Frode Haugland

Frode har i mange år kjempet alene for rettferdighet, etter at han ble påkjørt av en MC som kjørte i 130 kmt i en 40 sone da han var på ferie i Hellas.21 brudd i høyre side av kroppen, punkterte lunger, benet revet av, osv. Han var heldig som i det hele tatt overlevde den stygge ulykken!
Som mange andre som reiser utenlands, hadde han reiseforsikring.( Den dekket sykehusoppholdet og reisen hjem). Mange ganger har han reist tilbake for å delta i saken mot Mc-føreren, som nesten tok livet av han. Utgiftene har han måtte dekket selv! Det er snakk om svimlende summer!
Han fyller vilkårene for fri rettshjelp i Norge, men fordi dette skjedde i utlandet så gjelder ikke de vilkårene. Det er kun vilkår hvor personer er tiltalt og risikerer dødsstraff og lange fengselstraffer som får fri rettshjelp fra Norge. Er ikke det ironisk at vi kan hjelpe andre som har utført kriminelle handlinger i andre land, men IKKE mennesker som uskyldig blir offer for andre menneskers kriminelle handlinger når vi er på ferie?
Jeg har kjent Frode i mange år, og har vært vitne til hans kamp om rettferdighet, etter at hans liv fikk en brå vending. HVA OM DETTE HENDTE DEG?! De fleste reflekterer ikke over dette når de tar med seg ungene sine og reiser på ferie til varmere strøk, FORDI de stoler på at den månedlige summen de betaler i forsikring samt de rettighetene som finnes i det Norske lovverket beskytter dem mot tragedier. Jeg krysser fingrene for han og håper at denne særskilte saken blir tatt hånd om. Det er ille nok å kjempe for å overleve en slik ulykke, om en ikke i tillegg skal måtte stå alene mot utenlandske myndigheter fordi lovverket ikke er utviklet til å passe et samfunn under stadig utvikling.!