tilgjengelig. Dette innebærer at man kommer seg på riktig buss, og at man vet hvilke holdeplasser den til en hver tid passerer, slik at man også kommer seg av der man skal. AtB gjør en god jobb for å sikre at busstilbudet i Sør-Trøndelag skal kunne brukes av synshemmede, men de er helt avhengige av større bevilgninger til tilgjengelighet, slik at de kan utvikle strukturer for universell utforming, og gi sjåførene sine grundig nok opplæring for eksempel i hvordan annonseringssystemene virker, og hvordan man best forholder seg når man møter en synshemmet passasjer.

Får vi nok signaturer på denne kampanjen, vil vi overlevere alle underskriftene til bystyret i Trondheim, og Sør-Trøndelag fylkeskommune, og be om at det bevilges større summer til tilgjengeliggjøring av kollektivtransporten, og om at det utarbeides gode retningslinjer for universell utforming hos AtB.

Vil du hjelpe oss med å fikse et kollektivtilbud for alle? Bli med! Skriv under!

Tusen takk!!

Norges Blindeforbunds Ungdom region Midt-Norge

Norges Blindeforbunds Ungdom Region Midt-Norge (NBfU Midt)    Kontakt personen bak underskriftskampanjen